همشهری آنلاین: رییس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: طرح تمدید دوره فعلی شوراها یک خواسته صنفی نبود، بلکه خواسته‌ای در جهت منافع ملی و مصلحت نظام بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، مهندس مهدی چمران در سی و چهارمین اجلاس علنی این شورا که در محل مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ولادت مسعود حضرت امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) و فرا رسیدن اعیاد شعبانیه اظهار داشت: مصوبه شورای عالی استان‌ها در خصوص افزایش دوره فعلی شوراهای اسلامی کشور بالاخره پس از بحث و بررسی فراوان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب و از سوی شورای نگهبان تایید شد تا امروز به صورت قانون به اجرا گذاشته شود.

وی ادامه داد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال «همت مضاعف، کار مضاعف» نامگذاری شده است، پس باید تلاشمان را بیشتر کنیم تا بیش از گذشته جایگاه شوراها را ارتقاء بدهیم.

مهندس چمران با اشاره به این که طرح افزایش عمر دوره فعلی شوراها، یک خواسته صنفی نبود، گفت: این درخواست یک خواسته ملی بود و برای مسایل ملی و اجتماعی و مصلحت نظام بود که چنین طرحی ارائه شد.

رییس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: خدای ناکرده نباید این گونه تصور شود که تلاش برای تمدید دوره فعلی شوراها یک تلاش صنفی است و شوراها برای خودشان کیسه‌ای دوخته باشند.

به اعتقاد مهندس چمران، شوراها آن چنان که می‌بایست نبوده و نیستند، بنابراین باید تلاشمان را دو چندان کنیم و با بهره‌گیری از مدت زمان اخذ شده این نهاد را به جایگاه اصلی‌اش رسانده و ارتقاء دهیم.

وی در ادامه به تصویب یک فوریت طرح انتخاب شهردار توسط مردم در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: ما از هر چیزی که مردم انتخاب کنند، استقبال می‌کنیم؛ چرا که این روش از بهترین روش‌ها محسوب می‌شود، اما در تمام کشورهایی که از این روش بهره می‌گیرند، ساز و کارهایی مهیا است.

مهندس چمران با تاکید بر این که انتخاب شهردار یک انتخاب تخصصی است نه سیاسی، ادامه داد: مردم معتمدین خود در شوراها را انتخاب می‌کنند و این اعضا شوراها هستند که شهردار متخصص و کارآمد را بر می‌گزینند، اما متاسفانه در جریان ارائه این طرح در مجلس شورای اسلامی بود که ناگهان یکی از کلانشهرهای ما در صدد عزل شهردار خود برآمد که این اقدام برای نظام شورایی بسیار گران تمام شد و ضربه‌ای جبران ناپذیر به پیکره شوراها وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: همه شورائیان باید عهد ببندیم تا وظایفمان را درست انجام دهیم و نقطه ضعفی دست کسی نداده؛ چرا که همین نقاط ضعف کوچک هستند که زیر ذره بین گذاشته شده و بزرگنمایی می‌شوند.

رییس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شوراها هر روز در خطر ابطال هستند و باید از این تیر و تروکش‌ها عبور کنیم.

مهندس چمران در خاتمه از رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین آن دسته از نمایندگانی که رای مخالف به طرح تمدید شوراها دادند، قدردانی و تشکر کرد.

کد خبر 111653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز