همشهری آنلاین: او پشمالو است،‌ آداب غذاخوردنش افتضاح است، و می‌خواهد روی فیس بوک باشد.

 نه اشتباه نکنید، این آقا که موهوزی نام دارد، اصلا انسان نیست، او یک گوریل کوهی در معرض خطر انقراض است، که به عنوان بخشی از برنامه جمع‌آوری پول برای سازمان حیات وحش اوگاندا از روشنبه 24 سپتامبر (4) مهر آنلاین شده است.

حدود 340 گوریل کوهی- تقریبا نیمی از 740 راس باقی مانده در جهان پارک ملی بویندی در اوگانادا زندگی می‌کنند. و 40 تای دیگر آنها در یک پناهگاه دیگر در اوگاندا به سر می‌برند.
 بقیه این گوریل‌ها در رشته کوه‌های ویرونگا زندگی می‌کنند که از اوگاندا به درون رواندا و کنگو جنگ‌زده کشیده می‌شود.

این گوریل‌ها علیرغم اندازه بزرگشان - یک نر پشت نقره‌ای می‌تواند تا 2.1 قد بکشد و 180 کیلوگرم وزن داشته باشد- در معرض تهدید شکارچیان غیرقانونی که آنها را برای گوشتشان می‌کشند و  کشاورزان و زغال‌سازان هستند که مسکن طبیعی آنها را نابود می‌کند و بالاخره گلوله‌های شورشیان که بین آدم و گوریل فرقی نمی‌گذارد. این گوریل‌ها را باید محیط‌بانان دارای تفنگ‌های اتوماتیک حفاظت کنند.

 سازمان حیات وحش اوگاندا امیدوار است که علاقمندان به گوریل‌ها با پرداخت مبلع اندک یک دلار  با آنها روی فیس‌بوک یا مای‌اسپیس دوست شوند و آنها را روی تویتر دنبال کنند.
 در عوض این دوستان گوریل‌ها، به طور مرتب اخبار جدید در مورد گوریل انتخابی‌شان دریافت خواهند کرد، عکس گوریل‌‌شان را روی صفحه‌اینترنتی‌شان خواهند داشت و سر وصداهای او را خواهند شنید.

سخنگوی سازمان حیات وحش اوگاندا می‌گوید امیدوار است این برنامه به افرادی که توان مالی سفر به اوگاندا را ندارند امکانی دهد تا خودشان را به این حیوانات نزدیک‌تر احساس کنند.

 هر سال حدو د 10500 توریست به اوگاندا می‌آیند تا این گوریل‌ها را ببینند. و قیمت مجوز ورود به پارک ملی 500 دلار است. سال گذشته اوگاندا از این راه 500 میلیون دلار به دست آورد و بیش از 90 درصد این پول مربوط به توریسم گوریل‌ها بود.

وب سایت مربوط به گوریل‌ها: www.friendagorilla.org

کد خبر 91290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز