چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: درحالی‌که مدتی است بحث‌هایی مربوط به برنج‌های آلوده مجددا در مجلس مطرح شده و سه‌شنبه وزیر بهداشت در شهر بومهن گزارش‌های منتشره درباره آلودگی برنج‌های وارداتی به سموم سرب و کادمیم را تکذیب کرد

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتشار اسامی برنج‌های خارجی آلوده به سرب، مباحث در این‌باره را وارد دور تازه‌ای کرد.

پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی 8 نوع برنج وارداتی به سمومی نظیر سرب، آرسنیک و کادمیم انتشار یافته بود اما تکذیبیه وزارت بهداشت سبب شد تا کمیسیون بهداشت مجلس با اعلام اسامی برنج‌های آلوده، اسناد بیشتری را در این ارتباط مطرح کند.

در همین ارتباط سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه آلودگی 8 مورد از برنج‌های وارداتی به فلز سرب در گزارش کمیته بررسی‌کننده این موضوع تأیید شده است، اسامی برنج‌های آلوده را اعلام کرد.

شاهرخ رامین، نماینده مردم دماوند و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس از حضور مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت در جلسه کمیسیون بهداشت در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: بررسی سؤال تعدادی از نمایندگان از وزیر بهداشت یکی از دستور کارهای این جلسه بود.

به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، در این جلسه کارگروه منتخب کمیسیون برای آنالیز آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین گزارش خود را ارائه کرد.  وی اضافه کرد: در این گزارش تأکید شده که 8 نوع برنج وارداتی به فلز سنگین سرب آلوده هستند و مردم باید از خرید و مصرف آنها امتناع کنند. همچنین این گزارش به تصویب کمیسیون بهداشت و درمان رسید و قرار شد در روزهای آینده گزارش مذکور در صحن مجلس قرائت شود.

رامین در ادامه به بیان اسامی برنج‌های آلوده به سرب - که میزان این فلز در آنها بیشتر از حد مجاز و استاندارد بوده است  -پرداخت و اعلام کرد که برنج‌های عطر گل باز، کیهان، سارال، جادوگر، حاجی مرادی، هاشمی 1121، عرر‌مان و برنج دل‌مبارکه کوهرنگی، 8 نوع برنج آلوده وارداتی از هند و پاکستان به فلز سرب هستند.

این نماینده مجلس در عین حال گفت که این برنج‌ها به کشورهای صادرکننده آن عودت داده شده است.وی در ادامه درخصوص آلودگی برنج‌های وارداتی به آرسنیک نیز توضیح داد: مقرر شد میزان استاندارد برای آرسنیک موجود در برنج‌های وارداتی به ایران مانند کشور چین، 15/0پی‌پی‌ام در نظر گرفته شود که بر این اساس هیچ‌یک از 62 نمونه برنج وارداتی بررسی شده به این فلز آلوده نبوده‌اند.

چگونگی مطرح شدن خبر برنج‌های آلوده

داستان آلودگی برنج‌های هندی از شهریور سال‌جاری آغاز شد؛ هنگامی که یکی از مقامات وزارت جهاد کشاورزی پرده از آلودگی برداشت و اعلام کرد: برنج خارجی در حال عرضه در بازار سرطان‌زاست.

به گفته وی، میزان آرسنیک و سم کشنده در برنج خارجی به حدی بالاست که امکان ابتلا به بیماری سرطان را در بین مصرف‌کنندگان افزایش خواهد داد. اما وزارت جهاد کشاورزی خود به مسئله پی نبرده بود بلکه از تاریخ تیر ماه سال 1388 تا 8/6/88، حداقل 7 مورد اظهارنظر از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران از دستگاه‌های مختلف از جمله مؤسسه‌ تحقیقات برنج و سازمان جهاد کشاورزی مازندران درخصوص وجود آلودگی در برنج‌های وارداتی با منشأ کشور هندوستان گزارش شده بود.

همین مسئله این وزارتخانه را به صرافت بررسی موضوع انداخت. وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه استاندارد 2 نهادی بودند که پس از انتشار آلودگی برنج‌ها مسئله را در دست بررسی داشتند.

در بررسی‌های صورت گرفته توسط مؤسسه استاندارد مشخص شد 13 نوع از برنج‌های خارجی موجود در بازار ایران آلوده هستند.در پی بررسی‌های مجلس، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون کشاورزی محقق و مسجل شد که در برخی برنج‌های وارداتی آلودگی‌هایی از نظر فلزات سنگین ازجمله آرسنیک و سرب وجود داشته است.

کد خبر 108338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز