دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرمای هوا و ترکیبات آلاینده‌های خروجی از خودروها موجب تولید ازن (O3) در هوای تهران شده است.

به گزارش ایلنا، حسین حسن‌خانی کارشناس آلودگی هوا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد تشدید وضعیت آلودگی هوا با افزایش دمای هوا گفت: در هنگام افزایش دمای هوا، ترکیبات و آلاینده‌های خروجی از خودروها، شکسته شده و موجب تولید ازن (O3) در سطح زمین می‌شود که بروز مشکلات تنفسی برای انسان وخزان زودرس در گیاهان در کوتاه مدت، و ایجاد مشکل در سیستم گوارش و ابتلا به سرطان در دراز مدت را به دنبال دارد.

او توضیح داد: ازن در جو زمین موجب حفاظت موجودات روی زمین از اشعه‌های فرابنفش می‌شود اما این ترکیبات در سطح زمین سمی و خطرناک است.

حسن‌خانی ادامه داد: در طی روزهایی از سال که دما هوای تهران به بالاتر از 37 و 38 درجه سانتی‌گراد رسیده است. ایستگاه سنجش آلودگی مخصوصا در ایستگاه اقدسیه ترکیبات ازن را به ثبت رسانده‌ است.

این کارشناس آلودگی هوا در مورد مقایسه روزهای پاک هوایی امسال با سا‌ل‌های گذشته‌ گفت: کاهش تعداد روزهای ناسالم هوای امسال تهران نسبت به سال‌های گذشته به دلیل وضعیت ناپایدار هوایی و وزش باد و بارش باران طی ماه‌های آغازین سال است و گرنه در روند تولید آلودگی به ویژه در خوروها تغییری ایجاد نشده است.

او توضیح داد: غیر از آلودگی ناشی از احتراق بنزین و گازوئیل در خودروها ،در اثر سایش لنت‌های ترمز خودروها، موادی موسوم به آزبست به هوا وارد می‌شود که یکی از آلاینده‌های خطرناک و تهدیدکننده دستگاه تنفس به شمار می‌رود که این مواد در ایستگاه‌های سنجش هوایی، در سطح شهر به ثبت رسیده است.

این کارشناس آلودگی، استدلال کاهش روزهای ناسالم را در هوای شهرهای تهران در اثر پیشرفت صنایع خودروسازی را نادرست دانست و افزود: افزایش شمار خودروها، عدم درنظر گرفتن استانداردهای تولیدآلودگی درخودروها و عدم جمع‌آوری و وجود خودروهای فرسوده در شهری مثل تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور موجب تولید مقادیر قابل توجهی از آلاینده‌ها مانند آزبست مونوکسید کربن و NOx ها شده است.

او ادامه داد: این مقادیر قابل توجه تولید آلاینده در خودروها موجب پائین آمدن قابل توجه کیفیت هوای شهر تهران می‌شود.

این کارشناس تعداد روزهای پاک تهران از ابتدای سال را 13 روز، هوای سالم را 81روز و هوای ناسالم را 12 روز عنوان کرد و افزود: غلظت آلاینده‌های هوای تهران توسط 19 ایستگاه سنجش آلودگی هوا و با استفاده از استانداردهای PSA و AQI تعیین می‌شود.

کد خبر 111043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز