چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: تلاش‌ها‌ برای جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی موثر نبوده است.

این روزها حضور پررنگ انواع میوه‌های وارداتی در بازار میوه و مرکبات موجب شده است تا حتی برخی میوه‌های تولید داخل که از کیفیت مناسبی نسبت به مشابه خارجی خود نیز برخوردار هستند به‌دلیل واردات بی‌رویه میوه و مرکبات وارداتی، حضور رقبایی از کشورهای چین، ترکیه‌، پاکستان، شیلی و... را در کنار خود احساس کنند.

در واقع نوسان قیمت و عرضه برخی محصولات کشاورزی موجب شده است تا اکنون شاهد افزایش واردات میوه‌های خارجی به بهانه تنظیم بازار و پاسخگویی به نیاز متقاضیان باشیم؛ وارداتی که تأثیر چندانی در کاهش یا ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و مرکبات نیز نداشته است.

اگر این روزها برای خرید میوه و مرکبات به یکی از بازارهای میوه و تره‌بار شهر تهران سری زده یا راهی برخی میوه‌فروشی‌های سطح شهر شده باشید، علاوه بر قیمت و کیفیت نه‌چندان مناسب میوه‌ و مرکبات عرضه شده، آنچه بیش از هر چیز دیگر مشهود است، حضور پررنگ انواع و اقسام میوه‌ و سبزی‌های وارداتی است که در سایه نبود مشابه داخلی خود یا به‌دلیل مشتری‌پسند‌بودن در بازار جلوه‌گری می‌کنند. گرچه بسیاری از دست‌اندرکاران بازار میوه و مرکبات با توجه به بارش‌های بهاری چند ماه اخیر، مژده بهبود کیفیت و کاهش قیمت میوه‌های فصل و نوبرانه را مطرح کرده‌اند اما اکنون آنچه بیش از تحقق وعده‌های افزایش عرضه و کاهش قیمت میوه مشاهده می‌شود، عرضه انواع میوه و مرکبات وارداتی در بازار مصرف است.

از گلابی تا هلو و کاهوی وارداتی

 با وجود مباحث مطرح شده در زمینه آلودگی برخی میوه‌های وارداتی و مخالفت برخی مسئولان با واردات میوه و سبزیجات برای جلوگیری از نوسان قیمت و عرضه این محصولات، باز هم واردات رسمی و غیررسمی میوه، مرکبات و سبزیجات ادامه داشته است؛ موضوعی که با افزایش قیمت سیب‌زمینی از چندی پیش باعث مطرح شدن دیدگاه‌های متفاوت شد به‌نحوی که وقتی وزیر بازرگانی در تبیین علل افزایش قیمت این محصول از احتمال واردات آن خبر داد مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی مباحث مطرح شده در زمینه واردات سیب زمینی را به افراد فرصت‌طلب نسبت داد.

با این وجود طی روزهای گذشته برخی انواع سیب‌زمینی که به گفته عرضه‌کنندگان این محصولات، سیب‌زمینی وارداتی است در بازار عرضه شده است. با این روند واردات بی‌رویه میوه و مرکبات و حتی سبزیجات موجب شده است تا اکنون انواع و اقسام گلابی چینی، آلوشابلون، هلو و شلیل، پرتقال، کاهو، انبه، موز، نارنگی، گریپ فروت و حتی سیب زمینی وارداتی با شکل و شمایلی مشتری پسند در بازارهای میوه و تره‌بار و میوه ‌فروشی‌های سطح شهر عرضه ‌شود.

وعده‌ای که پس گرفته شد

همچنین چندی پیش وزیر بازرگانی که برای ارائه توضیحاتی به پرسش برخی نمایندگان مجلس در زمینه واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی به مجلس فراخوانده شده بود، قول داد تا نسبت به اصلاح روند واردات این محصولات اقدام کند. اما پس از این اعلام نظر مهدی غضنفری، چندی پیش معاون پارلمانی وزیر بازرگانی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم بازار مصرف را بدون واردات کنترل کنیم، درخصوص قول وزیر بازرگانی برای کاهش واردات بی‌رویه اعلام کرد. وزیر بازرگانی نمی‌تواند خلاف قانون قول بدهد چرا که تنظیم بازار به‌عهده وزارت بازرگانی است.

ناصر عاشوری در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود وزیر بازرگانی مورد تذکر و سؤال نمایندگان مجلس قرار گرفته گفت: روز یکشنبه هفته گذشته 3 نفر از نمایندگان درخصوص واردات بی‌رویه تولیدات کشاورزی در صحن علنی مجلس از وزیر بازرگانی سؤالاتی مطرح کردند و وزیر بازرگانی ضمن رد هرگونه واردات بی‌رویه از کاهش واردات و افزایش صادرات نسبت به واردات خبر داد.

وی در مورد اینکه وزیر بازرگانی درخصوص واردات محصولات کشاورزی قولی به نمایندگان مجلس داده است، به فارس گفت: وزیر بازرگانی نمی‌تواند خلاف قانون قول بدهد چرا که تنظیم بازار به‌عهده وزارت بازرگانی است و وزیر بازرگانی مسئول تنظیم بازار و کمبود کالا در بازار است و اگر مواردی نظیر افزایش قیمت سیب‌زمینی به‌دلیل کمبود عرضه تا هزار تومان پیش بیاید وزارت بازرگانی با اولویت قرار دادن تولید داخل سعی می‌کند با واردات به موقع، قیمت سیب‌زمینی را به 100 تومان رسانده و بتواند ضمن حمایت از تولید از حقوق مصرف‌کنندگان نیز حمایت کند.

وی افزود: اگر سرمازدگی یا خشکسالی وجود داشته باشد و ما با کمبود کالا مواجه باشیم و اقدام به واردات بکنیم این به معنای حمایت از واردات نیست بلکه حمایت از حقوق 74 میلیون مصرف‌کننده است. نمی‌توانیم بازار مصرف را بدون واردات کنترل کنیم و نمی‌توان اینگونه مطرح کرد که بازار را باید صرفا با تولید یا صرفا با واردات تنظیم کرد.

کد خبر 108274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز