همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسیری که قوه قضائیه برای دمیدن روح استقلال در آن می پیماید، درست است و حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مکرر بر آن تاکید داشته اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در ادامه سخنانش در همایش سراسری قوه قضائیه افزود: رئیس قوه قضائیه نیز بر این موضوع مصمم است و اگر عدالت محقق شد، نابسامانی در بقیه بخش ها را نیز می‌تواند جبران کند و باعث امیدواری در کشور شود.

وی با بیان اینکه باید از دستاورد بی نظیر استقلال قوه قضائیه صیانت شود، افزود: همه قوا باید این موضوع را بپذیرند و این به نفع نظام اسلامی است که در دادگاه‌های قوه قضائیه، این قاضی باشد که حکم صادر می‌کند.

لاریجانی گفت: اگر چنین شد محیط و زمانه محبوب و دوست داشتنی می‌شود و دشمن از طمع به چنین جامعه استواری مایوس خواهد شد.

وی افزود: اگر ما دشمنان زیادی داریم و می‌خواهیم آنان را مایوس کنیم، باید حق را در داخل محقق کنیم تا پیوندها مستحکم و روحیه پایداری در کشور ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت قدرت در قوه قضائیه، همه خدمات دیگر این قوه را از بین خواهد برد.

لاریجانی افزود: قطعا وقتی در قوه‌ای هرسال هفت تا هشت میلیون پرونده وارد می‌شود، همه آنها حساس نیستند اما اگر در یک مورد دخالتی شد، حیثیت قوه قضائیه را در دیگر شئون نیز زیر سوال می‌برد.

وی گفت: اگر دشمن خارجی می‌خواهد به ما فشار آورد و قصد داریم ایستادگی داشته باشیم‌، باید حق را در کشور محقق کنیم.

لاریجانی افزود: مسئله دیگر این است که باید براساس سنت نبوی، عدالت را محقق کنیم و البته باید برداشتی عمومی از عدالت داشته باشیم.

وی گفت: عدالت زمانی معنا می یابد که انسان‌ها در بستری زندگی کنند که استعدادهای آنان بتواند بالفعل شود و به کمال برسد.

لاریجانی افزود: برای این منظور، همه قوا باید مسیر را برای مشارکت مردم چه در اقتصاد و چه در سیاست و حوزه های فرهنگی فراهم کنند.

وی گفت: دخالت قوای دیگر برای اینکه حقوق حرکت و مشارکت مردم را محدود کند خلاف عدالت است مگر اینکه این فعالیت، حقوق دیگر را ضایع کند؛ مانند ملاحظات اخلاقی که باید در محیط اجتماعی رعایت شود.

لاریجانی افزود: همین طرح عفاف که در شورای انقلاب فرهنگی چهار پنج سال است خاک خورده و هنوز ابلاغ نشده است قطعا برای این است که مسیر را مهیا کند تا دیگر استعدادها بتواند شکوفا شود و گرنه کسی حق ندارد حقوق مردم را مسدود کند.

کد خبر 110467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز