چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

آرش نورآقایی: چه به‌عنوان یک ایرانی، چه به‌عنوان یک گردشگر و چه به‌عنوان یک فعال در صنعت گردشگری می‌توانید به ذهن خود رجوع کنید و اسامی شهرهایی همچون شوش، شوشتر، دزفول، مسجدسلیمان، ایذه، شادگان، آبادان و خرمشهر و منابع گردشگری فرهنگی و طبیعی موجود در این شهرها را به یاد بیاورید.

زیگورات چغازنبیل با قدمت ۳۲۵۰ ساله، تپه‌های باستانی متعدد هفت‌تپه،  تپه‌ها و آثار تاریخی شهر شوش، نقش‌برجسته‌های ایلامی شهر ایذه،  آثار باقی‌مانده از آتشکده‌های ساسانی در مسجد سلیمان،  نقش برجسته‌های الیمائیدی در ارتفاعات سوسن، شهر تمام آجری دزفول و سیستم مهندسی منحصر به‌فرد آبشارها و آسیاب‌های‌شوشتر، تنها بخشی از سایت‌های گردشگری استان خوزستان به حساب می‌آیند.

اگر کمی بیندیشیم متوجه می‌شویم که انواع گوناگون فعالیت‌های گردشگری در این استان قابل اجراست؛ از گردشگری جنگ در شهرهای فکه و چزابه و شلمچه و سوسنگرد و خرمشهر و آبادان گرفته تا ماجراجویی در صخره‌های شگفت «لالی» و قایقرانی در رودهای پرخروش دز و کرخه و کارون.

وزستان، پرآب‌ترین استان کشور محسوب می‌شود و در شهرهای دزفول،  شوش،  شوشتر،  خرمشهر و اهواز،  رودها از وسط شهر می‌گذرند و مناظری پدید می‌‌آورند که در دیگر شهرهای ایران کمتر می‌توان نمونه‌اش را یافت. تنها در این استان کشور است که می‌توان سوار بر کشتی‌ شد (اگر قرار باشد که این کار انجام شود) و در رودها،  از میان شهرها عبور کرد.

تنوع غذایی و همچنین تنوع محصولات باغی و کشاورزی (در این استان، خرما، پرتقال، موز و برنج با هم به عمل می‌آیند) در شهرهای خوزستان قابل توجه است و در شهرهایی همچون دزفول و بهبهان گل‌های زیبا و خوشبو نیز پرورش می‌یابند.

اقوام مختلف لر،  عشایر بختیاری،  قبایل عرب و امتزاج این دو،  عرب-بختیاری در شهرهای مختلف خوزستان حضور دارند و انواع مراسمی که شاید در هیچ‌کجای دیگر کشورمان نامی از آن‌ها نشنیده باشیم،  همچون مراسم «قهوه‌خوری» اعراب،  در این استان هنوز که هنوز است برگزار می‌شود. وجود صابئین مندائی و اجرای مراسم دینی‌شان در شهر اهواز و در کنار رود کارون از دیگر جاذبه‌های مردم‌شناسی استان خوزستان به‌شمار می‌آیند.

در خوزستان پل‌های مستحکم و زیبایی از دوران ساسانیان تا پل‌هایی که در روزگاران معاصر ساخته ‌شده‌اند را در یک‌جا می‌بینیم. در شهری همچون خرمشهر و در کنار رود کارون که گام برداریم با یک رود-موزه مواجه می‌شویم که در هر قدمی خاطره‌ای نهفته است و بی‌روایت کسی، خود سخن می‌گوید.

زمین خوزستان، زادگاه گوزن زرد و آسمانش جولانگاه عقاب‌های پرابهت و در روزگارانی نه چندان دور،  دشت‌هایش میزبان شیر ایرانی بوده است و این خود از تنوع زیستی خوزستان حکایت می‌کند.

خوزستان شهرهای فراوانی دارد که هر یک پدیده‌ای منحصر به فرد برای گردشگری دارند؛ شهرهایی که برای خوانندگان کمتر معرفی شده است.

کد خبر 108290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز