دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

باراک اوباما اکنون دیگر درنظر مردم آمریکا سابقه خوبی در وفادار ماندن به وعده‌هایش ندارد

عده زیادی منتظر بودند که اوباما به‌عنوان نمونه با تعطیل کردن زندان گوانتانامو یک مایه شرمساری را از تاریخ آمریکا پاک کند اما اکنون دیگر همه از این مسئله نا‌امید شده‌اند. عده‌ای فکر می‌کردند با آمدن اوباما «تغییرهای جدی» در سیاست خارجی آمریکا شکل خواهد گرفت اما حالا آنها هم می‌دانند که روند سیاسی آمریکا مانند گذشته ادامه دارد.

اوباما چند وقت پیش اعلام کرد که از 31 آگوست 2010 عملیات نیروهای آمریکایی در عراق پایان خواهد یافت. اوباما این حرف را در زمان رقابت‌های انتخاباتی مطرح نکرد که بتوان آن را به حساب جنجال‌‌های رای‌گیری گذاشت. او مسئله خروج از عراق را یک سال قبل اعلام کرده بود  اما اکنون به‌نظر می‌رسد که دولت آمریکا از این مسئله هم در حال عقب‌نشینی است.

روزنامه گاردین هفته پیش گزارش داد که مقام‌های نظامی آمریکا به‌دنبال تعویق خروج نیروها از عراق به بهانه افزایش مجدد خشونت‌ها در این کشور هستند. این روزها رسانه‌های اصلی آمریکا تلاش می‌کنند که مردم این کشور کمتر خبری درباره عراق بشنوند. آمریکایی‌ها به اوباما به‌خاطر وعده‌های او برای پایان جنگ رای دادند اما اکنون دولت اوباما سعی می‌کند زیرکانه از زیر این وعده شانه خالی کند.

دولت آمریکا اکنون در تلاش است که با مطرح‌کردن بهانه‌های مختلف مانند گذشته اینطور وانمود کند که خروج نیروهای آمریکایی از عراق امکان پذیر نیست. همدستی جمهوریخواهان در این مسئله هم مایه خوشحالی دمکرات‌هاست و آنها را مطمئن می‌کند که نمایندگان مخالف از تاخیر در خروج از عراق به‌عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده نخواهند کرد.

شرایط سیاسی عراق و حملات تروریستی اخیر این کشور اکنون بهانه‌های اصلی آمریکا برای ادامه حضور در عراق است. نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون و ایاد علاوی رهبر ائتلاف العراقیه هنوز نتوانسته‌اند به توافقی برای تشکیل دولت جدید عراق برسند و این مسئله شرایط سیاسی عراق را دچار مشکل کرده است.

علاوه بر این، تهدیدهای گروه‌های تروریستی از جمله القاعده برای انجام حملات خونین، بهانه دیگری است که اکنون آمریکایی‌ها برای باقی نگه داشتن نیروهای خود در اختیار دارند. علاوه بر عراق، مسائل داخلی آمریکا هم عاملی برای تعویق خروج نیروهاست. اکنون خیلی‌ها عقیده دارند که ژنرال دیوید پترائوس که طراح راهبرد افزایش نیرو به حساب می‌آید به فکر به‌دست‌آوردن پست ریاست‌جمهوری است.

واقعیت این است که نومحافظه‌کاران اکنون وارد گروه مقام‌های اطراف اوباما شده‌اند و پترائوس در این میدان فرد اول آنها برای بازنگشتن از سیاست‌های نظامی گذشته است. آنها اکنون مطمئن هستند که می‌توانند سیاست‌های خارجی آمریکا را به‌ویژه درباره خاورمیانه و تبدیل این منطقه به پایگاهی برای دولت واشنگتن زنده کنند.

دولت فعلی عراق روابط خوبی با همسایه‌های خود دارد و دولت آمریکا ترجیح می‌دهد دولتی که بیشتر به تحقق اهداف آمریکا کمک کند، سر کار بیاید. اکنون حدود 3 ماه تا وعده‌ای که اوباما برای خروج نیروهای آمریکایی مطرح کرده بود باقی مانده است اما منابع آگاه می‌گویند هیچ تغییر و تحولی که حتی نشان‌دهنده آمادگی نیروهای آمریکایی برای خارج‌شدن از عراق باشد، دیده نمی‌شود.

این در حالی است که ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در ماه ژانویه گفته بود که برای اینکه طبق طرح این کشور در پایان آگوست تنها 50 هزار نظامی آمریکایی در عراق باقی بمانند از ماه می ‌ماهانه 12هزار و 500 نظامی از عراق خارج خواهند شد.تسلیم شدن اوباما در مقابل  نومحافظه کاران  و گذشتن وی از وعده خود برای پایان اشغال عراق نشان می‌دهد که دولت جدید آمریکا  جز برخی تغییرات کوچک، در همان مسیر دولت بوش حرکت می‌کند.

در این میان سکوت مقام‌های آمریکایی درباره عراق در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که دولت این کشور می‌خواهد در سکوت، گذشتن اوباما از وعده‌هایش را پشت سر بگذارد.

آنتی‌وار/ ترجمه: محمد کرباسی

کد خبر 108150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز