همشهری آنلاین: گزارش سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری شرکت گلدمن ساکس و یک سرمایه‌گذار روسی در فیس‌بوک نشانه‌ای دیگر بر این تلقی شده است که این غول شبکه‌سازی اجتماعی در حال تبدیل شدن به نیرویی قدرتمند حتی در خارج از حلقه‌های تکنولوژیک است.

facebook

به گزارش آسوشیتدپرس این میزان سرمایه‌گذاری به معنای آن است که این شرکت 50 میلیار دلار ارزش دارد، یعنی بیش از دو برابر ارزش شرکت یاهو در بازار، هر چند فیس‌بوک هنوز فاصله زیادی با رقیب مشهورش در دره سیلیکون،‌ شرکت گوگل،‌ دارد.

نیویورک تایمز که در این آخر هفته خبر این سرمایه‌گذاری را نقل از افراد ناشناسی که در این معامله دست داشته‌اند، منتشر کرد. فیس بوک و گلدمن ساکز روز دوشنبه 3 ژانویه درباره این خبر اظهار نظری نکردند.

سرمایه‌گذار روسی، شرکت Digital Sky Technologies،از قبل سهم اندکی در فیس بوک داشت، اما سرمایه‌گذاری بوسیله گولدمن ساکس در فیس‌بوک نشانه‌ای‌ از این است که این شرکت مستقر پائولو آلتو در کالیفرنیا تنها هفت سال پس از تاسیس بوسیله مدیرش مارک زوکربرگ در خوابگاه دانشگاه هاروارد‌، چه جهش عظیمی را انجام داده است.

لو کرنر،‌تحلیل‌گر شرکت "ودیوش مورگان" که در مورد رسانه‌های اجتماعی و به خصوص فیس‌بوک تخصص دارد، می‌گوید بر اساس این میزان سرمایه‌گذاری ارزش فیس‌بوک 50 میلیارد دلار است.

او می‌گوید تازه این میزان 15 درصد کمتر از نرخ سود تبادل سهام خاص و تنها نیمی از مقداری است که در صورت فروش سهام فیس‌بوک به صورت عام به دست می‌آید.

سهام شرکت‌های سهامی خاص را می‌توان در بازارهای تبادل سهام خاص مانند Second Market و ‌SharesPost معامله کرد. این سهام‌ها معمولا بوسیله کارکنان سابق یا سرمایه‌گذاران اولیه این شرکت‌ها فروخته می‌شود. تنها موسسات سرمایه‌گذاری یا اشخاص با ارزش بالای شبکه‌ای- آنهایی که بیش از یک میلیون دلار می‌ارزند- می‌توانند این سهام‌ها را بخرند.

روی ‌SharePost یک قرارداد کامل‌شده میان خریدار و فروشنده هر سهم فیس‌بوک را 25 دلار نرخگذاری کرده بود. این امر به معنای ارزش 57 میلیارد دلاری این بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان است که 500 میلیون نفر کاربر در سراسر جهان دارد.

در حالیکه بازار سهام فیس‌بوک داغ است،‌ تضمینی وجود ندارد که سهام این شرکت در بازار عمومی به همان اندازه قیمت آن در تبادلات خصوصی باشد.

و فیس‌بوک هم عجله‌ای برای عمومی‌شدن ندارد. زوکربرگ 26 ساله‌، که مدت‌ها در مورد زمان احتمالی ارائه سهام شرکت به صورت عام مورد سوال بوده‌ است، اخیرا در برنامه "شصت دقیقه" سی‌بی‌اس گفت بر خلاف تصور بسیاری از افراد، فروختن این شرکت یا تبدیل شدن آن به سهامی عام هدف نهایی او نیست.

او در 5 دسامبر گفت: "تصور بر این است که اگر به صورت شرکت سهامی عام درآیید، برد کرده‌اید. اما من قضیه را این طور نمی‌بینم."

دلایل زیادی وجود دارد که فیس بوک تمایلی به عرضه سهام عام ندارد، و یک دلیل بزرگ این است که با توجه به میزان آخرین سرمایه‌گذاری‌ها در آن فیس‌بوک نیازی به پول ندارد.

به گفته کرنر شرکت‌ها به سهامی عام بدل می‌شوند تا به سرمایه دست پیدا کنند، و آشکار است که فیس‌بوک فعلا به سرمایه دسترسی دارد. کرنر می‌افزاید تبدیل شدن به شرکت سهامی عام نیاز به "تعهد زمانی قابل‌توجهی" بوسیله مدیران ارشد شرکت دارد، و در غیر این صورت آنها می‌توانند این زمان را صرف اداره شرکت کنند.

زوکربرگ از همان ابتدای بنیانگذاری فیس‌بوک در اداره آن عمیقا درگیر بوده است و هیچ نشانه‌ای از کنار کشیدن از این کار از خود بروز نمی‌دهد. او حتی وعده داده است که دست کم نیمی از ثروتش را به سبک بیلیونرهای بسیار کهنسال‌تر مانند کارل ایکهان یا بری دیلر ببخشد.

و فیس‌بوک،‌که هم اکنون نیز به خاطر نحوه به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی کاربرانش از طریق ابزارهایش با موشکافی‌های دولت روبرو است، هنگامی که به صورت سهامی عام درآید، با دیدگان موشکاف بیشتری مواجه خواهد بود.

زوکربرگ می‌گوید: "اگر من فیس‌بوک باشم، اصلا نمی‌خواهم سهامی عام شوم."

فیس‌بوک تا به حال اطلاعات مالی بسیار محدودی را منتشر کرده است،‌اما این وضع در صورتی که تعداد سهامدارانش از 500 نفر بگذرد ممکن است تغییر کند.

در این هنگام است که "کمیسیون امنیت و تبادل" می‌تواند شرکت را ملزم کند حتی اگر به صورت سهامی عام در نیامده باشد،‌ اطلاعات مالی بیشتری را منتشر کند. فیس‌بوک تا به حال سعی کرده است از وقوع چنین رویدادی جلوگیری کند. برای مثال فروش سهام بوسیله کارکنان فعلی‌اش را ممنوع کرده است.

فیس‌بوک تا به حال نگفته است که آیا این شیوه سودآور بوده است یا نه، گرچه در سال 2009 اعلام کرد "تراز حساب‌هایش مثبت است"، به این معنا که درآمدش بیشتر از پولی بوده است که هزینه کرده است.

شرکت پژوهشی eMarketer تخمین می‌زند که در سال 2010 فیس‌بوک 1.29 میلیارد دلار درآمد آگهی آنلاین داشته است و در سال 2011 این رقم به 1.76 میلیارد دلار خواهد رسید.

نیویورک تایمز گزارش کرده است که گولدمن قصد دارد برای سرمایه‌گذاری‌اش از یک "حامل با هدف اختصاصی" استفاده کند تا از حد قانونی 500 سهامدار نگذرد، چرا که این حامل بوسیله گولدمن مدیریت می‌شود و تنها یک سرمایه‌گذار محسوب می‌شود، هر چند که گولدمن سرمایه هزاران نفر از مراجعانش را در آن در جمع کرده است. به نوشته نیویورک تایمز گولدمن به این ترتیب می‌تواند بر اساس ارزش 50 میلیارد دلاری شرکت، تا 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌اش را بالا ببرد.

شرکت Digital Sky Technologies به همراه شرکت وابسته‌اش Mail.ru، که در ماه نوامبر برای اولین بار سهامش را در لندن به طور عام عرضه کرد، مالک 10 درصد فیس‌بوک است. این شرکت نیز درباره سرمایه‌گذاری‌اش در فیس‌بوک اظهارنظری نکرده است.

کد خبر 124862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز