شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

ترجمه - سپیده حسینعلی عراقی: تابستان که مدارس تعطیل می‌شود خانواده‌ها به فکر مسافرت می‌افتند. تعطیلات سه ماهه مدارس فرصت خوبی است تا یکی دوهفته خانواده‌ها دور از مشغله کاری و جاری به مسافرت بروند. در نوشتار زیر 7راهکار برای استفاده بهتر از تعطیلات ارائه شده که از نظرتان می‌گذرد.


لذت پیش‌بینی و تدارک سفر

هر روز بیش از پیش از زبان دورو‌بری‌ها و همکارانمان در مورد تعطیلات می‌شنویم. برنامه‌ریزی می‌کنیم، در تصوراتمان برای ماجراجویی راهی جاده می‌شویم، در کوهستان راهپیمایی می‌کنیم، مکان‌های جدید را کشف می‌کنیم، چهره‌های جدید را ملاقات می‌کنیم و تجربیات جدیدی کسب می‌کنیم. یا اینکه در‌ رؤیا می‌بینیم که کنار دریا دراز کشیده‌ایم و به هیاهوی بچه‌ها به هنگام آب بازی و یا به صدای نفس زدن آنها زمان توپ‌بازی گوش می‌دهیم.

تدارک و پیش‌بینی در مورد کارهایی که قرار است در سفر انجام دهیم، خود لذت دارد. فردی که در طول سال برای ماهیگیری‌‌اش طعمه آماده می‌کند و در فکر مهیا کردن وسایل ماهیگیری است، با تهیه و تدارک دیدن از قبل طعم لذت ماهیگیری را می‌چشد. همین مسئله در مورد فردی که با مراجعه به کتاب‌ها و اینترنت در‌باره مکان‌هایی که قرار است طی سفرش از آنها دیدن کند، نیز صدق می‌کند.

آمادگی برای تعطیلات همچنین می‌تواند فرصتی برای پرورش مهارت‌های جدید و یادگیری اطلاعات تازه‌ای باشد. مثلا برای آنکه خودتان را برای مسافرت به یک کشور خارجی آماده کنید، می‌توانید جملات مقدماتی یک زبان خارجی را فراگیرید تا از این طریق بتوانید با مردم آن کشور بهتر ارتباط برقرار کنید و شاید برای آنکه بتوانید از امکاناتی که مکان‌های مورد نظر در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید به یادگیری برخی از ورزش‌ها بپردازید.

از روال عادی خارج شوید

تعطیلات، زمانی است که با کنارگذاشتن برنامه‌های زمانی منظم، بیدارشدن‌های اجباری سر ساعتی معین و روال سنگین روزانه مربوط به کار، خستگی را از خود دور کنیم. به‌ویژه لحظاتی است تا از دلهره‌ها و عادات همیشگی بیرون آییم، خوشحالی لحظه حال را تجربه کنیم، و احساسات خفته در روال عادی زندگی را بیدار کنیم. بدین‌منظور، گاه باید از محیط خانه دور شویم. همچنین وقتی همیشه در یک محیط زندگی می‌کنیم، دچار رخوت و بی‌حالی می‌شویم، از این‌رو دور شدن از خانه به ما کمک می‌کند تا از این حالت بیرون آییم. مهم نیست چه مسافرتی انجام می‌دهید و به کجا می‌روید. مهم آن است که خود را در معرض مناظر و تجربیات جدیدی قرار دهید. برای آنکه متقاعد شوید، نخستین باری که پاهایتان را درون آب دریا کردید به یاد آورید و یا لحظه‌ای که همراه بچه‌ها قبل از ورود به زمین بازی روی چمن‌ها وسایل پیک نیک را پهن کردید و یا به مکانی کاملا متفاوت از محیط همیشگی قدم گذاشتید را بخاطر آورید. خروج از روزمرگی‌ها مایه آرامش خاطر می‌شود. حتی اگر حین تفریح با مشکلات جدیدی روبه‌رو شویم، می‌دانیم که موقتی هستند. مهم آن است که از روزمرگی‌های زندگی دور شویم و مشکلات را پشت سر گذاریم.

جرات ماجراجویی داشته باشید

همه ما در درونمان یک حس ماجراجویی داریم که آن‌را نادیده می‌گیریم. تعطیلات، فرصتی است که طی آن با قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که مستلزم استفاده از منابع درونی‌مان است، به این حس جانی دوباره دهیم. برای بعضی‌ها، رفتن به اردو این امکان را فراهم می‌سازد زندگی متفاوتی را نزدیک‌تر به طبیعت، ساده و ابتدایی‌تر تجربه کنند و برای برخی دیگر این امر از طریق تجربیاتی غیرمعمول‌تر میسر می‌شود. نظرتان در مورد افزودن کمی چاشنی هیجان و ماجراجویی به تعطیلات چیست؟ البته برای آنکه تعطیلاتمان را خراب نکنیم نباید در این زمینه زیاده‌روی کنیم فقط در حدی که از حالت آسایش همیشگی خارج شویم و احساس سرزندگی کنیم. کمی قایق سواری، بالا رفتن از کوه، شنا و... .

آزمودن و به چالش کشیدن خود در محیط‌های جدید که معمولا زندگی روزانه در اختیارمان قرار نمی‌دهد، اغلب برای بالابردن عزت نفس مفید است و چنانچه این فعالیت‌ها به‌نظرتان خطرناک بیاید، به‌خود بگویید نسبت به رانندگی با اتومبیل در اتوبان، نه تنها مهیج‌تر هستند بلکه خطر کمتری هم به‌همراه دارند.

برنامه‌ریزی کنید

بی تردید یکی از مهم‌ترین محسنات تعطیلات آن است که آزاد هستیم هر کاری که می‌خواهیم را انجام دهیم.
مهم است که دست‌کم به‌طور اجمالی برای فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهید برنامه‌ریزی کنید به‌ویژه اگر پای افراد دیگری نیز در میان باشد تا احساس نکنید که لحظاتی عاری از فعالیت را گذرانده‌اید و چیزی برای تعریف کردن و به خاطر آوردن نداشته باشید.
برای آنکه خودتان و همسفرانتان با انجام‌ندادن برخی کارها دچار سرخوردگی نشوید برای فعالیت‌هایی که نمی‌خواهید از دست دهید، از قبل برنامه‌ریزی کنید. برای آنکه خاطرجمع شوید مکانی مشرف به دریا نزدیک ساحل که دوستانتان خیلی از آن تعریف می‌کنند را مشخص کنید تا مجبور نباشید کنار یک اتوبان شلوغ و پررفت‌وآمد چادر بزنید.

برای خودتان وقت آزاد بگذارید

فراموش نکنید در برنامه‌هایتان اوقات فراغتی را کاملا به‌خودتان اختصاص دهید تا ذهنتان بتواند به هر کجا که می‌خواهد سرک بکشد. در لحظاتی که فقط به‌خود اختصاص می‌دهید، با خودتان دوباره ارتباط برقرار می‌کنید، دوباره خودتان را پیدا می‌کنید، و شاید هم رویاها و خاطرات قدیمی را زنده می‌کنید‌. به‌ویژه چنانچه طی سال به‌دلیل مشغله‌های کاری مجبور هستید مرتب با دیگران ارتباط داشته باشید و به خواسته‌های تک‌تک آنها پاسخ دهید. گاه فراموش می‌کنید که فردی دیگری هم هست که می‌خواهد برایش وقت بگذارید و به نیازهایش پاسخ دهید و آن فرد کسی نیست جز خود شما. از مشخصات افراد موفق آن است که با وجود آنکه سرشان شلوغ است اما هر روز برای خودشان هم وقت می‌گذارند. تعطیلات، زمان خوبی است تا این عادت درست را که می‌خواهید بعدها نیز آن‌را حفظ کنید، شروع کنید.

وسایل الکترونیک خود را فراموش کنید

امروزه، این امکان وجود دارد که همه‌جا و در هر ساعت از شبانه‌روز، به لطف موبایل، لپ‌تاپ‌ها، ‌آی‌پد، شبکه اینترنت و سایر وسایل الکترونیک، به کار و فعالیت‌تان ادامه دهید اما هر قدر هم که شگفت آور باشند می‌توانند مثل یک غل و زنجیر باشند. هنگام تعطیلات، این وسایل را در خانه بگذارید و یا آنها را خاموش کنید. مطمئن باشید، دنیا بدون وجود شما هم به گردش خود ادامه خواهد داد.

دوستان را فراموش نکنید

تعطیلات زمانی عالی برای استحکام روابط و وقت گذراندن با دوستان است، همان چیزی که گاه در طول سال به‌دلیل سختی‌های کار و خواسته‌های خانواده به‌شدت دلمان برایش تنگ می‌شود. ما موجوداتی اجتماعی هستیم و تعطیلات این فرصت را به ما می‌دهند تا دوستی‌های جدیدی بنا کنیم. شرکت در ماجراجویی‌های گروهی به ما این امکان را می‌دهد تا در شور و شوق و هیجانات دیگران سهیم شویم و همچنین از آگاهی‌های آنان بهره ببریم. بعد از گذشت 20سال، شما همچنان در مورد ماجرای قایق‌سواری که به‌وسیله باد و طوفان متوقف شد یا از ملاقات‌های دسته‌جمعی دور آتش در اردو برای گرم‌شدن صحبت خواهید کرد. شما با شور و شوق، از مسافرت‌های دسته‌جمعی با اتوبوس برای شرکت در یک مسابقه فوتبال یاد خواهید کرد.طی تعطیلات، ذهن و دلتان را به روی زیبایی‌های طبیعت باز کنید. وقتی در محیط زیبایی قرار می‌گیرید، برای بهره بردن از آن چشم‌ها و گوش‌هایتان را خوب باز کنید تا با این منظره باشکوه که طبیعت به شما تقدیم کرده‌است در هماهنگی باشید. اینها تجربیاتی فراموش نشدنی هستند که گاه زمان در آن هنگام از حرکت می‌ایستد و یا طولانی می‌شود و تا ابد لحظاتی شگفت‌انگیز در ذهن و خاطره‌ها می‌مانند.

همچنین به‌خاطر داشته باشید که در تعطیلات، زمان بعدی هم وجود دارد. وقتی آن را با خوشی و موفقیت پشت سر گذاریم، این خاطرات در ما ساکن می‌شوند و با تصاویری که همراه خود می‌آوریم، عکس‌ها و فیلم‌ها به‌ویژه با خاطرات خوشایندی که همواره می‌توانیم به ذهن آوریم به‌مدت طولانی روحمان را تغذیه می‌کنیم.

Oserchanger.com

کد خبر 140969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز