مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل دیسکاوری در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS ) پهلو گرفت.

شاتل دیسکاوری با هفت سرنشین دوشنبه 11 دسامبر (20 آذر) در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS ) پهلو گرفت تا یکی از پیچیده‌ترین ماموریت‌های ساختمانی ISS  را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه  شاتل در ساعت 22:12 به وقت گرینویچ به این آزمایشگاه مداری متصل شد.

این مانور پیچیده پس از پرتاب شنبه‌شب دیسکاوری - که مورد نادری از پرتاب شبانه شاتل بود- دوشنبه در 350 کیلومتری بالای آسیای جنوب شرقی انجام شد.

هنگامی که دیسکاوری به دو کیلومتری ISS  رسید، به آهستگی به سوی موقعیت اتصال حرکت کرد و خدمه ایستگاه فضایی همه چراغ‌های آن را به علامت خوش‌‌آمد روشن کردند. حدود یک ساعت و نیم بعد فضانوردان هوابندها را باز کردند و خدمه دو سفینه با هم دیدار  کردند و دست دادند.

دیسکاوری درحال پهلوگرفتن در ایستگاه فضایی

در طول هشت روز پهلوگرفتن دیسکاوری در ISS، دو گروه از فضانوردان هر کدام سه راهپیمایی فضایی انجام خواهند داد که به گفته سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) طی آنها پیچیده‌ترین اقدامات فنی تا به حال در فضا انجام خواهد داد.

سه‌شنبه فیزیکدان کریستر فوگل‌سانگ - اولین فضانورد سوئدی - و رابرت کوربیام متخصص ماموریت یک خرپای الومینیومی دو تنی را بهISS. متصل می‌کنند.

در دو راهپیمایی فضایی دیگر فضانوردان بخش جدید ساخت آمریکا را به سیستم برق ISS  متصل خواند کرد و در جریات اتجام این عمل برق نیمی از ایستگاه باید قطع شود.

همچنین در این ماموریت صفحه‌های خورشیدی که در جریان ماموریت قبلی شاتل در ماه سپتامبر (مرداد) به ایستگاه وصل شدند، فعال خواهمد شد تا برون‌ده الکتریکی ان را دو برابر کنند.

سه ساعت پس از پهلوگرفتن دیسکاوری یک حسگر نشان داد که شیئی با سرعت پایین به بال چپ شاتل برخورد کرده است. دو فضانورد با یک بازوی روباتی محل برخورد را بررسی کردند و تصاویر به دست آمده از لحاظ صدمه احتمالی به سپر حرارتی سفینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سرنشینان دیسکاوری یکشنبه نیز در حال نزدیک شدن به ایستگاه فضایی از این بازوی روباتی برای برای بررسی دماغع سفینه و لبه‌های جلویی بال‌ها پس از پرناب استفاده کرده بودند. بررسی مقدماتی صدمه‌ای را نشان نداد.

کد خبر 10801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز