شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی در سوئد نشان داده است مردان با ضریب‌هوشی پایین با احتمال بیشتری دست به خودکشی می‌زنند

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران می‌گویند این بررسی برای اولین بار همراهی میان کارکرد عقلانی و خودکشی را نشان می‌دهد.

این بررسی بر اساس تجزیه و تحلیل 1.1 میلیون مرد سوئدی که ضریب‌ هوشی‌شان در حین نظام وظیفه در حدود 18 سالگی اندازه‌گیری شده بود و به طور میانگین 24 سال مورد پیگیری گرفته بودند، انجام شد.

 این بررسی که نتایج آن در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نشان داد که مردان با کمترین ضریب هوش تقریبا 9 برابر مردان با بالاترین ضریب هوش به خاطر اقدام به خودکشی در بیمارستان بستری شده بودند.

فین راسموسن از انستیتو کارولینسکا در استکهلم در این باره گفت: "یافته‌های ما برای اولین بار رابطه  میان کارکرد عقلانی و خودکشی را نشان می‌دهد. این یافته‌ها به معنای آن است که ضریب هوشی بالاتر، خطر اقدام به خودکشی را کاهش می‌دهد."

البته راسموسن هشدار داد که این بررسی زنان را مورد پیگیری قرار نداده است، و رابطه معکوس میان ضریب هوشی و خطر اقدام به خودکشی برای افراد دچار بیماری روانی مانند افسردگی شدید یا اسکیزوفرنی صادق نیست.

 اما یادآور شد که نتایج این بررسی گرچه تنها مردان سوئدی را پیگیری کرده است، "قابل تعمیم به سایر کشورها، دست کم بر جوامع غربی‌شده است."

راسموسن افزود گرچه این بررسی راه‌حل کوتاه‌مدتی برای بهبود قابل‌توجه در پیشگیری از خودکشی ارائه نمی‌دهد، ممکن است "پزشکان را برانگیزد تا به خطر اقدام به خودکشی در میان افراد با ضریب هوش پایین‌تر توجه بیشتری کنند."

کد خبر 108975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز