چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

مریم غفاری: ماده جدید ترمیم ریشه دندان به نام« CEM» یا سیمان مخلوط غنی شده کلسیمی برای نخستین‌بار در جهان، توسط مخترع ایرانی اختراع شد.

این ماده که CEM cement نام دارد، برای ترمیم دندان‌هایی که به عصب رسیده‌اند، کاربرد دارد. با اختراع این ماده، حدود 30درصد دندان‌های شیری و دائمی که به‌دلیل پوسیدگی عمیق، کشیده می‌شود، قابل ترمیم خواهد بود. هزینه درمان دندان در این روش بسیار کاهش می‌یابد که به‌زودی در تمام کشور کاربردی و اجرایی می‌شود.

دکترسعید عسگری، محقق ایرانی و استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درخصوص جزئیات اختراع خود که یک ماده جدید ترمیمی برای ریشه دندان است گفت: فرمولاسیون این ماده جدید در دنیا کاملا منحصر به فرد است و اکنون در مقیاس آزمایشگاهی در ایران تولید شده است.

اختراع این ماده جدید ترمیمی دندان 4 سال طول کشیده است و این برای نخستین بار است که یک ماده دندانی در ایران اختراع می‌شود و به‌طور کلی 10 کاربرد مختلف دارد که کف‌بندی حفره‌های ترمیمی، پوشاندن مستقیم پالپ زنده (عصب دندان زنده)، مهر و موم‌کردن مجرای ریشه دندان، پرکننده انتهای ریشه دندان، ترمیم استخوان اطراف دندان و ترمیم سوراخ شدگی‌های ریشه دندان از جمله آن است.

این ماده جدید دندانی، خاصیت ضد‌میکروبی دارد و سلامت دندان را تضمین می‌کند. سعید عسگری، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص کاربرد این ماده گفت: این سیمان جدید درمان به رنگ سفید است و باعث تغییر رنگ دندان نمی‌شود. البته کاربرد آن برای ترمیم تاج‌دندان نیست بلکه برای ترمیم لایه‌های زیر تاج دندان شامل ریشه و عصب دندان است ضمن اینکه این ماده آب دوست است و رطوبت دندان باعث تشدید خواص مطلوب آن می‌شود.

خاصیت دیگر ماده CEM القای ترمیم بافت سخت آسیب دیده دندان است و این خاصیت در کمتر ماده دندانی وجود دارد ضمن اینکه این ماده جدید توانایی تولید بلورهای هیدروکسی آپاتیت را دارد که در معالجه ریشه دندان بسیار کمک می‌کند.

به گفته وی، در زمان حاضر 10ماده مختلف ترمیمی دیگر برای دندان در دنیا وجود دارد که ماده MTA از بین این 10ماده کاربرد علمی بیشتری پیدا کرده اما ماده جدید CEM نه تنها همه خواص این ماده خارجی را دارد بلکه در مواردی نسبت به آن برتری و مزیت هم دارد.

عسگری گفت: برای ثبت جهانی این ماده اقدامات اولیه انجام شده است اما متأسفانه با توجه به اینکه در ایران ما قانون PATENT یا حق مالکیت معنوی اختراعات پزشکی را نداریم برای ثبت جهانی آن مشکلات زیادی داریم به همین علت از مسئولان کشور می‌خواهم با توجه به تعداد زیاد محققان و مخترعان ایرانی راه‌حلی برای حفظ حقوق مالکیت معنوی اختراعات در ایران در دنیا پیدا کنند تا حقوق مخترعان ایرانی پایمال نشود.

وی افزود: هنوز اقدامات لازم برای تولید صنعتی این ماده جدید ترمیمی دندان آغاز نشده است به همین علت هنوز قیمت تمام شده آن در مقیاس صنعتی معلوم نیست اما قطعا این ماده نسبت به مواد خارجی ترمیمی دیگر ارزان‌تر تولید می‌شود ضمن اینکه همانطور که شرح دادم مزیت‌های نسبی این ماده ایرانی نسبت به مواد خارجی قابل توجه است.

به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، تولید انبوه این دارو ممکن است حداقل 6 ماه طول بکشد اما از اول سال آینده از این ماده جدید در مراکز درمانی دندانپزشکی دولتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده می‌شود.

دکتر عسگری، رئیس مرکز تحقیقات اندودانتیکس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: هر دندان از 2بخش اصلی تاج و ریشه تشکیل شده، در بخش تاج دندان مینا و عاج قرار دارد و در بخش ریشه، مهم‌ترین قسمت، پالپ زنده دندان است.

اگر پوسیدگی دندان فقط در قسمت تاج باشد به راحتی ترمیم می‌شود، اما اگر پوسیدگی دندان به پالپ و ریشه دندان برسد، به ناچار باید درمان ریشه انجام شود و اگر پوسیدگی خیلی زیاد باشد و پالپ دندان بمیرد باید دندان تخلیه شود.

وی گفت: پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری بشر بعد از سرماخوردگی است به همین علت افراد زیادی برای درمان این عارضه به دندانپزشکان مراجعه می‌کنند و مجبورند هزینه‌های زیادی را متقبل بشوند.

دکتر آقاجانی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درخصوص این ماده جدید گفت: درمان دندان با پالپ زنده کمترین تهاجم و بیشترین پذیرش را از سوی مردم دارد.

وی همچنین بیماری‌های دهان و دندان را از اولویت‌های وزارتخانه برشمرد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر، طرح درمان پالپ زنده بهداشت دهان ‌و دندان را از ارکان سلامت فردی عنوان کرد  و یادآور شد: طرح درمان پالپ زنده دارای مزایایی از قبیل سهولت فراوان ، شیوه راحت‌تر و تأثیرگذاری بیشتر است.

کد خبر 108844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز