همشهری آنلاین: اروپا مالیات‌های سنگین بر بانک‌ها وضع می‌کند.

 به گزارش واحد مرکزی خبر از بروکسل، تیم میشل بارنیه و همکارانش در کمیسیون بازار داخلی اروپا طرحی را تائید کرده‌اند که هنوز اجرایی نشده سر و صدای بانک‌ها در سراسر اروپا در آمده است. طرحی که بانک‌ها را مجبور می‌کند کمک‌های بلاعوضی که پیشتر در بحران بی سابقه مالی دو سال پیش به آنها پرداخت شده بود در قالب مالیات به دولت‌ها برگردانند.

در بحران اقتصادی دو سال پیش که هنوز هم ادامه دارد دولت‌های اروپایی میلیاردها یورو از مالیات‌هایی که شهروندان به آنها پرداخت می‌کردند به صندوق‌های خالی بانک‌ها تزریق کردند و بار همه این دشواری‌ها به دوش شهروندان ماند.

این طرح می‌خواهد جلوی سو مدیریت بانک‌ها و ورشکستگی بیشتر آنها را در آینده بگیرد و در عین حال فشار بحران را از مالیات دهندگان عادی کم کند.

شانتال هاگز سخنگوی بازار داخلی اروپا می‌گوید: درس‌های بزرگی از بحران اقتصادی گرفتیم برای همین نمی‌خواهیم این ماجرا دوباره تکرار بشود.

گفته می‌شود بخش عمده‌ای از بحران کسری بودجه‌ای هم که اینک به ترتیب همه کشورهای اروپایی را به صرفه جویی سخت اقتصادی وادار کرده به علت همین کمک‌های بلاعوضی بوده که به بانک‌های ورشکسته در سراسر اروپا پرداخت شده بود.

در حقیقت بحران از بخش بانکی شروع شد. بر اساس برآوردهای اتحادیه اروپا در دو سال گذشته کشورهای اروپایی مجبور شدند سیزده درصد تولید ناخالص داخلی شان را به بحران اقتصادی اختصاص بدهند و همین مسئله است که بدهی‌های چند صد میلیاردی را به آنها تحمیل کرده است.

به گفته سخنگوی بازار داخلی اروپا دولت‌ها بیش از حد به بانک‌ها روی خوش نشان داده‌اند و به نظر ما این رفتار کافی است.

بانک‌ها با این طرح به سردی برخورد کرده‌اند که طبیعی است چرا که با وضع مالیات بر بانک‌ها، سود اندکی که در این مدت کسب کرده‌اند باید به دولت بازگردانده شود. فدراسیون بانک‌های اروپایی که پنج هزار بانک در آن عضوند از همین حالا مخالفت‌اش را با پیشنهاد کمیسر بازار داخلی اروپا اعلام کرده است.

این فدراسیون گفته است وضع مالیات بر بانک‌ها به بی اعتباری آنها منجر خواهد شد. 

کد خبر 108407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز