یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت از امکان شناسایی داروهای تقلبی و قاچاق توسط مصرف کنندگان داروها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر دکتر محمدرضا شانه‌ساز روز یکشنبه 9 خرداد در یک نشست خبری به الصاق برچسب اصالت دارو بر روی داروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: در زمینه دارو دو بحث داروهای تقلبی و قاچاق مطرح‌ است که از نظر ما هر دو غیرقابل مصرف هستند.

به گفته وی، یک تا سه درصد داروهای موجود در آمریکا و سه تا پنج درصد داروها در اروپا را داروهای تقلبی و قاچاق تشکیل می‌دهند. در کشورهای در حال توسعه نیز 10 تا 15 درصد داروها تقلبی هستند.

وی با بیان اینکه ایران از نظر داروهای تقلبی و قاچاق نسبت به کشورهای منطقه وضعیت بهتری دارد، گفت: این رقم در کشور ما بر اساس نُرم کشورهای در حال توسعه بین 80 تا 120 میلیارد تومان از سهم داروهای وارداتی است.

شانه‌ساز گفت: در ایران سامانه الصاق برچسب اصالت دارو پیش بینی شده که پیشرفته ‌ترین سیستم در دنیاست و قابلیت شناسایی داروهای تقلبی و قاچاق را به مصرف کننده می‌دهد.

وی با اشاره به آغاز این برنامه از بهمن سال گذشته گفت: هر دارویی در زمان ورود به کشور این برچسب‌ها را خواهد داشت و مصرف کننده می‌تواند در زمان تهیه دارو برچسب را برداشته و شماره پشت برچسب را از طریق تلفن، پیام کوتاه (2000404) و یا اینترنت پیگیری کند.

مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت تاکید کرد: فاز اول این سامانه در حال اجرا است. در نظر داریم که این سامانه برای تمام داروهای وارداتی و مکمل‌ها اجرا شود تا از ورود داروهای تقلبی و قاچاق جلوگیری شود.

شانه ساز ابراز امیدواری کرد تا دو سال آینده تمام داروهای وارداتی به سامانه الصاق برچسب اصالت دارو مجهز شوند.

کد خبر 108628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز