همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق روز شنبه 25 آذر در کنفرانس آشتی ملی عراق، اجرای طرح آشتی ملی را تنها راه برقراری امنیت و ثبات در کشورش دانست.

به گزارش خبرگزاری ها،نوری المالکی در جلسه افتتاحیه کنفرانس آشتی ملی عراق با بیان اینکه کنفرانس آشتی ملی شعار نیست، بلکه اقدامی واقعی است، گفت : آشتی ملی تنها راه برقراری امنیت و ثبات درعراق است و پیروزی این طرح ( آشتی ملی) به خواست و اراده و انجام گفتگوها بستگی دارد.

نوری المالکی تاکید کرد : نجات آشتی ملی به نفع وطن است و طرف دیگری از این پیروزی سود نمی برد.

نخست وزیر عراق دراین نشست که بعد از دوبار به تعویق افتادن روز شنبه در بغداد شروع به کار کرد، گفت : صدامیون و تروریست ها برای دورکردن ما از یکدیگر و دامن زدن به اختلافات تلاش می کنند.

وی درادامه افزود:هیچ یک ازطیف های مختلف عراقی حق ندارد بدون پرداخت هزینه و بدون اینکه سختی ها و تبعات دموکراسی را تحمل کند از میوه آن بچیند.

مالکی با اشاره به وجود سلاح دربین گروه های مختلف عراقی اعلام کرد: درعراق درباره این مسئله که سلاح باید منحصرا دردست دولت باشد، توافق ملی وجود دارد و ارتش جدید عراق آغوشش به روی اعضای ارتش سابق عراق باز است.

نخست وزیرعراق اعلام کرد: از کمیته پاکسازی بعثی ها می خواهم  که از مواضع خود عقب نشینی کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد : وقت آن رسیده است که برای فعال کردن سازمان های دولتی در سطح وزرا درکابینه تغییراتی بدهیم.

نوری المالکی با اشاره به این موضوع که برای حمایت از طرح آشتی ملی هیئت هایی را می فرستیم، تصریح کرد : به کشورهای منطقه اجازه نمی دهیم که در امور داخلی عراق دخالت کنند و نمی پذیریم که عراق به صحنه درگیری های منطقه ای تبدیل شود.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه از بغداد گزارش داد، نوری المالکی در نشست کنفرانس آشتی ملی گفت، اعضای ارتش سابق عراق درصورتیکه تمایل داشته باشند به کشورشان خدمت کنند می‌توانند به ارتش کنونی عراق بپیوندند.

اعلام حمایت بوش از دولت مالکی

جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا در آستانه برپایی کنفرانس آشتی ملی عراق، روز جمعه در ارتباط تلفنی با نوری المالکی، نخست وزیر این کشور بار دیگر حمایت خود را از وی اعلام کرد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، کاخ سفید آمریکا روز شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود که در این تماس تلفنی نیم ساعته ، بوش از تماسهای روزهای اخیر خود در واشنگتن با عبدالعزیز حکیم رهبر اصلی‌ترین گروه شیعه عراق و طارق الهاشمی معاون سنی رئیس جمهور عراق ابراز خرسندی کرد.

براساس بیانیه کاخ سفید، نوری المالکی هم در این تماس تلفنی گفت: من و همه مردم عراق خواهان آنیم که مدیران سیاسی کشور با گردآمدن حول محور دولت، ثبات واحترام متقابل را در "دولت قانون" در عراق به تثبیت برسانیم.

نخست وزیر عراق با ذکر اوضاع امنیتی عراق اظهار امیدواری کرد که با همه سرچشمه‌های خشونت مبارزه کند.

کنفرانس آشتی ملی عراق روز شنبه با حضور 200 تا 250 تن از نمایندگان گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی کشور آغاز به کار کرد..

رهبران عراق همایش استانبول را محکوم کردند

 در همین حال جلال طالبانی، رییس جمهور،نوری المالکی، نخست وزیر و عبدالعزیزحکیم، رهبر فراکسیون بزرگ ائتلاف یکپارچه عراق همایش هفته گذشته استانبول را محکوم کردند.

مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد،حکیم بعد از بازگشت از واشنگتن و لندن به بغداد شب گذشته در دیدارهای جداگانه با رییس جمهوری و نخست وزیر عراق، همایش استانبول را که به بهانه دفاع از عربهای سنی عراق برگزار شد محکوم کردند.

بر اساس این بیانیه ، حکیم، طالبانی و المالکی این همایش را تفرقه افکنانه و برخاسته از تعصبهای مذهبی دانستند.

در همایش حمایت از عربهای سنی عراق که با هزینه و نظارت مسوولانی از دولت قطر در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته دراستانبول ترکیه برگزار شد، مواضع تحریک‌آمیز متعددی به نام عربهای سنی بر ضد شیعیان عراق اتخاذ شد.

این همایش در پایان با صدور بیانیه‌ای مدعی قتل و کشتار عربهای سنی به دست شیعیان و خواستار حمایت و دفاع از عربهای سنی عراق شد.

این همایش با انزجار و محکومیت شدید مسوولان و نمایندگان احزاب سیاسی داخل عراق مواجه شده است

کد خبر 11109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز