یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه سیاسی: آنچنان که انتظار می‌رفت روز گذشته، حاشیه و متن مجلس، متاثر از حوادث تروریستی مسجد جامع زاهدان بود

رئیس مجلس با وجود اینکه پیش‌تر به این موضوع واکنش نشان داده بود، جلسه علنی روز گذشته را با این جمله آغاز کرد که قطعا این اقدام خائنانه پاسخی جدی خواهد داشت.

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی، پاکستان را مسئول ناامنی مرزهای شرق دانست و در همین حال موضوع استعفای نمایندگان استان سیستان و بلوچستان مورد پیگیری اصحاب رسانه قرار گرفت.

پنجشنبه شب 2 عامل انتحاری منتسب به باقیمانده گروهک تروریستی ریگی با انفجار 2 بمب در ورودی و بیرون مسجد جامع زاهدان، بیش از 27 نفر را به شهادت رساندند.
رئیس مجلس دیروز با بیان اینکه آمریکا مسبب اصلی حادثه مسجد جامع زاهدان است، تصریح کرد: پلیدی و پلشتی این جنایت از همه جهت وسیع بود؛ در ایام شادی و سرور شعبانیه شب جمعه در مراسم دعای کمیل در خانه خدا چنین جنایتی نشان از بغض و عداوت سفاکانه دارد.

لاریجانی افزود: متأسفانه اعترافات ریگی جنایتکار در رسانه‌ها منتشر نشد تا جریانات مختلفی که در چند سال اخیر دست در جنایات گوناگون علیه ملت ایران داشتند بر همگان روشن و مشخص شود که امروز منادیان پرسروصدای حقوق بشر چگونه با ارتجاع منطقه و برخی عوامل داخلی تروریسم منافقانه آمریکایی را تشکیل داده‌اند.

وی افزود: آمریکا مسبب اصلی این اقدام تروریستی است. امروز روز خجالت و شرمندگی ایالات متحده آمریکاست که در چنین جنایات هولناکی دست داشته و قطعا این اقدام خائنانه پاسخ جدی خواهد داشت.

درخواست از وزارت خارجه، مسئولان امنیتی، کمیسیون امنیت ملی

رئیس مجلس از وزارت امور خارجه خواست با جدیت موضوع را پیگیری کند و تاکید کرد: دولت پاکستان باید نسبت به حضور این افراد شرور مسئولانه پاسخگو باشد.لاریجانی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان گفت: مردم مظلوم این استان باید مطمئن باشند که مجلس و دولت با جدیت خواسته آنها را دنبال خواهند کرد.

وی همچنین تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی از مسئولان امنیتی می‌خواهد که نهایت سعی خود را برای برخورد با این جریان شرور به کار ببندند.
رئیس مجلس همچنین از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواست موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

اگر پاکستان نمی‌تواند به ما بگوید

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با انتقاد از وضعیت امنیتی شرق کشور، تصمیم‌گیری درباره ورود ایران به خاک پاکستان برای مقابله با تروریست‌ها را با شورای‌عالی امنیت ملی دانست و گفت: استمرار وضعیت موجود قابل‌قبول نیست.

علاء‌الدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر به استان سیستان و بلوچستان گزارشی از این سفر ارائه کرد و درباره وضعیت مجروحان حادثه تروریستی گفت: به جز چند نفر که در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند احتمالا بقیه به‌زودی مرخص خواهند شد.

وی خبر داد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به‌دنبال وقوع حادثه تروریستی برنامه دیروز خود را که بنا بود درباره بررسی قطعنامه شورای امنیت باشد تغییر داده و با حضور وزیران کشور، اطلاعات، امور خارجه و مسئولان سپاه موضوع حادثه تروریستی زاهدان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم بروجرد ادامه داد: با توجه به اینکه محل ورود تروریست‌ها  از پاکستان است به عقیده ما اگر این کشور توانمندی برخورد با تروریست‌ها را ندارد باید به ایران رسماً اعلام کند تا ما اقدامات مناسب را انجام دهیم. بنا به گفته بروجردی صبح امروز حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در راس هیاتی به استان سیستان و بلوچستان عزیمت می‌کند تا در مراسم ختم شهدای فاجعه زاهدان حضور یابد.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با عملکرد پاکستان و مذاکرات با این کشور خاطرنشان کرد: ما با مقامات پاکستانی صحبت لازم را کرده‌ایم. اکنون دیگر زمان برای پاکستان زمان مذاکره نیست بلکه زمان عمل است و باید این کشور گام‌های لازم را بردارد.

پیگیری استعفا

درحالی‌که در 2 روز گذشته و بعد از حوادث زاهدان، حسینعلی شهریاری و عباسعلی نورا نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به مسائل امنیتی استان، از نمایندگی مجلس استعفا کرده بودند،  دیروز نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از پیگیری و حل مسئله این استعفاها خبر داد.

سیدشهاب‌الدین صدر در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت اظهار داشت: ما به‌دنبال رایزنی و حل سریع‌تر این مسئله هستیم و فکر می‌کنم مسئله استعفاها حل می‌شود و نمایندگان عزیز این استان استعفاهای خود را پس بگیرند.

عباسعلی نورا علاوه بر ذکر دلایلش بر استعفا از نمایندگی مجلس، در گفت‌وگو با ایلنا ضمن اشاره به پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد به مردم بورکینافاسو گفته بود: آیا خون مردم مظلوم سیستان و بلوچستان از خون مردم بورکینافاسو کمرنگ‌تر است؟ هیچ‌یک از مسئولان برای مردم استان پیام تسلیت نفرستادند و اگر عنایات رهبر معظم انقلاب نبود ما حقیقتا نمی‌دانستیم جواب مردم را چه بدهیم.

بیانیه فراکسیون اهل سنت

نمایندگان اهل سنت مجلس نیز در بیانیه‌ای اقدام تروریستی در زاهدان را به‌شدت محکوم کردند. در متن بیانیه فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس آمده است: فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن اقدام غیرانسانی و وحشیانه در به شهادت رساندن جمع کثیری از هموطنان عزیز و بی‌گناه توسط دشمنان این ملت که نشان از اوج ددمنشی این دشمنان دین و انسانیت است،

این ضایعه دردناک را به خانواده معظم این عزیزان و تمامی مردم شریف استان سیستان و بلوچستان خاصه شهر شهید پرور زاهدان تسلیت عرض کرده و از خداوند منان علو درجات این عزیزان را خواستاریم.

کد خبر 111873

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز