دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وین پایتخت اتریش همچنان به عنوان شهر جاسوسی در اروپا شهرت خود را حفظ کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نوشته پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط لندن سکوت مقامات اتریشی در خودداری آنها از هرگونه اظهار نظر درباره عملیات تبادل جاسوس ها که در فرودگاه بین‌المللی وین بین آمریکا و روسیه انجام شد تحلیل و تفسیرهای زیادی را به دنبال داشته است.

رادولف گولیا سخنگوی رسمی وزارت کشور اتریش در پاسخ به سوال رسانه ها درباره تبادل جاسوس ها در فرودگاه وین از هرگونه اظهار نظر خودداری کرد و گفت از چیزی اطلاع ندارند. وی افزود تاریخ ما اینگونه بوده است و سیاست ما نیز اینگونه ادامه خواهد یافت. نه تکذیب می کنیم و نه تایید.

در ادامه با اشاره به این که تبادل جاسوس ها بین امریکا و روسیه در فرودگاه وین که با آرامش،‌ سرعت و کاملا حرفه ای انجام شد یادآور تبادل جاسوس در وین در دوران جنگ سرد بود آمده است: برخی منابع تبادل آرام و موفقیت آمیز جاسوس های روسی و آمریکایی در فرودگاه وین را نشان دهنده این امر دانستند که این شهر همچنان شهرت بین المللی و تاریخی خود را به عنوان بهشت جاسوسی و جاسوس ها حفظ کرده است. این منابع شمار عوامل سازمان های اطلاعاتی خارجی را که آزادانه و به صورت سری در وین فعالیت می‌کنند حدود سه هزار نفر براورد کردند و افزودند این افراد تا زمانی که قوانین اتریش را نقض نکنند و مرتکب جرم و جنایتی نشوند آزادانه در این شهر فعالیت می‌کنند. به گفته این منابع در فاصله سال‌های هزار و نهصد و نود و یک تا دو هزار و نه بیش از دویست و پنجاه عملیات با موفقیت در وین انجام شده است که موقعیت جغرافیایی مناسب این شهر به عنوان حلقه اتصال بین شرق و غرب نقش مهمی در موفقیت این تعداد عملیات داشته است.

وزارت کشور اتریش در گزارش امسال خود اعلام کرد این کشور همچنان عرصه فعالیت سازمان های اطلاعاتی خارجی است و همچنان شمار زیادی از عناصر اطلاعاتی در قالب فعالیت‌های دیپلماتیک به این کشور اعزام می‌شوند.

یکی از علل افزایش جاسوس ها در اتریش این است که این کشور فقط جاسوسی علیه خودش را جرم می داند و جاسوسی علیه دیگر کشورها از نظر قوانین این کشور جرم نیست.

کد خبر 111405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز