شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

محمدرضا جمالی: رویه‌ای که در دولت ایجاد شده و به کمترین علتی کشور را با تعطیلات روبه‌رو می‌کند، این بار نیز با شدت‌گرفتن گرما خود را عیان کرد

و به بهانه گرمای بیش از حد،  روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری را تعطیل  اعلام کرد. این تعطیلات زنجیره‌ای و بدون علت قابل توجیه در سال همت مضاعف و کار مضاعف، پیامدهایی می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین آن ایجاد بی‌عدالتی و تبعیض است به‌طوری‌که می‌توان گفت مگر کارگرها و افراد زحمتکش و پرتلاش که عضو خانواده دولت نیستند،

گرمای بی‌سابقه را حس نمی‌کنند و فقط بخشی از جامعه هستند که گرما آنها را می‌آزارد و به علت مصرف انرژی باید آنها از رفتن به سر کار خودداری کنند!  این رفتار، خلاف عدالت است و فقط برای بخش اندکی که همان کارمندان دولتی هستند آن‌هم به غیر از کارمندان بانک‌ها منظور شده و بخش بسیاری از انسان‌های زحمتکش و پرتلاش جامعه کارگری نادیده گرفته شده‌اند.

معادله تعطیلات زنجیره‌ای از جانب دیگری نیز به یک ضد معادله تبدیل شده است. وقتی بازار و اصناف تعطیل نباشند و کارخانه‌ها و بخش خصوصی کشور و رسانه‌ها به کار خود ادامه ‌دهند و از طرفی بخش دولتی تعطیل باشند، به‌دلیل وابستگی و ارتباط این بخش‌ها به هم در رفتار بخش خصوصی و بازار و اصناف نیز آشفتگی ایجادشده و عملکرد آنها نیز با اشکال روبه رو می‌شود.

بنابراین، این تعطیلات و اینگونه تعطیل‌کردن، هیچ کمکی به سامان دادن به فعالیت‌های جاری و خدماتی کشور نکرده، بلکه در آن نیز اختلال ایجاد می‌کند.  از طرف دیگر، اگر استدلال‌های مسئولان تصمیم‌گیر در امر تعطیلی را بپذیریم، یک سؤال مهم پیش می‌آید و آن اینکه چرا دولت در دقیقه 90 اعلام  تعطیلی می‌کند و چرا با وجود پیشرفت‌های فراوان در پیش‌بینی وضعیت جوی و اینکه مسئولان ذیربط اطلاع از وضعیت موجود داشتند 3روز قبل تعطیلات را اعلام نکردند و در دقایقی اعلام کردند

که بسیاری از افرادی که امکان سفر داشتند یا نتوانند به سفر بروند یا اینکه به مسافرتی  پردردسر و پرحاشیه اقدام کنند چرا که دستگاه‌های امدادی آن آمادگی لازم را برای این حجم تردد غیرمترقبه برون‌شهری نداشتند و از طرفی سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی بین‌شهری چه در بخش ریلی و چه هوایی و حتی زمینی نیز پیش‌بینی لازم را برای اختصاص فوق‌العاده‌های سفر ندارند  و مشتاقان سفر را با سردرگمی و ابهام و در‌نتیجه دلخوری و عصبانیت روبه‌رو ساختند.

غرض از ذکر موارد فوق، این بود که عنصر برنامه‌ریزی در کشور ما فاقد پشتوانه و جایگاه است و در زمانی‌که دنیا برای تک‌تک لحظات خود برنامه دارد چگونه می‌شود به یکباره 21استان کشور تعطیل شود؟  انتظار این است که در سال همت مضاعف و کار مضاعف، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که جبران عقب‌ماندگی‌ها شود  تا بتوان  با تدبیر بر مشکلات فائق آمد اما ظاهرا برخی اقدامات، فرهنگ کار و همت را نه‌تنها مضاعف نمی کند بلکه، کمرنگ و رقیق می‌کند. 

حال که براساس تدبیر مسئولان ذیربط، 2روز چهارپنجم کشور با تعطیلی روبه‌رو شده‌اند خوب است اعلام شود چقدر در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و آیا راه‌حل کم‌کاری‌ها و بی‌تدبیری‌ها تعطیلی است؟ شاید زمان آن باشد که به جای پاک‌‌کردن صورت مسئله،  به فکر حل مسئله باشیم.

کد خبر 111307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز