همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که " موضوع هسته‌ای یک حاکمیت، بحث عدالت است" تنظیم قوانین عادلانه و اجرای درست را به عنوان گام‌های اجرای درست عدالت در کشور برشمرد

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح روز یکشنبه در همایش سراسری قوه قضاییه با گرامیداشت یاد شهید بهشتی و تبریک هفته قوه قضاییه موضوع اصلی قضا و نیز حاکمیت در یک کشور را عدالت توصیف کرد و با بیان این‌که " اگر عدالت را از موضوع حاکمیت حذف کنیم، چیزی از حاکمیت باقی نمی‌ماند" افزود: یک حکومت با کفر باقی می‌ماند اما با ظلم نه؛ محور اصلی ماموریت انبیاء‌الهی عدالت است و علی(ع) به خاطر شدت پافشاری عدالت کشته شد؛ لذا عدالت عنصر اصلی و محور شکوفایی در تحقق اهداف انسان است.


وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر این‌که " ما در جمهوری اسلامی باید عدالت را برپا کنیم" اولین گام در اجرای عدالت را تنظیم قوانین عادلانه دانست و افزود: اگر قانون بر پایه عدالت تنظیم نشود، بسیاری از مشکلات قابل رفع و رجوع نیست و اگر فرصت‌ها درست تنظیم نشده و دارای پچیدگی‌ها، فرصت‌ها و گریزگاه‌هایی باشد که به قول مقام معظم رهبری قانون‌دان‌های قانون‌گریز بتوانند حقوق مردم را جابجا کنند، ‌عدالت نقض می‌شود؛ لذا نیازمند قوانین عادلانه و جامع در کشور هستیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این‌که " همه امور در بحث اجرای قانون به دست مجریان نیست" افزود: بخش مهمی از این مساله عموم مردم‌اند، ممکن است در ارتباط بین مردم اجحاف شود و تجاوز به حقوق اتفاق بیفتد؛ لذا نیازمند یک قدرت و دست قوی حاکم برای اعمال عدالت و نظارت بر اجرای قانون و تامین عدالت هستیم. در جمهوری اسلامی این نقش به قوه قضاییه داده شده است و اختیارات قوه قضاییه با تاییدات امام(ره) و مقام معظم رهبری راه را برای انجام ماموریت باز کرده است و در واقع قوه قضاییه تضمین اجرای قانون و اجرای عدالت است.

رییس قوه مجریه با اشاره به احتمال برخی خلل‌ها و وسوسه‌ها در اجرای عدالت گفت: باید دست قدرتمندی با اجرای عدالت احساس امنیت خاطر را در جامعه حاکم کند که آن دست چیزی جز قوه قضاییه نیست. همه قوا و کارگزاران حاکمیت اسلامی باید پاک باشند که در این میان قوه قضاییه باید پاک‌تر باشد.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که " این طور نیست که همواره فشارها از بیرون به دستگاه قضایی باشد بلکه از درون نیز ممکن است فشارهایی ا عمال شود" ادامه داد: این‌که در اسلام در شان قاضی تاکید شده برای چیست؟ برای هیچ مدیری در جمهوری اسلامی بعد از مقام معظم رهبری ویژگی‌های خاص تعریف نشده است، ممکن است یک نماینده و یا یک مدیر تحت تاثیر خواسته‌های خود یا گروه‌های اجتماعی و یا فشارها قرار گیرد اما پذیرفته نیست که یک قاضی تحت تاثیر این فشارها باشد.

وی سپس بحث نظارت دستگاه‌های مختلف به قوه مجریه را مورد بحث قرار داد و درباره نظارت بر قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی آن‌قدر اهمیت دارد که نظارتش از درون خودش است. اگرچه همه مردم در برابر اجرای عدالت مسوولیم اما تردیدی نیست که نقطه آرامش یک کشور دستگاه قضایی است. امروز در دستگاه قضایی ما خیل قضات شجاع و معتقد به آرمان‌ها حضور دارند که باید ساز و کارها به نوعی طراحی شود که در این مسیر به درجه بالاتری در اعمال عدالت بیانجامد.

وی امنیت و آرامش در کشور را نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد که به جایی برسیم که "‌از پرونده‌ها، ‌پیچیدگی‌ها و دور زدن‌های قانون که با مکاری و شیطنت اتفاق می‌افتد، عبور کنیم."

رییس‌جمهور همچنین تحقق این مساله را لازمه عملکرد دستگاه قضایی در کشور دانست تا در مردم این باور ایجاد شود که اگر کسی تخلف و یا به یت‌المال دست‌اندازی نماید دست ناظری وجود دارد که حتما دست او را قطع می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که " باید امروز ایران را به عنوان الگو ساخته و به جامعه بشری هدیه کنیم" گفت: جهان در بن‌بست نظری دیدگاه‌های مادی‌گرایی قرار دارد و در انتظار مکتب و فرهنگ انسانی و نجات‌بخش است و چشم‌های دنیا به سمت ایران دوخته شده و کسی در دنیا حرفی برای عرضه ندارد. تنها ایده‌ای که برای خروج از بن‌بست مطرح است، جز ایده‌های انقلاب نیست و دنیا تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) است و باید دست به دست هم دهیم که نمونه اعلای حاکمیت عادلانه را در برابر چشم انسان‌ها قرار دهیم حقیقت عدالت توسط یگانه عدالت‌گستر برقرار خواهد شد.

احمدی‌نژاد افزود: این مساله مسوولیت تاریخی ماست که باید در جهت تحقق آن تلاش کنیم و ما قادر به انجام آن هستیم.

وی همچنین دولت را با تمام قوا پشتیبان قضات و دستگاه قضایی معرفی کرد و گفت: تمام لوایح قوه در دولت مصوب و به مجلس ارائه می‌شود، ما از لحاظ بودجه نیز کمک‌های لازم را کرده‌ایم به گونه‌ای که در دولت نهم و دهم بودجه قوه قضاییه سه برابر شده و به بیش از 1200 میلیارد تومان بالغ شده است.

وی گفت: باید برای قضات به گونه‌ای عمل کنیم که اطمینان خاطر برای‌شان به وجود آید؛ لذا دولت این مساله را پذیرفته است.

رییس‌جمهور همچنین از افزایشاتی به غیر از افزایشات سالیانه برای قضات و اساتید در سال جاری خبر داد و گفت: این‌جا جایی نیست که اگر هزینه‌ای بکنیم بگوییم اصراف شده و یا هزینه‌ اضافی است؛ لذا باید همه دست به دست هم دهیم تا سازوکارها به گونه‌ای تنظیم شود که عدالت اجرا شود.

کد خبر 110464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز