شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: سال گذشته در مراسم ششمین جشن روز جهانی تئاتر که در اردیبهشت برپا بود، تماشاخانه ایرانشهر رسما افتتاح شد

این تماشاخانه با داشتن 2سالن که یکی از این سالن‌ها به نام حمید سمندریان، کارگردان و مدرس تئاتر مزین شده، در طول این یکسال کارنامه پرباری داشته است؛ به‌طوری که توجه بیشتر کارگردان‌ها از مجموعه تئاتر شهر به تماشاخانه ایرانشهر جلب شده است.

البته دلیل این استقبال را باید در امکانات حرفه‌ای و تازه این سالن دانست. می‌توان گفت که تماشاخانه ایرانشهر توانسته بخش زیادی از کمبودهای سالن‌های تئاتری تهران را جبران کند.

اجرای 3نمایش جدید

اما این روزها سالن‌های شماره یک و استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان نمایش‌های «کالیگولا»، «خانه برنارد آلبا» و «نبرد و مده آ» می‌شوند.

از امروز در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر نمایش کالیگولا نوشته آلبر کامو و به کارگردانی همایون غنی‌زاده اجرا می‌شود. رامبد جوان، صابر ابر، محسن حسینی، هنگامه قاضیانی، سعید چنگیزیان، رضا بهبودی، داریوش موفق، مهدی کوشکی، فرزین صابونی، حمید لطیفی، رامین سیار دشتی  و فرشید شایسته از جمله بازیگران این نمایش هستند.

کالیگولا در ساعت 20:00 روی صحنه می‌رود.در سالن استاد سمندریان، نمایش خانه برنارد آلبا از 20خرداد اجرا خواهد شد. کارگردان این نمایش میکائیل شهرستانی است که براساس نمایشنامه‌ای به همین نام از فدریکو گارسیا لورکا آن را کارگردانی می‌کند.

این نمایش به‌صورت تجربی و کارگاهی شکل گرفته است و موسیقی آن به‌صورت زنده اجرا می‌شود. مهشید بابایی، مهدیه کوهستانی، پوپک هیدجی، سیلوا فیروزی، افسانه قیدر، عسل خردیار و گلسا سحرابی بازیگران این نمایش هستند. اجرای این نمایش در ساعت 18:30 خواهد بود.

اما در همین سالن از 20 خرداد نمایش نبرد و مده آ در ساعت 20:30 اجرا می‌شود. نمایشنامه این اثر نوشته هاینر مولنر است که قطب الدین صادقی آن را کارگردانی می‌کند.  این نمایش 5صحنه از حکومت و زندگی هیتلر را با شیوه‌ای مدرن نسبت به نبرد و مده آ سوفوکل به تصویر می‌کشد.

نبرد و مده آ در واقع شامل دو بخش نبرد و مده‌آ است که بخش اول آلمان در سال‌های جنگ و بخش دوم فرزند کشی به تصویر کشیده می‌شود. اشکان جنابی، رهام مخدومی،‌رؤیا بختیاری، مهرانه بهنهاد، حمیدرضا محمدی، علی علیزاده، اعظم عرفانی، آرزو صیدافکن، دومان ریاضی، داریوش حق دوست، سارا عباس پور و نیما شعبان‌نژاد در این نمایش بازی می‌کنند.

جایی برای اجراهای دوباره

اگر تئاتر ایران از نبود رپرتوار در مضیقه است، وجود 2سالن حرفه‌ای تماشاخانه ایرانشهر این امکان را برای تئاتر مهیا کرده است، خصوصا که مدیر تماشاخانه ایرانشهر از ابتدا به این موضوع گوشه چشمی داشته است؛

کورش نریمانی، کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری موج اعلام کرده که مدتی پیش مجید جوزانی، رئیس خانه هنرمندان و مسئول تماشاخانه ایرانشهر پیشنهاد داد تا نمایش جن‌گیر  برای اجرای دوباره در این تماشاخانه آماده شود. هرچند زمان و شیوه اجرای این نمایش مشخص نیست اما این کارگردان اعلام کرده که به‌دلیل اینکه این نمایش برای بار دوم اجرا می‌شود،

به شکل خصوصی و بدون حمایت دولت به روی صحنه می‌رود و تمامی درآمد حاصل از اجرای گروه نمایشی از گیشه تامین خواهد شد. امسال و در اختتامیه سومین اردیبهشت تئاتر ایران نمایش جن‌گیر به نویسندگی و کارگردانی کورش نریمانی پرمخاطب‌ترین نمایش سال گذشته شناخته شد.

نریمانی که در کارنامه هنری‌اش کارهای پرمخاطبی همچون «شب‌های آوینیون» را داشته معتقد است که اگر این نمایش‌ها مجددا اجر شود، قطعا مخاطبان خاص خودش را خواهد داشت. او در ادامه گفت: نمایش‌هایی که مورد استقبال عمومی قرار می‌گیرند نباید تنها در یک دوره خاص اجرا شوند بلکه باید در طول سالیان بارها تکرار شوند.

این نمایش‌ها می‌توانند سهم زیادی در آشتی‌دادن تماشاگران قدیمی تئاتر - که امروز آن را فراموش کرده‌اند - داشته باشند و یا اینکه بتوانند تماشاگران جدیدی را برای تئاتر ایجاد کنند. وی در پایان اظهار داشت: پیشنهاد اجرای رپرتوار آثار خود را به تماشاخانه ایرانشهر داده ام اما هنوز جواب قطعی در این زمینه اعلام نشده است.

حتی برای اجرای دوباره آثار، پول چندانی نمی‌خواهم. تنها چیزی که گروه نمایشی می‌خواهد، زمان مناسب برای اجرایی است که بتوانیم پول خود را از استقبال مخاطب از گیشه تامین کنیم.

نمایش‌ها ادامه دارد

مجموعه تئاتر شهر بعد از 3روز تعطیلی به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی(ره) و سالروز قیام پانزده خرداد از امروز با 5نمایش مجددا فعالیت خود را از سر می‌گیرد که از این 5 نمایش یک نمایش جدید است.

سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر از این هفته همچون چند هفته‌ گذشته میزبان نمایش «پرفسور بوبوس» به کارگردانی آتیلا پسیانی است. در سالن قشقایی نمایش «پری‌خوانی عشق و سنگ» به کارگردانی چیستا یثربی،  در سالن سایه نمایش «کهربا» به کارگردانی سیمین امیریان و در کارگاه نمایش «کا» به کارگردانی رحمت امینی اجرا می‌شود.

اما سالن چهارسو با اتمام نمایش «شهر بدون آسمان» که به‌علت استقبال، چند هفته بیشتر از زمان معمول به روی صحنه رفت، از این هفته میزبان نمایش «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ می‌شود. این نمایش داستان تقابل 2نوع نگرش است.  شهرام حقیقت‌دوست، علی سرابی،‌رؤیا میرعلمی و آذر خوارزمی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

کد خبر 109001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز