چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ضربه سخت دیگری را از شبه‌نظامیان طالبان در پاکستان متحمل شدند

سه‌شنبه شب حمله مردان مسلح در نزدیکی اسلام آباد به کاروان تدارکات نیروهای ناتو، باعث آتش گرفتن50 کامیون و سوختن میلیون‌ها دلار تجهیزات شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 12 مرد مسلح در 10 کیلومتری پایتخت پاکستان با تیراندازی و پرتاب نارنجک به این کاروان حمله کردند که بر اثر آن، حداقل 7 نفر کشته شدند.

این برای نخستین بار است که چنین عملیات گسترده‌ای در فاصله‌ای نزدیک به اسلام آباد که به‌شدت توسط نیروهای امنیتی کنترل می‌شود، صورت می‌گیرد. این خودروها حامل تجهیزات برای نیروهای ناتو در افغانستان بودند که در توقفی کوتاه هدف حمله قرار گرفتند. طالبان پنجاب روز گذشته مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

بیش از 70 درصد از محموله‌های تدارکاتی نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان از طریق زمینی به بندر کراچی پاکستان منتقل و سپس به افغانستان فرستاده می‌شود. آمریکا به خاطر حملات چند وقت یک بار شبه‌نظامیان به این کاروان‌ها در تلاش است که بیشتر محموله‌های تدارکاتی را از طریق هوا به افغانستان منتقل کند.

حمله به کاروان تدارکات ناتو ساعاتی پس از آن صورت گرفت که درگیری‌های شدید در منطقه مرزی پاکستان و افغانستان کشته‌شدن حداقل 54 نفر را به‌دنبال داشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این درگیری شدید به‌دنبال حمله تعداد زیادی شبه‌نظامی به یک‌گشتی امنیتی در منطقه مرزی اوراکزای رخ داد.

در این درگیری‌ که نشان می‌دهد پاکستان همچنان با چالش فعالیت شبه‌نظامیان روبه‌روست حداقل 8 نظامی این کشور کشته شدند.حمله ارتش به منطقه اوراکزای که اکنون پناهگاه اصلی شبه‌نظامیان خوانده می‌شود در ادامه حملات ارتش پاکستان به مناطق قبیله‌ای نشین وزیرستان جنوبی صورت گرفته است. شبه‌نظامیان طالبان روز سه‌شنبه هم برای اینکه نشان بدهند هنوز کنترل مناطق مرزی پاکستان را در اختیار دارند یک مرد را مقابل صدها نفر اعدام کردند.

حملات علیه نیروهای ناتو در پاکستان در حالی صورت گرفته است که نظامیان این سازمان در افغانستان هم هفته مرگباری را پشت سر گذاشته‌اند. روز دوشنبه با کشته شدن 10 نظامی از جمله 5 آمریکایی، نیروهای ناتو مرگبارترین روز خود در افغانستان را طی یکسال گذشته تجربه کردند.

روز گذشته هم حمله شبه‌نظامیان طالبان به یک بالگرد نیروهای ناتو باعث سقوط آن و کشته شدن 4‌نظامی این سازمان شد. شبه‌نظامیان طالبان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند این بالگرد را با شلیک راکت منهدم کرده‌اند.

یوسف احمدی سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با قبول مسئولیت این حمله اعلام کرد این بالگرد در منطقه سنجین سقوط کرده است. نیروهای ناتو منهدم شدن این بالگرد به وسیله راکت را تأیید کرده‌اند اما هنوز ملیت نظامیان کشته شده در این حمله مشخص نشده است.

دولت پاکستان به‌شدت از سوی مقام‌های آمریکایی تحت فشار است تا عملیات خود علیه شبه‌نظامیان طالبان را در منطقه مرزی خود با افغانستان شدت ببخشد. واشنگتن درحالی‌که قصد دارد به عملیات خود در افغانستان با اعزام 30 هزار نیروی جدید شدت ببخشد از دولت پاکستان انتظار دارد که پناهگاه‌های طالبان در منطقه مرزی را تحت حملات شدید قرار دهد.

آمریکایی‌ها یک پاکستانی را اکنون متهم اصلی بمب‌گذاری نافرجام در میدان تایمز نیویورک می‌دانند و به مقام‌های اسلام آباد هشدار داده‌‌اند که هر نوع حمله به خاک آمریکا که منشأ آن در پاکستان باشد با واکنش شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

دولت آمریکا هنوز نمی‌تواند روابط خود را با پاکستان اداره کند و سفرهای ماه گذشته رئیس شورای امنیت ملی آمریکا به پاکستان را نشان از ناتوانی آمریکا در مقابله با تحولات منطقه‌ای می‌دانند. آمریکا در میان مردم پاکستان به هیچ عنوان وجهه مناسبی ندارد و به همین خاطر وزارت امور خارجه آمریکا با اختصاص بودجه 107 میلیون دلاری تلاش دارد تا وجهه این کشور در پاکستان را تغییر دهد.

کد خبر 109332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز