همشهری‌آنلاین: سازمان ملل متحد در مورد افزایش نگران‌کننده نابودی گونه‌ها هشدار داد

در حالی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان روز جهانی محیط زیست را گرامی می‌دارند، سازمان ملل متحد در مورد افزایش نگران‌کننده نابودی گونه‌ها هشدار داد و به جهانیان اعلام کرد که باید نسبت به حفاظت از تنوع زیستی‌جانوری تمرکز و توجه بیشتری به خرج دهند.

به گزارش ایسنا، روآندا که مامن بیش از 50 گونه در معرض خطر انقراض است، امسال میزبان روز جهانی محیط زیست است.

روز جهانی محیط زیست سال 2010 میلادی که روز پنجم ژوئن (15 خرداد) برگزار شد، در اصل با تمرکز بر مساله حفاظت از تنوع زیستی‌جانوری در معرض خطر انقراض است.

شعار روز جهانی محیط زیست سال 2010  هم که به فراوانی گونه‌ها،‌ زمین واحد، آینده واحد تمرکز دارد به منظور توجه بیشتر جهانیان به گونه‌های درحال انقراض اعلام شده است.

یکی از بخش‌های این روز، بیانیه برنامه حفاظت از محیط زیست سازمان ملل متحد - UNFP - با موضوع آخرین تلاش‌ها برای حفاظت از گوریل‌ها است. [سازمان ملل، نام حیوانات در حال انقراض را اعلام کرد]

در این گزارش نسبت به نسل در معرض خطر انقراض این حیوان توجه ویژه نشان داده شده است. همچنین بر این موضوع اشاره دارد که باید نسبت به افراد و گروه‌هایی که این جانداران را به دام انداخته و سلاخی می‌کنند، مجازات سنگین اعمال شود؛ چرا که در صورت ادامه این روند تا 15 سال آینده گوریلی در کنگو و یا روآندا باقی نمی‌ماند. [گوریل‌های در معرض انقراض به فیس‌بوک می‌پیوندند]

بان کی مون ـ دبیر‌کل سازمان ملل متحد ـ خاطر‌نشان کرد: از قورباغه‌ها تا گوریل‌ها، از گیاهان عظیم‌الجثه تا حشرات کوچک، گونه‌های فراوانی وجود دارد که نیازمند مراقبت و حفاظت هستند.

طی چند سال اخیر جهانیان شاهد روند رو به رشد و صعودی انقراض و نابودی گونه‌های مختلف بودند.

وی گفت: باید نسبت به توقف این نابودی گسترده یک راهکار عملی مورد استفاده قرار بگیرد. باید توجه جهان را نسبت به این رویداد ناخوشایند نیز جلب کرد. گونه‌های زیادی از جانوران در خاک، آب، جنگل‌ها، دریاها و صخره‌های مرجانی زندگی می‌کنند. نابودی هر یک از آن‌ها نابودی دیگری را در پی دارد. تمامی گونه‌ها و محل‌ زندگی آن‌ها به صورت زنجیروار به هم متصل هستند.

دبیر‌کل سازمان ملل متحد افزود: من از تمامی افراد از کیگالی در روآندا تا کانبرا در استرالیا و از کوآلالامپور در مالزی تا کیوتو در ژاپن درخواست می‌کنم تا نسبت به این هشدار جدی باشند. از همه می‌خواهم که به یکدیگر در حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی کمک کرده و آگاهی دهند.

آشیم اشتاینر ـ مدیر اجرایی UNEP ـ هم در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی محیط زیست گفت: تغییراتی که در آب‌های آزاد و جنگل‌ها به وقوع می‌پیوند، در دراز مدت باعث نابودی نسل بشر هم می‌شود. انسان‌ها تنها گونه‌های زیستی‌جانوری را نابود نمی‌کنند، بلکه خود را نیز از بین می‌برند.

مدیر اجرایی برنامه حفاظت از محیط زیست سازمان ملل متحد - UNEP - افزود: بهترین روش همان استفاده و بهره‌مندی از اقتصاد سبز است.

بر‌اساس برنامه سبز شدن که از روز گذشته به منظور حفاظت از محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به اجرا درآمده است، تمامی کشورهای جهان به ویژه مناطق صنعتی موظفند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای این روند را به اجرا درآورند.

این در حالیست که بر‌اساس اعلام سازمان ملل متحد، بیش از یک میلیارد و 600 میلیون نفر از سکنه زمین به محیط زیست خود وابسته هستند.

کد خبر 108971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز