گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: تئاتر کودک و نوجوان در فصل تابستان رونق خاصی پیدا می‌کند و نمایش‌های ویژه‌ای در این فصل برای بچه‌ها طراحی و اجرا می‌شوند

و سازمان فرهنگی‌‌هنری شهرداری تهران برای این روزها برنامه خاصی تدارک دیده است.

شهرام کرمی، مدیر بخش هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان را به مناسبت تابستان و اجرای نمایش‌های ویژه در فرهنگسراها اعلام کرد.

به گفته او در این ایام فرهنگسراهای فردوس، خانواده، بهمن و خاوران اجراهای ثابت نمایش برای کودک و نوجوان دارند و در دیگر فرهنگسراها هم تئاتر برای کودک و نوجوان اجرا خواهد شد. او نقش این سازمان را مشارکت در اجراها، هماهنگی سالن و جذب مخاطب و حتی در مواردی اختصاص کمک هزینه به گروه‌های نمایشی دانست؛ گرچه به گفته شهرام کرمی، از سال گذشته سیاست سازمان این بوده که هزینه‌های تئاتر از فروش بلیت تامین شود و به گروه‌ها فقط کمک هزینه‌ تعلق بگیرد.

اختصاص سالن فرهنگسراها

3دوره از رپورتوآر نمایش کودک و نوجوان با همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد و امسال چهارمین دوره در مهرماه همزمان با روز جهانی کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

کرمی در پاسخ به این پرسش که چرا اجرای رپورتوآر تئاتر کودک و نوجوان در فصل تابستان که فصل اوقات فراغت این رده سنی است به ایامی دیگر منتقل شده‌است، به شلوغی فرهنگسراها در تابستان اشاره کرد و گفت: سالن‌های فرهنگسراها در این ایام برنامه‌های فراگیر و مضاعفی دارند و از طرفی سالن‌های فرهنگسراها سالن‌های چندمنظوره هستند.

به همین دلیل در این ایام نمی‌توانیم فرهنگسراهای زیادی را در اختیار داشته باشیم. با توجه به هدف ما که جذب مخاطب است بهترین فصل برای اجرای نمایش‌های رپورتوآر فصل پاییز است که سالن‌های فرهنگسراها آزاد است.

به گفته او در ایام تابستان شاید 12 سالن از فرهنگسراهای تهران در اختیار این کار قرار بگیرد اما در فصل پاییز بیش از 30 فرهنگسرا در خدمت رپورتوآر کودک و نوجوان خواهند بود.

رفع مشکلات قبلی

به‌زودی فراخوان چهارمین رپورتوآر نمایش کودک و نوجوان منتشر می‌شود. اما این دوره از رپورتوآر تفاوت‌های عمده‌ای با 3 دوره قبلی خود دارد که مهم‌ترین آنها رفع مشکلات قبلی رپورتوآرهاست.

کرمی با اشاره به ضعف‌های دوره‌های قبلی به این نکته اشاره کرد که این مشکلات در دوره چهارم رپورتوآر برطرف خواهد شد. چند منظوره بودن سالن فرهنگسراها، عدم‌امکانات مناسب برای اجراهای تئاتر و نبود متخصصین فنی بخشی از این مشکلات است که به گفته کرمی این موارد در مقابل استقبال خوب تماشاگران مشکلات چندان بزرگی نیست.

او با تاکید بر آمار 85 هزار مخاطبی که در سال 1388 و در مقایسه با آمار 70 هزار مخاطبی که در سال 1387 از این نمایش‌ها دیدن کردند، گفت: این تعداد مخاطب با خرید بلیت از این نمایش‌ها دیدن کردند که رشد قابل‌توجه مخاطب را نشان می‌دهد.

کرمی به اطمینان خانواده‌ها از نمایش‌های فرهنگسراها اشاره کرد و از رابطه خوبی که بین فرهنگسراها و خانواده‌ها ایجاد شده گفت، که بخشی از محاسن این رپورتوآر است.

حضور جوانان در کنار پیشکسوتان

کیفیت نمایش‌های اجرا شده در رپورتوآر نکته‌ای است که دست‌اندرکاران بر‌آن تاکید دارند. در دوره اول رپورتوآر جواد ذوالفقاری، حسن دادشکر، رضا فیاضی و در دوره دوم جواد ذوالفقاری و سیمین امیریان و دور سوم مریم کاظمی، محمود فرهنگ، مسلم قاسمی شرکت داشتند و حالا کرمی این نوید را می‌دهد که در دوره آتی هم از پیشکسوتان و حرفه‌ای‌های تئاترکودک و نوجوان استقبال خواهد شد.

او به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: تلاش داریم که از حضور جوانان در کنار حرفه‌ای‌های این رشته بیشتر استفاده کنیم که هم تنوع گروه‌ها و هم تنوع نمایش‌ها بیشتر شود.

مسابقه‌ای برای نمایشنامه کودک و نوجوان

مسابقه نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان هردوسال یک‌بار توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود. نخستین دوره آن 5 سال پیش برگزار شد که با توجه به استقبال خوب هنرمندان و تاثیر خوبی که بر روند تئاتر کودک و نوجوان داشت، امسال سومین دوره آن برگزار خواهد شد.

در دوره اول و دوم آن‌ نمایشنامه‌های منتخب برای شرکت در رپورتوآر کودک و نوجوان و اجرای صحنه‌ای انتخاب شدند. کرمی با اشاره به این نکته که اجرای نمایشنامه‌های برتر برای رپورتوآر معیار مسابقه نمایشنامه نویسی نیست، گفت: در رپورتوآر برای ما کیفیت کار و کارایی کارگردان شرط اول است.

سالنی برای کودکان

شهرام کرمی سال گذشته طی حکمی از سوی حسین پارسایی به مدیریت تالار هنر منصوب شد. تالار هنر که از مراکز فعال تئاتری ویژه کودک و نوجوان محسوب می‌شود، برای این گروه سنی در تابستان برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌است.

به گفته کرمی تالار هنر برنامه‌های مشخص خود را در 2سئانس اجرا خواهد کرد و با توجه به استقبال خوب مخاطبان پیش‌بینی شده که نمایش‌های جدیدی در تابستان اجرا خواهد شد. این روزها در تالار هنر 2نمایش برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

نمایش «گربه‌ای در قصر ملکه» به کارگردانی عبدالله آتشانی هر روز ساعت‌18 و نمایش
«افسانه شیرزادخان» به کارگردانی آدینه سمنانی هر روز ساعت 19:30 اجرا می‌شود. اما این تالار از 20‌تا‌28‌خرداد میزبان نخستین محصول مشترک ایران و آلمان در حوزه نمایش کودک و نوجوان خواهد بود.

نمایش «سلطان و گاگول» کار مشترک ایران و آلمان به کارگردانی پی‌یر دمینگر و نویسندگی بربل مایا از آلمان و با بازی حامد زحمتکش، مهدی فرشیدی سپهر، آنالی شکوری، اووه هینه و پی‌یر دمینگر عنوان نمایش مشترکی است که برای کودکان بالای 5‌سال تدارک دیده شده است. این نمایش چندی قبل در شهر لودویگز هافن آلمان به صحنه رفت و قرار است از 20خرداد در تالار هنر تهران به‌مدت یک هفته اجرا شود.

پس از آن نیز اجراهای متعددی در آلمان و ایران خواهد داشت. به گزارش سایت ایران تئاتر، این نمایش که براساس قصه‌ای از کلودیا شرایبر نویسنده آلمانی تنظیم شده به 6 شکل مختلف اجرا می‌شود: یک ورژن به زبان آلمانی، یک ترکیب به زبان فارسی و 4اجرای مشترک، متشکل از بازیگران ایرانی و آلمانی. این نمایش از20 تا 28 خردادماه در ساعت‌های 18 و 19:30 در تالار هنر اجرا می‌شود.

کد خبر 109175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز