گروه بین‌الملل: رئیس سازمان جاسوسی آمریکا می‌گوید، آمریکا القاعده را به سمت پنهان شدن رانده و رهبری آن را تضعیف کرده است اما در تلاش برای برچیدن طالبان به‌عنوان اصلی‌ترین حامی آنها از افغانستان است

به گزارش ایسنا، سخنان لئون پانتا، مدیر سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در شرایطی صورت گرفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور در حال پیشبرد یک طرح جنگی جدید پرخطر با حضور 98 هزار سرباز برای تقویت دولت افغانستان و جلوگیری از بازگشت القاعده است.

پانتا به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: ما در حال مشاهده عناصر پیشرفت هستیم اما این کار دشوار خواهد بود. لئون پانتا افزود: استراتژی تهاجمی متغیر القاعده به‌طور روز افزونی به عواملی که هیچ سابقه تروریستی ندارند یا افرادی که هم‌اکنون در آمریکا هستند وابسته است. وی در مورد اسامه بن لادن خاطرنشان کرد که سال‌هاست آمریکا اطلاعات خوبی در مورد مخفیگاه وی دارد.

پانتا تخمین زد که کمتر از 100 شبه نظامی القاعده در داخل افغانستان فعالیت دارند و بقیه در طول مرز کوهستانی غربی پاکستان با افغانستان پنهان شده‌اند. وی تصریح کرد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی و دیگر عملیات‌های جاسوسی به از‌بین‌رفتن نیمی از رهبران ارشد القاعده کمک کرده است.

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا گفت: ما گرفتار شدیدترین عملیات تاریخ سیا در این بخش از کره زمین هستیم و نتیجه آن این است که ما در حال مختل کردن رهبری آنها هستیم. پانتا در عین حال ارزیابی نه‌چندان خوشبینانه‌ای را از جنگ آمریکا علیه طالبان ارائه داد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا طالبان از زمان روی کار آمدن اوباما قوی‌تر شده است؟ گفت: طالبان در حال انجام اقدامات خشونت آمیزتر و ستیزه جویانه‌تر از جمله استفاده از بمب‌های جاده‌ای است.

رئیس سیا اذعان داشت که جنگ در افغانستان دشوارتر از آن چیزی است که همگان تصورش را می‌کردند.  در همین حال فرمانده ارتش انگلیس درباره شرایط جنگ افغانستان گفت: انگلیس و متحدانش نمی‌توانند با نیروی نظامی طالبان را شکست دهند و باید هر چه سریع‌تر مذاکرات صلح را با شورشیان افغانستان آغاز کنند.

ژنرال سر دیوید ریچاردز‌، فرمانده ارتش انگلیس اظهار داشت که وی معتقد است زمان آن فرا رسیده تا برای هموار کردن راه جهت خروج سربازان از افغانستان با دشمنان ناتو مذاکره شود

کد خبر 110562

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز