گروه اقتصادی: یارانه کالاهایی مانند گندم، برنج، شیر و خدمات پستی، هواپیمایی و ریلی تا 5 سال آینده حذف می‌شود

در شرایطی که هنوز چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در زمینه کالاهای اساسی به درستی مشخص نشده و اخبار متناقضی از حذف تدریجی یا یکباره   یارانه برخی کالاها مانند نان مطرح می‌شود روز گذشته معاون وزیر بازرگانی اعلام کرده است، یارانه کالاهایی مانند گندم، برنج، شیر، خدمات پستی، خدمات هواپیمایی و خدمات ریلی (مسافری) تا 5 سال آینده حذف می‌شود.

محمدعلی ضیغمی در گردهمایی چگونگی اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها با بیان این مطلب، گفت: اکنون بخش عمده یارانه‌ها به جای تولید، صرف مصرف‌ می‌شود که با روند فعلی، تا سال 1404همه تولیدات داخلی نفت و گاز کشور نیز جوابگوی مصرف نبوده و به‌ناچار مجبور به واردات نفت و گاز خواهیم بود.

معاون وزیر بازرگانی با بیان این نکته که سالانه حدود 110 هزار میلیارد تومان یارانه به‌صورت غیر‌هدفمند در جامعه توزیع می‌شود، افزود: اکنون 30 درصد طبقه مرفه، تنها 70 درصد از این میزان یارانه را به‌خود اختصاص داده‌اند.

همچنین 29 درصد تولید ناخالص داخلی را یارانه‌ها تشکیل می‌دهند که 26 درصد از آن به انرژی تعلق دارد. این درحالی است که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، بی‌تردید توان اقتصادی و سطح ارتقای خانواده‌های ایرانی بالا خواهد رفت.

به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، دهک دهم شهری، 22 برابر بنزین، 35 برابر گازوئیل، 14 برابر برق و 3برابر گاز بیشتر نسبت به دهک نخست مصرف می‌کند. همچنین دهک دهم روستایی،  49 برابر بنزین،  25 برابر گازوئیل، 5 برابر برق و گاز بیشتر نسبت به دهک نخست مصرف می‌کند.

ضیغمی تصریح کرد: وضعیت فعلی مصرف حامل‌های انرژی در ایران، به‌ترتیب 17 برابر ژاپن، 8 برابر اروپا و 2 برابر کشور چین و این میزان مصرف،  معادل کشوری با جمعیت 750 میلیون نفر است.

وی با اشاره به کلیات قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تصریح کرد: با اجرای این طرح، 50 درصد خالص وجوه آزاد شده بین اقشار با درآمد پایین باز توزیع، 30 درصد به تولید و 20 درصد باقیمانده جهت انجام طرح‌های عمرانی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر بازرگانی افزود: با توجه به لزوم سیاستگذاری برای هدفمندسازی یارانه‌ها، ضمن تشکیل شورای طرح تحول در وزارت بازرگانی پروژه 8‌گانه‌ای نیز به شورای مذکور معرفی شده که یکی از آنها کمیسیون نظارت و بازرسی است.

کد خبر 108901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز