همشهری آنلاین: فرمانده‌ نیروی انتظامی طی سخنانی از تغییر مثبت وضعیت امنیتی در سیستان و بلوچستان و راه‌های کمک به این روند توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی انتظامی کشور که در همایش "جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت در جنوب شرق کشور" سخن می‌گفت، ساماندهی وضعیت اتباع بیگانه را مهم دانست و با اشاره به این که در گذشته تنها اتباع افغانی در کشور وجود داشتند،‌ اما امروز اتباع دیگری همچون بنگلادشی‌ها هم وارد کشور می‌شوند، گفت: زمانی که به منطقه زابل و زاهدان می‌رویم متوجه نمی‌شویم که در ایران هستیم یا افغانستان چون از اتباع دیگر هم در آن منطقه وجود دارد لذا وضعیت اتباع بیگانه در کل کشور باید ساماندهی شوند.

 سردار اسماعیل احمدی مقدم با اشاره به این که نقش حکومت‌های سنتی در گذشته تامین امنیت بوده است، گفت: امروز مقوله امنیت متحول شده و تکامل پیدا کرده است به شکلی که امنیت مقدمه توسعه و توسعه مکمل امنیت پایدار مردمی است.

وی ادامه داد: توسعه رسانه‌ها و دامنه ارتباطات، حکومت‌ها را در کنترل تهدیدها ناتوان کرده است، به طوری که امروزه تهدید نرم بسیار خطرناکتر از دزدی و دیگر خلاف‌های جامعه است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به شرکت‌های هرمی و شرکت‌های مجازی اظهار کرد: سارقان با روش‌های مدرن و کم خطر اقدام به ارتکاب جرم می‌کنند.

وی در ادامه در رابطه با تهدیدهای منطقه جنوب شرق کشور اظهار کرد: تنوع قومی، مداخله و تحریک بیگانگان، ضعف اقتصادی، رشد بالای جمعیت و مهاجرت، ارتکاب به اقتصاد غیرقانونی و همچنین وسعت زیاد منطقه با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر از جمله تهدیدهای منطقه جنوب شرق کشور است.

سردار احمدی‌مقدم با بیان این که اقدامات مطلوبی طی چند سال اخیر در این منطقه انجام شده است، افزود: حضور سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه در کشورهای همسایه موجب بروز مشکلات زیادی برای مردم منطقه جنوب شرق شده است.

وی خاطرنشان کرد: جذاب بودن بازار مواد مخدر موجب شده که حدود یک میلیون و 300 معتاد در کشور وجود داشته باشد، بنابر گزارشات دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان‌ملل 40 درصد از تولیدات مواد مخدر افغانستان به ایران وارد می‌شود که یک سوم از این میزان کشف، یک دوم از این مواد از کشور عبور و بخشی نیز در کشور مصرف می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی به فرصت‌های منطقه‌ای جنوب شرق کشور اشاره کرد و با بیان این که عموما برادران اهل سنت در این منطقه مستقر هستند، گفت: اگر ایران شعار جهان اسلام را مطرح می‌کند باید الگوی عملی آن را در داخل کشور داشته باشد. مرزها قومیت‌ها را نصف کرده که این موضوع ممکن است مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند، البته بیشترین همگرایی در کشور وجود دارد.

به گفته وی طی تحقیقات انجام شده از سوی مرکز مطالعات بسیج در چند سال پیش مشخص شد که سیستان و بلوچستان بیشترین همگرایی را نسبت به مرکزیت کشور دارد.

سردار احمدی مقدم ادامه داد: سواحل سیستان و بلوچستان سواحل متروکی است، در حالی که موقعیت‌های مناسبی در این سواحل وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: مسیر ترانزیت جنوب به شمال یک ظرفیت است که متاسفانه در این رابطه توجهی نشده است، همچنین صنایع دریایی و گردشگری از دیگر ظرفیت‌های این منطقه از منظر سرمایه گذاری است که با مسدود کردن تجارت‌های غیرقانونی توسط پلیس این سرمایه‌ها وارد کشور می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به سرمایه‌های سرگردان در منطقه جنوب شرقی کشور افزود: میزان پولی که در این منطقه قرار دارد زیاد است، اما در مسیر اقتصاد غیرقانونی در گردش است، اگر این سرمایه‌ها هدایت شود ، بسیار برای کشور سودآور خواهد بود.

وی با بیان این که جنوب استان سیستان و بلوچستان به طور کلی منطقه کم آبی نیست و دارای پتانسیل کشاورزی است، به طوری که این وضعیت در مناطق دیگر کمتر یافت می‌شود، سرمایه‌گذاری در بحث کشاورزی در این منطقه را مهم ارزیابی کرد.

سردار احمدی‌مقدم با اشاره به راهبردهای نیروی انتظامی در منطقه جنوب شرق کشور گفت: برقراری نظم و امنیت که بسترساز توسعه است، ‌از جمله اولویت پلیس در این منطقه است؛ این در حالیست که موضوع امنیت از جمله دغدغه‌ها و مطالبات نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس بود، به طوری که عنوان می کردند که چرا به موضوع امنیت در این منطقه نمی‌رسید و نخبگان در حال ترک منطقه هستند و اقدامات توسعه‌ای با موانع جدی روبرو شده است.

وی با اشاره به این که زمانی که اعلام شد نزدیک 10 میلیون لیتر سوخت از کشور خارج می‌شود، کسی قبول نکرد، افزود: این درحالیست که از استان سیستان و بلوچستان به صورت روزانه 10 میلیون لیتر قاچاق سوخت انجام می‌شد.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی در گذشته مرز هیچ حرمت و حاکمیتی نداشت که در این رابطه پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است، به طوری که در مرزهای شرقی کشور تا نزدیکی «سراوان» انسداد مرزی صورت گرفته و تنها حدود 100 کیلومتر از انسداد باقی مانده است،‌ به طوری که در مناطق مذکور امکان تردد خودرو، حیوان و ... وجود ندارد.

وی با اشاره به این که کنترل مواد مخدر یکی از راههای اساسی برای کنترل موضوعات امنیتی در جنوب شرق کشور است، افزود: مبارزه با تقاضای مواد مخدر با انجام اقدامات بهداشتی و درمانی در خط مقدم قرار دارد.

وی عادی‌سازی مناطق جنوب شرق را از دیگر راهبردهای نیروی انتظامی عنوان و خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و خراسان جنوبی در گذشته ناامن‌ترین نقاط ایران بودند که به مناطقی امن تبدیل شدند، به طوری که در طول سه سال حضور قرارگاه نیروی انتظامی در این مناطق میزان امنیت افزایش یافته است.

وی افزود: سرقت مسلحانه یکهزار و 251 مورد در سال 83 تا 84 بود که این آمار در سال 85 تا 87 به 501 فقره کاهش یافت،‌ همچنین در این مدت راه‌بندی مسلحانه از 31 مورد به 15 مورد رسید که نشان دهنده کاهش 89 درصدی است.

به گفته سردار احمدی مقدم در این مدت یکهزار و 749 مورد گروگانگیری صورت گرفت که طی سال‌های 85 تا 87 این 969 مورد کاهش یافت.

وی افزود: همچنین قتل از 499 فقره به 350 فقره در این مدت رسید و وقوع انفجار با کاهش 69 درصدی از 45 مورد به 14 فقره رسید.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که زمانی استان سیستان و بلوچستان در جدول نرخ و حجم جرم در صدر کشور قرار داشت، افزود: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان به میانه جدول نرخ و حجم جرم در کشور رسیده است، همچنین خراسان جنوبی امن ترین استان کشور در همه شاخص‌ها محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امسال میزان مسافرت‌هایی که به استان سیستان و بلوچستان دو برابر شده و در این مدت 450 هزار نفر مسافر به این استان سفر کرده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد مردم این استان را به عنوان یک استان عادی تلقی می‌کنند .

به گفته وی در مسیر امنیت گام‌های موثری برداشته شده و در این راستا اقتدار باید متکی بر تجهیزات پیشرفته همچون رادار لیزر، اپتیک، تجهیزات هوایی، سلاح مناسب و استحکامات باشد.

سردار احمدی‌مقدم عدالت اقتصادی، رفع تبعیض و محرومیت به مفهوم اصلی کلمه، توسعه انسانی و کنترل موالید را در این منطقه مهم ارزیابی و تصریح کرد: البته به بحث کنترل موالید در سطح ملی کاری ندارم و تنها در خصوص منطقه جنوب شرقی صحبت می‌کنم چون رشد موالید در این منطقه بسیار زیاد است و متناسب با امکانات آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اقدامات فرهنگی در جهت وحدت شیعه و سنی، توسعه اقتصادی، بهره‌گیری از توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تجدیدنظر در تجهیزات کشوری را در توسعه منطقه جنوب شرقی مهم است، به طوری که تقسیمات کشوری می‌تواند به توسعه نیز کمک کند که این موضوع قابل بحث است و می‌توان به آن پرداخت.

کد خبر 108326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز