دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

ترجمه سیدمحسن ساری: بحران مالی و اقتصادی که این روزها یونان را به کام خود کشیده و کل اروپا را درگیر کرده‌است، از آغاز دهه90 قرن گذشته آغاز شد ولی تأثیر منفی آن به‌دلیل رخدادهای ایالات متحده آمریکا شدت بیشتری به‌خود گرفت.

فروپاشی چهارمین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا در 15اوت 2008 و نزدیک شدن میزان بدهی‌های یونان به رقم غیرقابل باور 300 میلیارد یورو آغاز بحران جهانی اقتصاد به‌طور اعم و یونان به‌طور اخص بود.

دشواری‌های یونان در 10 سال اخیر و متلاشی شدن سیستم تولیدی و از بین رفتن زیرساخت‌های آن و جایگزین شدن کالاهای وارداتی به جای تولیدات محلی و فروپاشی بخش‌های تولید سنتی در افزایش بحران بسیار تأثیرگذار بوده است. یونان که زمانی در بانک‌های جهانی سپرده‌گذاری می‌کرد، خود به کشوری وام‌گیرنده تبدیل شد.عوامل فوق بسیار بحران‌زا شده و موجب شده که بسیاری از مردم یونان برای حفظ سطح معیشتی خود به گرفتن وام اقدام کنند.

برگزاری بازی‌های المپیک در سال 2004 برای یونان بسیار پرهزینه بود و آگاهان به مسائل اقتصادی اعلام کردند که روزی فراخواهد رسید که ملت یونان تاوان آن را پرداخت کند.

ولخرجی‌های دولت و تشویق کردن منتقل ساختن صنایع یونان به کشورهای بالکان به‌دلیل ارزان بودن هزینه‌ها در افزایش بحران مالی واقعاً تأثیرگذار بوده است. دولت سوسیالیست به رهبری جورج پاپاندرئو بسیار دیر متوجه بحران شد و تلاش کرد که راه درمان را بیابد، ولی یافتن درمان به ضرر ملت تمام شد و در مقابل، دولت از عوامل اصلی ایجاد بحران که سرمایه‌داران بزرگ و بورس‌بازان و مسئولان سابق دولتی بودند چشم پوشی کرد؛ آنها از کشورهای خارج وام می‌گرفتند و بدون حساب و کتاب نیز هزینه می‌کردند.

جورج پاپاندرئو در برابر پارلمان اعلام کرد که خواستار تغییر دادن همه چیز است تا اینکه اقتصاد یونان به حرکت درآید ولی در عین حال اعلام کرد که کشور برای انجام اصلاحات عمیق به وقت و آرامش نیاز دارد. او گفت: مدت 6 ماه است که ما خود را به انجام کارهای بیهوده مشغول کرده‌ایم.

به‌رغم اجرای سیاست‌های صرفه‌جویی، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که محبوبیت پاپاندرئو و حزب حاکم سوسیالیست در برابر بزرگ‌ترین احزاب کشور همچنان پابرجاست. منتها یونانی‌ها با صراحت می‌گویند که سیاست اقتصادی دولت در راه صحیح گام برنمی‌دارد. بیشتر یونانی‌ها با تصمیم نخست‌وزیرشان مبنی بر درخواست کمک از اتحادیه اروپا و صندوق جهانی پول مخالف هستند و می‌ترسند که این امر به درگیری‌های اجتماعی منجر شود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم یونان با دریافت کمک برای پشت‌سرگذاشتن بحران مالی مخالف هستند. یونان روزهای دشواری را سپری می‌کند و در زمانی که دولت برای اخذ کمک 110 میلیارد یورویی ظرف مدت 3سال آماده می‌شود، درگیری‌ها و تظاهرات کشور را فلج کرده است.  تظاهرات روزهای گذشته که علیه برنامه صرفه‌جویی دولت برگزار شد به کشته‌شدن عده‌ای از مردم منجر شد. گفته می‌شود برخی از تظاهرکنندگان با پرتاب کوکتل‌مولوتف موجب آتش‌سوزی در یکی از بانک‌ها شدند و آتش یکباره شعله‌ور شد، طوری که کسی نمی‌توانست به بانک وارد شود و پس از رسیدن آتش‌نشانی و خاموش کردن آتش با 3جسد سوخته مواجه شدند.

تظاهرات مردم یونان موجب وارد آمدن زیان‌های فراوانی به دارایی‌های خصوصی و عمومی شد. جورج پاپاندرئو از تریبون پارلمان اعلام کرد که دولت ناچار شد سیاست صرفه‌جویی پیشه کند زیرا در غیراین صورت می‌بایست ورشکستگی کشور را اعلام می‌کرد و ورشکستگی به معنای ورشکستگی ملت یونان و فقیرتر شدن خانواده‌ها خواهد بود. یونان برای اینکه بتواند پابرجا باقی بماند باید به اندازه درآمدهایش خرج کند و موضوع مبارزه با فساد و تحت تعقیب قراردادن سرمایه‌دارانی که از پرداخت مالیات گریخته‌اند و  نیزخصوصی‌سازی‌ طرح‌های دولتی و ادغام هیأت‌ها و نهادهای غیرفعال در یکدیگر را به‌طور جدی دنبال کند.

الاهرام

کد خبر 108105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز