گروه بورس: به‌دنبال اظهارنظر رئیس شورای رقابت در مورد فروش بلوک 18‌درصدی سهام ایران‌خودرو

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: اظهارنظر شورای رقابت پیش از مشخص شدن هویت واقعی خریداران قدری زود بود.به گزارش همشهری، روز دوشنبه بلوک 18 درصدی سهام ایران‌خودرو پس از 4 روز رقابت بر سر واگذاری آن، از سوی 4 شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، گروه بهمن، تعاونی خاص ایران‌خودرو و کنسرسیومی از قطعه‌سازان خریداری شد.

این عرضه توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ و به وکالت از دولت انجام می‌شد. یک روز پس از فروش سهام ایران‌خودرو جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت اعلام کرد درصورتی‌که سهم شرکت دولتی در این واگذاری بیشتر باشد معامله را باطل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کار شورای رقابت مبارزه با انحصار و سلطه‌گرایی است، گفت: اگر در معامله ایران‌خودرو تمرکز ایجاد شده باشد و اگر تعاونی خاص ایران‌خودرو، وابسته به شرکت ایران‌خودرو باشد مجددا سهام آن شرکت را می‌فروشیم.

پیش از این، شورای رقابت با وجود آنکه معامله 8 میلیارد دلاری سهام شرکت مخابرات را غیررقابتی اعلام کرده بود اما موفق به ابطال این معامله نشد. کارشناسان معتقدند موضع‌گیری‌های شورای رقابت صرفا یک ژست سیاسی است و این شورا از ضمانت‌های اجرایی لازم برای ابطال معاملات بورس برخوردار نیست و صرفا باعث تنش و تلاطم در بازار سهام می‌شود؛ ضمن اینکه در ماجرای فروش بلوک 50درصدی سهام شرکت مخابرات این شورا نتوانست خارج از سیطره نفوذ دولت، تصمیم‌گیری کند.

بر این اساس، اظهارنظر رئیس شورای رقابت منجر به واکنش مسئولان بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی‌ شد.  از یک سو مدیرعامل بورس اوراق بهادار اعلام کرد نباید با این رویه به بازار سرمایه آسیب وارد کنیم و از سوی دیگر  معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد اظهارنظر شورای رقابت خیلی زود انجام شد.

سید مهدی عقدایی در این باره به همشهری گفت: شورای رقابت باید پس از مشخص شدن هویت اصلی خریداران در این زمینه اظهارنظر می‌کرد؛ بر همین اساس به اعتقاد ما موضع‌گیری شورای رقابت قدری زود بود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه شورای رقابت می‌تواند درصورت صلاحدید معامله‌ای را باطل کند، گفت: براساس اطلاعات موجود، تعاونی کارکنان ایران‌خودرو و همچنین اتحادیه قطعه‌سازان شرکت کروز از جمله خریداران بلوک 18 درصدی سهام ایران‌خودرو هستند که همگی بخش خصوصی محسوب می‌شوند بنابراین بهتر بود شورای رقابت پس از مشخص شدن هویت خریداران در این‌باره نظر می‌داد.

به گفته وی منظور شورای رقابت این بوده که شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو سهام این شرکت را نخرند اما اطلاعات، نشان می‌دهد که این شرکت‌ها از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو نیستند.

به بازار سرمایه آسیب وارد نکنیم

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران هم در این باره گفت: ابطال معامله بلوکی ایران‌خودرو آسیب جدی به بازار سرمایه وارد می‌کند. حسن قالیباف اصل درگفت‌وگو با موج، درخصوص معامله بلوکی سهام ایران‌خودرو، بر تلاش شرکت بورس در ایجاد فضای رقابتی و شفاف در واگذاری این سهام تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش شورای رقابت در جلوگیری از ایجاد انحصار در واگذاری‌های اصل 44، اظهار داشت: بحث شورای رقابت در نظارت بر معاملات سهام شرکت‌های خودروسازی، ورود بازار به این صنعت است که در آن تمرکز و انحصار ایجاد نشود.

قالیباف‌اصل با اشاره به نقش نظارتی سازمان بورس بر انجام معاملات بلوکی، ادامه داد: نظارت در خصوص این معامله در سطح سازمان بورس و شورای رقابت مطرح است لذا باید دید که در ورود خریدار بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو به جمع بندی می‌رسند یا نه؟

مدیرعامل شرکت بورس تاکید کرد: بازار سرمایه جای حساسی است که ابطال اینگونه معاملات (18 درصد بلوک ایران‌خودرو) منجر به وارد آمدن آسیب‌های جدی به آن می‌شود.

وی با اشاره به اختیارات قانونی شورای رقابت در جلوگیری از تمرکز و انحصار در صنعت کشور، از تاسیس شرکت‌های جدید یا واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه به‌عنوان راه حل‌هایی برای جلوگیری از انحصار نام برد.

قالیباف‌اصل با اشاره به معامله بلوکی سهام ایران‌خودرو، تصریح کرد: اگر خریدی منجر به از میان رفتن رقابت شود خریدار می‌تواند سهم خود را واگذار کند یا با تاسیس شرکت‌های جدید، می‌توان انحصار ایجادشده را از میان برد.

کد خبر 110711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز