یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تاسیسات برق کشور به دلیل رشد قابل توجه مصرف و بالا بودن دمای هوا در معرض خطر جدی قرار دارد

مدیر کل دفتر تولید شرکت توانیر ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با ایلنا افزود: مصرف برق در روزهای اخیر به دلیل گرمای شدید هوا بسیار بالاست و تداوم این روند تاسیسات برق کشور را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

حسن منصوری گفت: ما از مردم می‌خواهیم که در این وضعیت به کمک ما بیایند. این گرما که در طول هفتاد سال گذشته بی‌سابقه بوده است مانند سیل و زلزله می‌ماند و باید حتما برای رفع مشکل و مدیریت بحران اقدام کرد و اقدامات بدون کمک مردم هیچ ثمری ندارد.
او افزود: دمای هوا دیروز در شهر خوی که شهر بسیار خوش آب و هوایی است 43درجه گزارش شده است. در یزد در ساعات پایانی روز دمای هوا به 47درجه رسیده و این وضعیت نشان می‌دهد که ما در یک تابستان عادی قرار نداریم.

او میزان مصرف برق در روز گذشته را 40 هزار و 700 مگاوات اعلام کرد و گفت: میزان مصرف برق در گرم‌ترین روز مرداد ماه سال قبل 37 هزار و 500 مگاوات بوده است که این آمار نشان دهنده رشد 8.5 درصدی است.

اوادامه داد: مصرف برق در تهران که بیش از حد بالا رفته و حتی آمار رشد 30 درصدی نیز اعلام شده است.

شرکت توانیر در نظر دارد بزودی اطلاعیه‌ای منتشر کند و همکاری مردم را طلب کند چرا که با این وضعیت همه تاسیسات ما در معرض خطر است.

او در توضیح این مطلب افزود: دمای هوا به حدی بالاست که روغن درون ترانس‌ها جوش می‌آید. مردم باید قبول کنند که در این موقعیت بحرانی به ما کمک کنند. مصرف آب نیز به دلیل پمپاژ مصرف برق را در پی دارد.

او در پاسخ به این سئوال که توان تولید برق در کشور در چه حدی است، گفت: ما در بخش تولید کمبودی نداریم اما تجهیزات ما توان پاسخ دادن به این حجم مصرف را ندارد. ما در سال جاری با مدیریت صنایع و طبق توافقاتی که با این بخش انجام دادیم و زمان بندی تعطیلات تابستانی کارخانه‌ها توانسته‌ایم 2هزار مگاوات مصرف برق را با مدیریت کاهش دهیم. به عبارت دیگر اگر این اتفاق نمی‌افتاد الان مصرف برق کشور به 42 هزار و 700 مگاوات می‌رسید که فعلا به دلیل همکاری کارخانه‌ها و صنایع چنین اتفاقی رخ نداده است اما تامین همین میزان برق مصرفی که از 40 هزار مگاوات فراتر رفته برای ما مشکل ساز است.

او در توضیح علت قطع مکرر برق در برخی نقاط تهران در روز گذشته گفت: وقتی بار شبکه افزایش می‌یابد برخی پست‌ها طبیعتا از مدار خارج می‌شوند و قطعی برق پیش می‌آید.
او گفت: مردم توجه کنند که همان طور که در زمان زلزله و سیل و ... کشور نیازمند همیاری و همکاری جمعی است برای مدیریت این گرما نیز نیاز به همکاری مردم احساس می‌شود.

کد خبر 111383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز