محمدرضا جمالی : حادثه تروریستی زاهدان که منجر به شهید و زخمی شدن عده‌ای از هموطنانمان شد از چند منظر قابل بررسی است:

1 – وقوع حادثه در ایام ولادت 2  امام شیعه و حین برگزاری مراسم دعای کمیل آن‌هم در مسجد جامع شهر زاهدان گویای داستان کهنه تفرقه مذهبی است؛ همان شیوه‌ای که استعمارگران سال‌هاست با آن درپی تحکیم موقعیت خود هستند.

هوشیاری مردم اعم از شیعه و سنی و محکوم کردن این اقدام تروریستی از جانب امامان جمعه شیعه و سنی زاهدان قطعا این خواست دشمنان برای نفوذ و تأثیرگذاری و فعال کردن گسل‌های قومی در مناطق مرزی را ناکام خواهد گذاشت.

2 – برابر اخبار رسیده 2 فردی که اقدام به این عملیات تروریستی کرده‌اند، از کمترین آگاهی و شناخت برخوردار بوده‌اند و براثر تعصب کور و جاهلانه و بی‌خردی و بی‌دانشی به این عمل اقدام کرده‌اند و بزرگ‌ترین نشانی که می‌توان به آنها داد آلت دست بیگانگان‌بودن آنهاست.

بنابراین تلاشی که برای آگاهی‌دهی و روشنگری مردم از همان ابتدای انقلاب انجام گرفت، مهم‌ترین مانع برای دخالت و نفوذ بیگانگان در سیستان‌وبلوچستان بود. اگر تعداد و مشخصات افرادی را که در منطقه به شهادت رسیده‌اند، بررسی کنیم حتما به یک واقعیت می‌رسیم و آن اینکه بیشتر، افرادی در معرض ترور قرار گرفته‌اند که به روشنگری افکار عمومی مردم و به رفاه آنها می‌اندیشیدند.

ترور شهید شوشتری نمونه بارزی از سند حقانیت انقلاب اسلامی در تنویر  افکار عمومی و ایجاد نهضت خدمت‌رسانی به مردم بوده است. جهل و نادانی و عقب‌افتادگی فکری بستر مناسبی برای اعمال تروریستی است و اقدامات اخیر گویای این است که بیگانگان همچنان علاقمند به عقب‌افتادگی  و عقب‌ماندن منطقه برای بازتولید کوته‌ذهنانی برای پیشبرد امور خود هستند.

3 – برای اهل دقت اینکه تروریست‌ها در کجا آموزش می‌بینند و مواد انفجاری خود را از کجا می‌آورند بسیار روشن است. متأسفانه کشور پاکستان منطقه امنی برای خرده‌اشرار و عوامل دست بیگانه شده است و قراین نشانگر آن است که برخی دستگاه‌های امنیتی پاکستان که قدرت فراوانی درون آن کشور دارند به اقداماتی اینچنینی دست می‌یازند.

بنابراین، دستگاه دیپلماسی کشور باید ضمن برخورد قانونی با پاکستان که مأمن تروریست‌ها شده است به آنها گوشزد کند حق اقدام عملی برای ایران جهت سرکوب اشرار داخل خاک پاکستان مجاز است.

وقتی دولت مرکزی ادعا می‌کند عاجز از ایجاد امنیت برای همسایگان است این حق طبیعی ایران است که مرزهای امنیتی خود را به درون پاکستان بکشاند.

4 – اخبار موثق حاکی از آن است که دولت آمریکا و انگلیس در تجهیز طالبان نقش داشته‌اند و حتی برخی از سلاح‌های به غنیمت گرفته از طالبان نشان از آن دارد که این سلاح‌ها از جانب آمریکا برای آنها ارسال شده است.

برخی نیز اعلام می‌دارند این سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی از جانب واسطه‌هایی درون ارتش پاکستان خصوصا دستگاه امنیتی آن برای طالبان ارسال می‌شود و حتی آمریکا نیز بدان وقوف دارد.

موضوع فوق گویای این است که آمریکا وجود طالبان را به‌عنوان  محملی برای توجیه حضور خود در منطقه می‌داند و با به بازی گرفتن دولت‌های برخی کشورهای همسایه به‌گونه‌ای آنها را سرگرم یک بازی دوگانه کرده است که ماحصل آن معادله باخت – باخت برای آنهاست. بنابراین آمریکا درصدد است تا در برخی مناطق ایران به‌نوعی از سیاست طالبانیزه کردن استفاده کند و اقدامات تروریستی اخیر نیز می‌تواند در آن راستا  ارزیابی شود.

5 – پیروزی قاطع و چشمگیر ایران در نبرد اطلاعاتی و امنیتی در مورد شهرام امیری و سخنان متناقض مسئولان آمریکایی شکست سهمگین اطلاعاتی برای آنها را درپی داشت؛ به‌طوری‌که بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی به اظهارات متناقض آمریکایی‌ها اشاره کردند و ایران را پیروز این نبرد اطلاعاتی دانستند.

این اتفاق، احتیاج به یک بمب خبری داشت تا اذهان را از شکست آمریکا منحرف کند و اتفاق تروریستی زاهدان نیز می‌تواند در این محمل بررسی شود. بد نیست در این خصوص به حجم اخباری که رسانه‌های همسو با آمریکا اشاره کردند و به بزرگنمایی آن پرداختند نیز اشاره نماییم.

کد خبر 111693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز