مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل فضایی آتلانتیس یکشنبه 24 مارس از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد و در آخرین ماموریتش پس از تحویل موفقیت‌آمیز چندین تن ملزومات، به سوی کره زمین حرکت کرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه شاتل آتلانتیس در ساعت 15:22 به وقت گرینویچ پس از اینکه شش خدمه آن آخرین تجهیزات،از جمله یک آنتن مهم ارتباطی، باتری‌های ذخیره نیرو و یک رادیاتور را از آن خالی کردند، از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد.

بزرگترین وسیله منفردی که آتلانتیس با خود به فضا برده بود اتاق پژوهشی پنج‌تنی "راس‌وت" یا MRM-1 بود که فضای ذخیره بیشتری و یک محل پهلوگیری جدید برای سفینه‌های سایوز و پروگرس ایجاد می‌کند.

"راس‌وت" - که در روسی به معنای "سپیده‌دم" است - به طور دائم به بخش "زاریا" در ایستگاه فضایی متصل شد. این بخش حاوی سخت‌‌افزارهای مهمی در طرف بیرونی‌اش از جمله رادیاتور، هوابند و یک بازوی روباتی اروپایی است.

فضانوردان در این ماموریت 12 روزه، آخرین راهپیمایی فضایی‌شان را روز جمعه انجام دادند. بازگشت از این سفر فضایی پایان‌بخش یکی از نمادین‌ترین سفینه‌های فضایی ناسا است.

این شاتل حدود 185 میلیون کیلومتر را پیموده است، در ساعت 12:44به وقت گرینویچ روز چهارشنبه در فلوریدا به زمین می‌نشیند.

تنها دو ماموریت دیگر شاتل - یکی در ماه سپتامبر برای دیسکاوری و آخرین ماموریت ایندور در ماه نوامبر- باقی می‌‌ماند، پیش از اینکه عصر این سفینه‌های فضایی سرنشین‌دار به پایان برسد.

کد خبر 108162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز