همشهری آنلاین: رئیس مجلس معتقد است که گروه جی 8 راه را گم کرده و دچار زیاده خواهی شده اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به لرستان، رئیس مجلس شورای که در فرودگاه خرم آباد در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با اقدام مجلس برای حل قطعی مذاکره ایران و مشکلات هسته‌ای یادآور شد: آنچه که مهم است این است که آنها در درون یک طراحی این کار را انجام می‌دهند به گونه‌ای که قطعنامه‌ها و پیشنهاد مذاکره آنها از روی صداقت نیست.

به گفته لاریجانی آنها پروسه‌ای را دنبال می‌کنند که قطعنامه صادر کنند پیشنهاد مذاکره دهند و در این مسیر جلوی پای ملت سنگ اندازی کنند.

وی افزود: کاری که امروز آنها در قطعنامه انجام داده‌اند و بحثی که روز گذشته جی 8 در مورد آن بیانیه‌ای صادر کرد، نشانگر تصور غلط آنها از موضوع است.

لاریجانی تاکید کرد: آنان تصور می‌کنند با این قطعنامه می‌توانند مسیر تصمیم هسته‌ای ایران را تغییر دهند، اما فضاحت بار‌تر این است که آنان راجع به حقوق بشر صحبت می‌کنند در حالی که آمریکا در صحنه بین‌المللی با مسائلی همچون زندان‌های ابوغریب، گوانتامو و فضاحت‌های در افغانستان مواجه است که در طول تاریخ بشریت بی‌نظیر است.

لاریجانی معتقد است: آنان دچار ره‌گم شدگی شده‌اند و اگر به دنبال حل مساله هسته‌ای هستند ، ایران که در حال رعایت چارچوب‌های آژانس است و بازرسان نیز در حال حاضر حضور دارند ، اما اگر قرار باشد زیاده خواهی کنند این مسیر، مسیر اشتباهی است که ما در مجلس در مورد فوریت طرحی در این رابطه تصمیم گرفته‌ایم که به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مصوبه جدید مجلس در ارتباط با مراکز آموزشی غیر دولتی، خاطرنشان کرد:

چندین بار در این ارتباط صحبت‌هایی در مجلس صورت گرفته بود و چون این طرح مطرح شد از نظر مغایرت با قانون اساسی این اخطار را وارد ندانستند، اما سوابق آیین‌نامه این است که اخطار را مجلس باید بپذیرد و هنگامی که نظر مجلس غیر از این بود شورای نگهبان مرحله آخر است و اگر این شورا نظری دهد اصلاح صورت می‌گیرد و این موضوع غیر قابل حلی نیست.

رئیس مجلس در ارتباط با مساله گردوغبار اظهار داشت: موضوع گردوغبار موضوع نسبتا فراگیری در کشور است و تنها مختص به استان لرستان نیست و بسیاری از استان‌های دیگر نیز با این مشکل مواجه هستند.

لاریجانی یادآور شد: حدود دو سال پیش سفری به کشور عراق داشتم و در این سفر بحث‌هایی مفصلی با نخست وزیر عراق در این مورد داشتم و متعاقبا آن نیز رئیس سازمان محیط زیست ایران سفری به عراق داشت و این موضوع را پیگیری کرد.

به گفته وی این موضوع مربوط به بیابان چند کشور می‌شود و خشکسالی ‌های مستمر باعث شده که غبارها به کشورهای دیگر حرکت کند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس از لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های کشورهای منطقه در این باره سخن گفت و اظهار داشت: گفت وگوهایی رئیس سازمان محیط زیست نیز داشته است اما اصل این موضوع را مجلس دنبال کرد که با دولت عراق بحث کرد.

وی ادامه داد: باید نسبت به این موضوع اهتمام کرد که اگر دقت کنید شدت آن در حال افزایش است، لذا احتیاج به کارهای عملی داریم که با کشورهای اردن، کویت، بحرین و دیگر کشورهای موثر در منطقه در این مورد گفت‌وگو کنیم. عربستان نیز دچار این مشکل شده است و باید همگی باهم به راه حلی برسیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید روی بیابان زدایی با روش‌های مختلف متمرکز شد اضافه کرد: لازم است تا جلوی حرکت غبار گرفته شود.

کد خبر 110543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز