سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سعد حریری در نخستین سفر رسمی خود به واشنگتن پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری لبنان با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد

سعد حریری که کشورش در ماه جاری میلادی ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد در این دیدار تاکید کرد که فرصت‌ها برای رسیدن به توافق صلح خاورمیانه در حال از دست رفتن است و شکست مجدد در این رابطه می‌تواند باعث خشونت‌های جدید در منطقه شود.

وی گفت: شکست در این مسئله افراط‌گرایی را گسترش خواهد داد و شکل جدیدی از خشونت‌ها را به‌وجود خواهد آورد. مذاکرات غیرمستقیم صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل به میانجیگری جورج میچل فرستاده ویژه اوباما به تازگی آغاز شده است اما بسیاری عقیده دارند که با زیاده‌خواهی و عهدشکنی مقام‌های رژیم صهیونیستی این مذاکرات مانند گذشته بار دیگر با شکست مواجه خواهد شد.

نخست‌وزیر لبنان به باراک اوباما اعلام کرد که در کشورهای عربی و اسلامی مردم از وضعیت مذاکرات صلح فلسطینی‌ها با اسرائیل رضایت ندارند و با تردید به این مسئله نگاه می‌کنند. وی تاکید کرد: اعراب دست خود را به سوی صلح دراز کرده‌اند و هیچ زمانی بهتر از اکنون برای صلح نیست تا فلسطینی‌ها کشوری به پایتختی قدس داشته باشند.

حریری در این دیدار 35دقیقه‌ای همچنین از پایبندی واشنگتن به حمایت از استقلال و حاکمیت لبنان تقدیر کرد و کمک‌های آمریکا به نیروهای مسلح و آژانس امنیتی این کشور را بسیار مهم خواند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های کاخ سفید برخلاف عرف معمول کاخ سفید اجازه حضور خبرنگاران در این نشست را ندادند و تنها عکاسان برای مدت کوتاهی برای تهیه عکس توانستند وارد محل مذاکرات شوند.

سعد حریری در حالی به واشنگتن سفر کرده است که مقام‌های آمریکا به تازگی سوریه را متهم کرده‌اند که موشک‌های اسکاد را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده است. کاخ سفید روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خطر انتقال تسلیحات به لبنان با سعد حریری گفت‌وگو کرده است.

در این بیانیه آمده است که اوباما بار دیگر به نخست‌وزیر لبنان تاکید کرد که نقش‌آفرینی منطقه‌ای آمریکا هرگز به ضرر لبنان نخواهد بود و حمایت قدرتمندانه آمریکا از حاکمیت لبنان ادامه خواهد داشت.

لبنان و سوریه اتهام آمریکا و رژیم صهیونیستی را رد کرده‌اند و این اقدام را جنگ روانی جدید رژیم صهیونیستی برای ایجاد تنش در منطقه می‌دانند. این اتهام باعث تنش در روابط واشنگتن با دمشق و بیروت شد و بسیاری سفر اخیر جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را در همین راستا ارزیابی می‌کنند. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هم به تازگی در دیدار با برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به‌دنبال راه انداختن جنگ در منطقه است و خواستار واکنش کشورهای غربی در مقابل تجاوزات این رژیم شد. نخست‌وزیر لبنان پس از دیدار با اوباما با جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد.

سعد حریری در حالی در واشنگتن به سر می‌برد که در انتخابات شهرداری‌های لبنان ائتلاف حزب‌الله و جنبش امل در اکثر شهرک‌های منطقه جنوب و النبطیه پیروزی گسترده‌ای به دست آورد. همچنین براساس نتایج اولیه مرحله سوم انتخابات فهرست سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در شهر صیدا به پیروزی رسیده است. قرار است مرحله پایانی این انتخابات در30 ماه جاری (9 خرداد) برگزار شود.

جشن مقاومت در لبنان

روز گذشته مردم لبنان به‌ویژه ساکنان جنوب این کشور دهمین سالروز عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از سرزمین‌شان را جشن گرفتند. جشن‌های عید مقاومت روز گذشته در حالی برگزار شد که اداره‌های دولتی این کشور به دستور  نخست‌وزیر تعطیل بود.مردم لبنان هر سال پیروزی حزب‌الله لبنان بر ارتش رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیرند.

حزب‌الله لبنان در شهرک بنت جبیل با حضور حسن فضل‌الله، نماینده فراکسیون وفا به مقاومت جشن ویژه‌ای برگزار کرد. حسن فضل‌الله در این مراسم بر پایبندی مقاومت به گزینه حمایت و دفاع از این کشور با توجه به چالش‌ها و تهدیدهای رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

کد خبر 108247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز