گروه اقتصادی: تنها یک روز پس از اظهارنظر وزرای اقتصاد و بازرگانی درباره توافق احتمالی دولت با اصناف برای تعیین مالیات اصناف، پس از 5 ساعت نشست پشت درهای بسته در یک روز تعطیل،

اعلام شد که نه تنها مالیات سال 1388 اصناف کشور 70درصد افزایش نداشته است بلکه توافق اولیه بر سر افزایش 30درصدی مالیات اصناف هم نصف شد. با تعیین تنها 15 درصد افزایش مالیات سال 1388 اصناف نسبت به سال 1387 خبرها حکایت از آن دارد که از امروز بازار پس از تعطیلات 2روزه به‌حالت عادی برمی‌گردد. روز یکشنبه وزیر اقتصاد اعلام تعطیلات 2روزه از سوی دولت را ناشی از کمبود برق دانسته و ارتباط آن‌را با تداوم تعطیلی بازار بی‌اساس خوانده بود.

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس شورای اصناف ایران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد:با توافق صورت گرفته نظر اصناف تامین و مسئله برای ما شفاف و روشن شد. او در پاسخ به این سؤال که اختلاف بر سر مرجع تعیین مالیات اصناف به کجا انجامید و آیا کارگروه، میزان مالیات را تعیین خواهد کرد یا اتحادیه اصناف؟ گفت: همه دستورالعمل‌های قبلی ملغی و قرار شد اصناف 15‌درصد به مالیات قطعی سال 1387 خود اضافه کنند و بروند مالیات سال 88 خود را در فرصت باقی‌مانده تا پایان تیرماه پرداخت کنند.

خبرنگار همشهری از رئیس شورای اصناف پرسید که آیا با توافق روز گذشته، دولت از نظر خود مبنی بر افزایش 70 درصدی مالیات اصناف، کوتاه آمده است؟ نوده فراهانی پاسخ داد: حالا که آقایان اعلام کرده‌اند بحث 70درصد اصلا از اول هم مطرح نبوده است و این را به ما هم گفته‌اند. او افزود: اصناف باید تا پایان تیرماه اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و 40 درصد نقد و باقی را به اقساط پرداخت کنند و این روال هرساله بوده است.

رئیس شورای اصناف در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا نظر اصناف کاملا تامین شده است یا باز هم ابهامی وجود دارد؟ اظهار کرد: نظر اصناف به‌طور کامل تامین شد. او نگرانی دولت درخصوص مالیات بر مشاغل را مربوط به کل مشاغل و نه اصناف دانست و گفت: در جلسه‌ای که داشتیم بر سر سهم مالیات اصناف توافق و اعلام کردیم اصناف بروند به کارشان بپردازند و الحمدلله ابهام ایجاد شده برای اصناف شفاف شد.

رئیس شورای اصناف در پاسخ به این سؤال که آیا براساس توافق ایجاد شده فکر می‌کنید وضعیت بازار به حالت عادی برگردد یا خیر؟ اظهار کرد: بله، چراکه خواسته اصناف این بود که ابهام‌ها برطرف و وضعیت روشن شود و آنچه اصناف می‌خواستند، اتفاق افتاد و موضوع تعیین مالیات از سوی کارگروه خاص هم کنار گذاشته شد.

خبر دیگر اینکه سایت رسمی وزارت بازرگانی هم اعلام کرد: 5 ساعت جلسه پشت درهای بسته نتیجه داد و میزان مالیات اصناف در سال 88 تعیین شد. به گزارش شابا، در پایان جلسه، 4 تصمیم، نهایی شد  و به تایید حضار رسید. علیرضا شجاعی گفت: مقرر شد پیرو توافقات قبلی و طبق قانون، اظهارنامه‌های مالیاتی حداکثر تا پایان تیرماه 1389، به ادارات امور مالیاتی تحویل شود.

ارائه اختیاری اظهارنامه مالیاتی به‌صورت الکترونیکی برای عملکرد سال 1388 دومین مصوبه این جلسه اعلام شد.  سخنگوی وزارت بازرگانی با اشاره به پیشنهادهای مختلف درخصوص مالیات اصناف در سال 1388، اظهار داشت: در جلسه تصمیم گرفته شد میزان مالیات اصناف نسبت به مالیات قطعی سال1387 معادل 15 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: میزان رسیدگی به پرونده‌های اعضای اتحادیه‌های مشمول بند الف و ب، 12درصد و اتحادیه‌های مشمول بند ج، 4 درصد تعیین شد.

کد خبر 111471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز