مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ژنتیک و آهنگ‌سازان در حال تهیه قطعه‌ای برای اکستر هستند که در آن خوانندگان قسمت‌هایی از کدهای ژنتیکی خود را می‌خوانند

به گزارش بی‌بی‌سی، از آنجا که DNA انسان تنها از چهار ترکیب شیمیایی تشکیل شده، اندرو مورلی آهنگ‌ساز را به این فکر انداخته است که برای هر کدام از این ترکیب‌ها یک نت موسیقی ایجاد کند.

این قطعه که Allele نام دارد به زودی توسط گروه کر نیولاندن در انجمن سلطنتی پزشکی انگلستان روز 13 جولای اجرا خواهد شد.

دکتر مورلی می‌گوید: "من وقتی جوان‌تر بودم کار کر زیاد اجرا می‌دادم و همیشه احساس می‌کردم که تکه نت‌ها شباهت زیادی به رشته‌های ژنتیکی دارند. بعد از کمی مشورت با یک آهنگ‌ساز به این نتیجه رسیدم که می‌توان آهنگی از این رشته‌ها ساخت."

DNA هر 40 نفر عضو گروه کری که قرار است این قطعه را اجرا کنند رمزگشایی شده‌است تا برای نوشتن آهنگ مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی این اطلاعات در یک مطالعه دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا روشن شود که آیا رابطه‌ای بین DNA‌ افراد و تبهر آن‌ها در موسیقی وجود دارد یا خیر.

البته نتایج این مطالعه هنوز روشن نشده ولی در این بین مایکل زو گوردن که خود آهنگ ساز است به همراه دکتر مورلی یک ایده ساده را به اثر هنری بسیار جالبی تبدیل کرده‌است.

در این قطعه ارکسترال، اول یک صدا یک قطعه ریتمیک را می‌خوانند و با گذشت زمان صداهای دیگر و قطعه‌های دیگر به صدای اول اضافه می‌شوند که در حقیقیت ایده تکثیر و تولید مثل را پیاده می‌کند.

در اوج قطعه، هر کدام از خوانندگان نتی را می‌خوانند که بر اساس کدهای ژنتیکی خود تنظیم شده‌است.

کد خبر 111392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز