جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد اوکراین روابط حسنه خود را با روسیه احیا کرده است و از پیوستن به ناتو انصراف می‌دهد

به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه، در حالیکه یکصد روز از ریاست جمهوری ویکتور یانوکویچ می‌گذرد، وی یک بار دیگر تاکید کرد که اوکراین به ناتو نخواهد پیوست.

در واقع این تصمیم رئیس جمهور اوکراین با تکیه بر این بوده است که بیشتر مردم این کشور با عضویت در ناتو مخالفند.[بازگشت اوکراین به جبهه روسیه]

تغییر در سیاست‌های اوکراین در روابطش با غرب و روسیه با فاصله کمی از اغاز ریاست جمهوری یانوکویچ اتفاق افتاد. در واقع دولت اوکراین به این نتیجه رسیده است که پیوستن به ناتو فعلا در جهت منافع استراتژیک روسیه نیست.

رئیس جمهور اوکراین در اولین سخنرانی سراسری خود پس از روی کار امدن، با رد انتقادها مبنی بر نقض حقوق بشر و سانسور مطبوعات و رسانه ها و فشاره بر انها تاکید کرد که او حاضر است با همه رسانه های کشورش همکاری کند.

او همچنین از طرح اصلاحات اقتصادی خبر داد و تاکید کرد که مشکلات اقتصادی کشورش به جا مانده از دولت قبلی است.

او درباره به رسمیت شناختن استقلال ابخازی و اوستیای جنوبی و کوزوو هم گفت که فعلا این کار را نمی کند زیرا ان را خلاف مقررات بین المللی می داند و این کار به نفع اوکراین نیست.

یکی از طرح‌های رئیس جمهور جدید اوکراین که بسیار هم جنجالی بود تمدید حضور ناوگان دریایی روسیه در کریمه در مقابل خرید گاز ارزان از روسیه بود.

البته یولیو تیموشنکو نخست وزیر سابق و رقیب او در انتخابات این طرح را فروش کشور به بیگانگان توصیف کرد و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شد تا به این ترتیب امکان استیضاح یانوکویچ فراهم شود.

با وجود اینکه سه ماهی که از روی کار امدن یانوکویچ می‌گذرد اوضاع اوکراین نسبتا پرتنش بوده و مخالفان و موافقانش دائما راهپیمایی برگزار می کرده اند، اما در هر صورت هم طرفداران و هم مخالفان می‌دانند که تازه اول ریاست یانوکویچ است

کد خبر 108944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز