همشهری آنلاین: برخی از قطره‌های ویتامین D که در بازار دارویی موجود است با قطره‌چکان‌هایی فروخته می‌شود که ممکن است باعث شود مقدار زیانباری از این ویتامین به نوزادان داده شود

به گفته کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا برخی از قطره‌چکان‌ها مقداری از مایع دارویی را بالا می‌کشند که ممکن است  حاوی مقداری از این ویتامین بیش از مقدار  مجاز 400 واحد بین‌المللی در روز باشد.

در بیانیه این سازمان امده است: "والدین و مراقبان نوزادان تنها باید از قطره‌چکان‌های استانداردی که درون بسته دارویی قرار دارد استفاده کنند.

 مقدار بیش از حد ویتامین D می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، تشنگی شدید، ادارار مکرر، یبوست، درد شکمی، ضعف عضلات، درد عضلات و مفاصل و خستگی و حتی وارد آمدن آسیب جدید به کلیه‌ها شود.

دادن ویتامین D در دروزهای مناسب برای رشد و نمو نوزاد، تشدید جذب کلسیم در روده‌ها و ایجاد استخوان‌های محکم ضروری است. مکمل‌های ویتامین D به خصوص برای نوزادانی که از شیرمادر- که به طور نسبی مقدار این ویتامین در آن کم است- تجویز می‌شوند.

کمبود ویتامین D می‌تواند به مشکلات استخوانی ا زجمله نازک و نرم شدن و بدشکلی استخوان‌ها منجر شود؛ علائمی که در بیماری نرمی استخوان یا ریکتز دیده می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید سازندگان قطره‌های ویتامین D باید قطره‌چکان‌هایی را همراه این دارو کنند به طور واضح و دقیق حد 400 واحد بین‌المللی روی آن مشخص شده باشد. و در مورد فراورده‌‌های مخصوص نوزادان این قطرهچکان نباید بیش از 400 واحد ویتامین ظرفیت داشته باشد.

این اعلامیه پس از آن انتشار می‌یابد که در چند ماه گذشته شمار انواع مکمل‌های مایع ویتامین D در این کشور افزایش یافته است. سازمان غذا و داروی آمریکا از تولیدکنندگان خواسته است که مراقبت‌های لازم  را به عمل آورند تا مانع دادن دوزهای خطرناک ویتامین D به نوزادان شوند.

کد خبر 110366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز