شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: افرادی که در اینترنت در مورد روش‌های خودکشی جستجو می‌کنند، سایت‌هایی را می‌یابند که خودکشی را تشویق می‌کنند

 تا سایت‌هایی که کمک یا پشتیبانی برای افراد در معرض خودکشی ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران از دانشگاه‌های بریستول، آکسفورد و منچستر دریافته‌اند که تقریبا نیمی از وب‌سایت‌هایی که در نتایج جستجوی اینترنتی خودکشی در موتورهای جستجوی اصلی به دست می‌آیند، توصیه‌هایی در مورد "چگونگی" خاتمه‌دادن به حیات فرد در اختیار می‌گذارند.

در مقابل تنها 13 درصد، وب‌سایت‌های به دست آمده بر پیشگیری از خودکشی یا ارائه حمایت روانی به افراد در این مورد متمرکز بودند، و 12 درصد به طور فعال خودکشی را منع می‌کردند.

بررسی‌‌های قبلی نشان داده بود که  گزارش رسانه‌ها در مورد خودکشی و به تصویر کشیده شدن آن در تلویزیون بر رفتارهای خودکشی، به خصوص از لحاظ انتخاب شیوه مورد استفاده اثر می‌گذارد، اما در مورد تاثیر اینترنت در این مورد اطلاعات چندانی در دست نیست.

در این بررسی که نتایج آن  در نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است، یک جستجوی معمول که ممکن است که بوسیله فردی که به دنبال دستورات و اطلاعاتی در مورد روش‌های خودکشی باشد، بازسازی شده بود.
مجموعه مشابهی از کلمات به کوگل، یاهو، MSN و Ask داه شد.

بعد پژوهشگران ده سایت اولی را که در هریک از این جستجوها به دست آمده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

حدود نیمی از این سایت‌ها اطلاعاتی در مورد روش‌های خودکشی داشتند  و درحالیکه تقریبا یک پنجم آنها سایت‌های بودند که طرفدار خودکشی بودند، نیمی از آنها به طور فعال خودکشی را تشویق و تبلیغ می‌کردند.

گوگل و یاهو شمار بیشتری از سایت‌های  طرفدار خودکشی را به دست می‌دادند، MSN شمار بیشتری از سایت‌های پیشگیری از خودکشی یا حمایت در برابر آن و سایت‌های دانشگاهی و بیانگر خط مشی‌ها را پیدا می‌کرد.

به علاوه به سه سایتی که رده اول یافته‌شده‌ها قرار می‌گرفتند، همگی طرفدار خودکشی بودند، و مقام چهارم به سایت اطلاعاتی ویکیپدیا می‌رسید.

در اغلب کشورها سایت‌ها "چگونه" خودکشی کردن غیرقانونی نیست، و اغلب بوسیله فیلترهای موتورهای جستجو گرفته نمی‌شود.

کد خبر 48559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز