همزمان با مواضع متناقض مسئولان دولتی درباره کم و کیف توزیع نقدی یارانه‌ها، احمد توکلی و غلامرضا مصباحی‌مقدم 2چهره اصولگرا و اقتصاددان مجلس نسبت به پیامدهای تردید و تاخیر دولت در اجرای قانون هشدار دادند.

 احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت ادعا می‌کرد که از ابتدای امسال برای اجرای کلان قانون هدفمندسازی یارانه‌ها آمادگی کامل دارد اما اخیرا معلوم شده است که بسیاری از آیین‌نامه‌های این قانون به‌تازگی به تصویب رسیده است.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه طرح بحث اجرای آزمایشی این قانون در 9 استان تنها یکی از مقدمات ضروری بخش باز توزیع این طرح است، یادآور شد که این طرح دارای بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی از جمله اصلاح آیین‌نامه‌ها و باز توزیع درآمد حاصله برای حمایت از صنعت و خانوارها و بودجه‌ دولت است که تازه اعلام و بسترهای حمایتی آنها تهیه شده است.

وی گفت: برای بخش حمایت از خانوارها دولت چند استان را به‌طور آزمایشی انتخاب کرد که در آنها هم تنها مردم حساب باز کرده‌اند و این به معنای اجرای قانون که بحث آن مطرح بود، نیست.

نماینده‌ مردم تهران در خانه ملت، با بیان اینکه باید دید در آینده دولت چطور عمل می‌کند اظهار امیدواری کرد که دولت اجرای این قانون را به درستی انجام دهد تا خیر این قانون بیشتر شود و مضراتش به حداقل برسد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه اصلا دولت قصد اجرای این قانون را ندارد، افزود: ما نمی‌توانیم به این قاطعیت این بحث را مطرح کنیم. البته این حرف زده می‌شود چرا که در گفتار برخی مسئولان مرتبط با این قانون نوساناتی وجود داشته و همین نوسانات تردیدی ایجاد می‌کند که دولت اصلا قصد اجرا دارد یا خیر.

توکلی در سخنانش اظهار امیدواری کرد که اگر قرار است قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها اجرا شود، این اجرا طبق منطقی باشد که فشار روی مردم به حداقل برسد.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی نیز گفت: اگر زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را طولانی‌تر کنیم، رکود اقتصادی استمرار می‌یابد و به جای اینکه کشور از اجرای این قانون منتفع‌ شود، به‌شدت از آن متضرر خواهد شد.

او در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ما هرگونه تاخیر در اجرای این قانون را اولا خلاف مصالح کشور و ثانیا خلاف قانون می‌دانیم. مصباحی مقدم درخصوص احتمال عدم‌اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال‌جاری گفت: این موضوع بی‌معناست چرا که رئیس‌جمهور به‌طور قاطع اعلام کرده که نیمه دوم سال‌جاری این قانون را اجرا می‌کند و ما هم به این مسئله خوشبین هستیم؛ زیرا دولت به‌شدت دنبال این بود که این قانون تصویب شود و آن را به اجرا درآورد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه برای ملاحظات اجرایی هدفمندکردن یارانه‌ها 6ماه کافی است، اضافه کرد: این مقدار کافی است و حتی زیاد هم هست. من تصور می‌کنم ذهنیت مثبتی برای مردم وجود دارد و از دست دادن فرصت در این مسئله به زیان اقتصاد کشور است؛ چرا که حالت انتظاری در مردم خصوصا بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد و حتی عده‌ای دست نگه داشته‌اند که ببینند چه اتفاقی در قیمت‌ها می‌افتد و این به معنای رکود بیشتر اقتصاد خواهد بود.

کد خبر 110494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز