چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حمله مردان مسلح به 2دفتر سازمان اطلاعاتی یمن در شهر زنجبار باعث به راه افتادن یک درگیری تمام عیار در این منطقه شد.

این جدیدترین حمله مردان مسلح القاعده به ساختمان‌های دولتی یمن در هفته‌های اخیر است. گزارش‌ها حاکی است که روز گذشته ساعت 8 صبح به وقت محلی ده‌ها مرد مسلح درحالی‌که سوار بر موتورسیکلت بوده‌اند به این دفاتر در استان جنوبی ابیان حمله کرده‌اند.

نیروهای امنیتی این حمله را عملیاتی از سوی شبه‌نظامیان القاعده می‌دانند که دولت این کشور درگیری گسترده‌ای با آنها در جنوب این کشور دارد. گفته می‌شود عاملان این حمله، مسلح به آر‌پی‌جی و تیربار بوده‌اند و در مدت کوتاهی توانسته‌اند این شهر را به آشوب بکشانند.

این حمله باعث درگیری گسترده میان نیروهای امنیتی یمن و شبه نظامیان شد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی جنازه در خیابان‌های شهر زنجبار رها شده است. هرچند گزارش‌های رسمی از کشته شدن حداقل 2 نفر خبر می‌دهد اما بدون شک آمار تلفات این حمله افزایش خواهد یافت.

شبکه تلویزیونی الجزیره روز گذشته گزارش داد که این حمله به مقرهای اطلاعاتی دولت یمن انجام شده است و حداقل 2 نیروی امنیتی و یک نفر از شبه نظامیان در درگیری‌های گسترده کشته شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که عده‌‌ای از شبه نظامیان پس از انجام این حمله به شمال شهر زنجبار فرار کرده‌اند. شبه نظامیان القاعده هنوز به‌طور رسمی مسئولیت این عملیات را نپذیرفته‌اند اما این گروه پیش‌از‌این حملات مرگباری را در این کشور انجام داده بود. ماه گذشته هم حمله شبه نظامیان القاعده به مقر سازمان اطلاعات داخلی یمن در شهر عدن باعث کشته شدن حداقل 13نفر شد.

حمله روز گذشته در حالی رخ‌داد که هفته پیش دادگاهی در یمن 2نفر از اعضای القاعده در این کشور را به اتهام قتل نیروهای ارشد پلیس و افسران ارتش به اعدام محکوم کرد. در جلسه دادگاه جزایی یمن که بدون حضور وکیل مدافع برگزار شد، منصور سالم، 18ساله و مبارک الشبوانی، 23ساله به اتهام عضویت در گروه‌های مسلح و فعالیت‌های خرابکارانه به اعدام محکوم شدند.

حملات شبه نظامیان القاعده در یمن که سرزمین اجدادی اسامه بن لادن، رهبر این گروه به حساب می‌آید در ماه‌های اخیر افزایش یافته و این مسئله را به یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت این کشور تبدیل کرده است.

جنوب یمن منطقه اصلی عملیات شبه نظامیان القاعده موسوم به گروه «القاعده در شبه جزیره عرب» به حساب می‌آید. آمریکا به خاطر نگرانی از افزایش قدرت شبه نظامیان القاعده در یمن دولت این کشور را تحت فشار زیادی برای مبارزه و نابودی اعضای این گروه قرار داده است. واشنگتن بیم دارد که یمن به پایگاه جدید و مستحکمی برای القاعده جهت طراحی و برنامه‌ریزی حملات خود تبدیل شود.

دولت یمن تا چندی پیش همچنین با همراهی نظامیان عربستان سعودی درگیری‌‌های شدیدی با شیعیان حوثی در شمال این کشور داشت که به خاطر مقاومت اعضای این جنبش و افزایش حملات القاعده در جنوب مجبور به امضای توافقنامه صلح برای پایان این درگیری‌ها شد.

درحالی‌که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال راه افتادن جنگی جدید در شمال یمن وجود دارد رئیس‌جمهوری این کشور روز گذشته بعد از دیدار با امیر قطر وقوع جنگ دیگری بین دولت این کشور و حوثی‌ها را رد کرد و از پیشرفت‌هایی در اجرای آتش بس با حوثی‌ها خبر داد.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر هم در نشست خبری مشترک، آمادگی کشورش را برای میانجیگری جهت حل بحران‌های شمال و جنوب یمن اعلام کرد و گفت: ما همواره در کنار یمنی‌ها در رویارویی با مشکلات آنها ایستاده‌ایم مگر اینکه آنها نخواهند؛ اما تاکنون نسبت به این مسئله مخالفتی نشان نداده‌اند. ما خوشحال خواهیم بود اگر بتوانیم راهکاری برای تحکیم وحدت ملت یمن ارائه دهیم.

انتقال زندانی گوانتانامو به یمن

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد: دادگاهی در این کشور حکم انتقال یک زندانی گوانتانامو را به یمن صادر کرده است. محمد عدینی، تبعه یمن در سال 2002 درحالی‌که تنها 17 سال سن داشت در پاکستان دستگیر شد و تاکنون 8 سال را در زندان مخوف گوانتانامو سپری کرده است.

بازگشت این زندانی به یمن یک استثنا در دولت اوباما به حساب می‌آید. دولت آمریکا پس از بمب‌گذاری نافرجام در یک هواپیمای این کشور در روز کریسمس انتقال زندانیان را به کشورهای دیگر متوقف کرد. شبه نظامیان القاعده در یمن مسئولیت این حمله نافرجام را بر عهده گرفته بودند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که آزادی این تبعه یمنی تغییری در ممنوعیت اعمال شده نخواهد داد.

کد خبر 111625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز