جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

محمدرضا جمالی : تحلیل چرایی 22 خرداد 88

امروز سالگرد انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری است؛ همان روزی که یکی از نقاط عطف تاریخی در سیر تاریخ پرحادثه ایران و انقلاب است. 22 خرداد و حواشی آن شیرینی‌ها و تلخی‌های فراوانی داشت که حتی موجب فروریختن و تغییر مرزبندی‌های چندین ساله سیاسی شد اما مهم‌ترین شیرینی 22 خرداد روشن شدن چرایی یک فتنه و تثبیت نظام اسلامی و تداوم این انقلاب الهی است.

نظر به اهمیت این روز تاریخی و اینکه دوستان و دشمنان ایران از زوایای مختلفی به حادثه 22 خرداد می‌پردازند در زیر به برخی چرایی‌های انتخابات دهم ریاست‌جمهوری و تأثیرات آن بر آینده می‌پردازیم:

1- مهم‌ترین دستاوردهای 22 خرداد حضور 40 میلیونی مردم خصوصاً جوانان بود. تبلیغات رسمی دشمنان انقلاب بر این محور استوار شده بود که مردم از انقلاب دلزده شده‌اند و نسل جوان تفاوت معناداری با نسل‌های گذشته دارد و حتی خواست آنها نیز متفاوت است.

حضور 40 میلیونی که حرکت بی‌نظیری در تاریخ دمکراسی محسوب می‌شود، نشان داد نه‌تنها نسل جوان در ماهیت با نسل گذشته تفاوتی ندارد بلکه حضور پرنشاط‌تر و شاداب‌تری در عرصه دارد و رأی به کاندیداهای موردتأیید شورای نگهبان حاکی از رأی به نظام اسلامی و تثبیت ارزش‌های آن است.

بنابراین، حضور 40 میلیونی مردم در انتخابات و پیشگامی جوانان در آن رفراندومی برای نظام محسوب شد که پس از 30سال مردم با رأی آری خود خواستار تداوم انقلاب شدند.

2- برخی از شبه‌روشنفکران وطنی در تراوش‌های ذهنی خود با نوعی شبیه‌سازی جامعه ایرانی به جوامع غربی عامل اصلی تحرک جامعه را طبقه متوسط می‌نامیدند و عنوان می‌کردند به‌دلیل از بین رفتن طبقه متوسط در بعد از انقلاب، فرایند دمکراسی در ایران رو به افول است و هرچه به جلو حرکت کنیم به‌جز مردم شهرهای بزرگ و تهران در انتخابات‌های ملی مانند ریاست‌جمهوری حضور مردم سال به سال کمتر می‌شود. این پیش‌بینی نه‌تنها اتفاق نیفتاد بلکه حضور مردم در بسیاری از شهرهای کوچک و دورافتاده در انتخاباتی چون ریاست‌جمهوری بی‌سابقه بود و تمامی تحلیل‌های سیاسی و پیش‌بینی‌های شبه‌علمی که عده‌ای نسخه‌های تاریخی برای  ما  می‌پیچیدند را باطل کرد.

3-   انتخابات 22خرداد  نخستین انتخاباتی بود که از مدلی که عده‌ای سیاسیون عنوان می‌کردند «ایران یعنی تهران» پیروی نکرد. سابقه انتخابات گذشته نشان می‌داد که سطح انتخاب و تحلیل مردم نقاط دیگر کشور ارتباط معناداری با مرکز دارد. در این انتخابات ثابت شد که الگوی مرکز نمی‌تواند به نقاط دیگر تسری پیدا کند. این عامل که ایران یعنی تهران کارکرد تاریخی خود را از دست داده است.

برخی از سیاسیون مرکزنشین که سطح تحلیل خود را معطوف به پایتخت نموده بودند دچار یک اشتباه و غفلت تاریخی شدند و فکر می‌کردند مردم مناطق دیگر کشور چون پرسش‌شوندگان موردمراجعه آنها درنظرسنجی‌ها در مناطق مرفه‌نشین فکر می‌کنند؛ به همین خاطر نتوانستند سطح تحلیل خود را از آنچه هست به آنچه باید باشد برسانند و دچار یک اشتباه تاریخی و متعاقب آن تناقض استراتژیک شدند و چون نتوانستند درمانی برای سطح تحلیل خود ارائه کنند به حربه مسکن‌نمای «تقلب» رو آوردند و از این منظر بود که سقوط آنها شروع شد.

4- تبلیغات رسانه‌های رسمی و غیررسمی و بسیاری ستادهای تبلیغاتی کاندیداها در نوع خود جذاب و تشویق‌کننده برای حضور حداکثری بود و ابتکار مناظرات نیز در نوع خود امری پسندیده محسوب می‌شد اما کاندیداها نتوانستند از فضای مناظرات برای یک دعوت اخلاقی مردم استفاده کنند. فضای مناظرات انتخاباتی، فارغ از منطق مناظره بود و بیشتر به پرده‌دری و اتهام‌افکنی به اشخاص و افراد شباهت داشت و این نقطه تاریکی از پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری است که ذائقه‌ها را تلخ کرد.

5- مدت‌ها قبل از انتخابات، فضای رسانه‌ای بیگانگان به‌خصوص شبکه‌های خبری فارسی‌زبان و برخی چهره‌های ایرانی که در اردوگاه بیگانگان و حمایت آنها نقش‌آفرینی می‌کردند انتخابات ریاست‌جمهوری را در دایره توجهات خود قرارداده و با ارائه سطح تحلیل‌های متفاوت، به نوعی به فضای مداخله‌جویی و تنش‌آفرینی دامن می‌زدند.

همه موارد فوق را اضافه کنید به 24 ساعته شدن برنامه‌های تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و افزایش زمان پخش تلویزیون VOA و برخی رادیوهای خبری فارسی‌زبان بیگانه در آن مقطع. جالب این است که مدل مطلوب مدنظر این بنگاه‌ها و دستگاه‌های خبری بیگانگان، درگیری، تنش و آشوب و دمیدن در اختلافات بود که متأسفانه براساس غفلت برخی مدعیان سیاست‌ورزی تا حدودی نیز در آن مقطع مؤثر بودند.

6- روشن شدن نقش بی‌بدیل مقام معظم رهبری و فرمایشات روشنگرانه ایشان در نماز جمعه تاریخی و اظهارات امام‌گونه ایشان در سخنرانی‌ها خصو صاً نماز جمعه 14 خرداد 89 حاکی از جایگاه والای ولی‌فقیه در نظام ولایی ایران است.

اتفاقات اخیر ثابت کرد عمل به رهنمودهای ولی‌فقیه بهترین ضامن تثبیت نظام اسلامی است و مردم هم در حماسه 9 دی و هم 22 بهمن ثابت کردند همچنان خواستار تداوم ارزش‌های امام و شهیدان هستند و در واقع پیروز بزرگ انتخابات 22 خرداد 88 ملت بودند که سربلند از آزمایش‌ها بیرون آمدند.

کد خبر 109424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز