یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با توجه به اهمیت نام و نشان تجاری (برند) درنظم بخشی و کیفی نمودن بازار داخلی و نقش موثر آن در ثبات و ماندگاری محصولات ایرانی در بازارهای صادراتی و تبلیغ آن،‌ کمیسیون تخصصی نشان تجاری تشکیل می‌شود.

نشان تجاری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه کنترل بازار،‌ کمیسیون تخصصی نشان تجاری با مسئولیت وزارت بازرگانی (سازمان توسعه تجارت ایران) و با حضور نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه‌های دادگستری، ‌جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن ایران، اتاق تعاون و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی) تشکیل می شود.

 وظایف پنج‌گانه کمیسیون تخصصی نام و نشان تجاری عبارت است از سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و سازماندهی و اجرای برنامه‌های راهبردی برای تبیین و توسعه فرهنگ نشان تجاری در کشور از جمله وظایف این کمیسیون است.

 بنابر این گزارش، حمایت از بنگاه‌های تولیدی ـ صادراتی و تشویق ثبت در مبادی ذی ربط،‌ تبلیغات و حمایت‌های ویژه از نام و نشان تجاری در بازارهای صادراتی با استفاده از منابع اعتباری دستگاه‌های مربوط در سقف اعتبارات مصوب و تعیین سیاست‌ها و مدل‌های ارزیابی و معرفی نشان‌های تجاری برتر کشور در عرصه‌های داخلی و بین المللی و حمایت از ترویج آنها در بازار‌های صادراتی و لحاظ کردن نشان تجاری در شرایط اعطای لوح صادر کننده ملی و گواهینامه و لوح رعایت حقوق مصرف کنندگان از دیگر وظایف این کمیسیون اعلام شده است.

 با تصویب دولت همچنین مقرر شد تا ساز و کارها و ضوابط اجرایی پیشگیری از جعل و سوء استفاده از نشان‌های تجاری محصولات ایرانی در بازار های داخلی و خارجی برای پیشنهاد به مراجع ذی ربط توسط این کمیسیون تعیین شود.

 اعطای تسهیلات ویژه به دارندگان نشان تجاری ایرانی کالا و خدمات مستقر در خارج از کشور با استفاده از اعتبارات جوایز و مشوق‌های صادراتی مطابق با ضوابط سازمان توسعه تجارت ایران نیز از جمله وظایف این کمیسیون شمرده شده است.

 بر اساس مصوبه کارگروه کنترل بازار، نحوه پیگیری و اجرای مصوبات کمیسیون تخصصی نشان تجاری در چارچوب شیوه نامه‌ای که ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصمیم نامه توسط کمیسیون ارایه و به تصویب کارگروه کنترل بازار می رسد، تعیین می‌شود.

 ضمنا کمیسیون تخصصی نشان تجاری موظف است هر شش ماه یکبار گزارش اقدامات انجام شده در رابطه با این تصمیم نامه را به کارگروه کنترل بازار ارایه کند.

 این تصمیم‌نامه توسط معاون اول رئیس‌جمهور جهت اجرا ابلاغ شده است.

کد خبر 112349
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز