با آغاز فصل تابستان و شدت گرفتن گرما، غیر از آزار شهروندان در اثر افزایش دمای هوا، ترکیباتی مخوف به آرامی از آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها تولید می‌شود

که به گفته یک کارشناس آلودگی هوا، سلامت شهرنشینان را به‌شدت تهدید می‌کند.

به گزارش ایلنا، حسین حسن‌خانی کارشناس آلودگی هوا در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد تشدید وضعیت آلودگی هوا با افزایش دمای هوا گفت: در هنگام افزایش دمای هوا، ترکیبات و آلاینده‌های خروجی از خودروها، شکسته شده و موجب تولید ازن O3 در سطح زمین می‌شود که بروز مشکلات تنفسی برای انسان و خزان زودرس در گیاهان در کوتاه‌مدت و ایجاد مشکل در سیستم گوارش و ابتلا به سرطان در دراز مدت را به‌دنبال دارد.

او توضیح داد: ازن در جو زمین موجب حفاظت موجودات روی زمین از اشعه‌های فرابنفش می‌شود اما این ترکیبات در سطح زمین سمی و خطرناک است.حسن‌خانی ادامه داد: طی روزهایی از سال که دمای هوای تهران به بالاتر از 37 و 38 درجه سانتی‌گراد رسیده، ایستگاه‌های سنجش آلودگی مخصوصا ایستگاه اقدسیه ترکیبات ازن را به ثبت رسانده‌اند.

او توضیح داد: غیر از آلودگی ناشی از احتراق بنزین و گازوئیل در خودروها، در اثر سایش لنت‌های ترمز خودروها، موادی موسوم‌به آزبست به هوا وارد می‌شود که یکی از آلاینده‌های خطرناک و تهدیدکننده دستگاه تنفس به‌شمار می‌رود و  این مواد در ایستگاه‌های سنجش هوایی، در سطح شهر به ثبت رسیده است.

این کارشناس آلودگی، استدلال کاهش روزهای ناسالم در هوای شهر تهران در اثر پیشرفت صنایع خودروسازی را نادرست دانست و افزود: افزایش شمار خودروها، عدم در نظر گرفتن استانداردهای تولید آلودگی در خودروها و عدم‌جمع‌آوری خودروهای فرسوده در شهری مثل تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور موجب تولید مقادیر قابل توجهی از آلاینده‌ها مانند آزبست، منواکسیدکربن و NOx‌ها شده است.

به گزارش ایلنا، 12روز ناسالم، بین 106 روز ابتدای سال هوای تهران به ثبت رسیده است. این در حالی است که بنا به ادعای برخی مسئولان با توجه به پیشرفت در صنایع و استانداردهای خودروسازی در کشور، کل روزهای ناسالم هوای شهر تهران در یکسال به 15 روز نمی‌رسد.

کد خبر 111054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز