شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

نخست وزیر ترکیه برای سران 26 کشور نامه نوشت. در بین اسامی کشورهای مقصد، نام اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل نیز به چشم می خورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان از بیانیه سه‌جانبه ایران-ترکیه-برزیل (معروف به بیانیه تهران) درباره تبادل سوخت هسته‌ای ایران  با غنای کم و سوخت غنی‌سازی شده 75/19 درصدی در خاک ترکیه، با عنوان توافقی مهم برای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران یاد کرد.

دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرد که در نامه اردوغان آمده است: این توافق می‌تواند راه حل مسالمت آمیزی برای موضوع هسته‌ای ایران فراهم کند. نخست وزیر ترکیه هفته آینده برای گفت‌وگو با همسفر چندساعته‌اش در سفر تهران- لولا داسیلوا- به برازیلیا سفر می‌کند.

هدف این سفر از فلات آناتولی به پهنه پرتغالی‌زبان آمریکای جنوبی و دیدار و گفت‌وگوی نخست‌وزیر ترکیه با رئیس‌جمهور برزیل، «جلوگیری از تحریم‌های احتمالی علیه ایران» اعلام شده است. 

در میان این نامه‌‌ها  نخست‌وزیر ترکیه از رئیس‌جمهور آمریکا خواست که توافق درباره تبادل سوخت را که در دیدار مقامات ایران، ترکیه و برزیل انجام گرفته نادیده نگیرد و به دیپلماسی فرصت دهد.

دفتر مطبوعاتی نخست‌وزیر ترکیه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در نامه‌ای به باراک اوباما درباره بیانیه تهران نوشته است که این بیانیه موضوع هسته‌ای ایران را حل نمی‌کند اما فرصتی مهم را برای حل این مسئله از طریق ابزار دیپلماتیک فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، اردوغان علاوه بر آن اخیرا گفت‌وگویی تلفنی نیز درخصوص بیانیه ایران، ترکیه و برزیل درباره تبادل سوخت با اوباما داشت. روزنامه حریت ترکیه نیز نوشت که اردوغان در کنفرانسی خبری با هاشم‌تاچی، نخست‌وزیر کوزوو، گفت: در واقع پروتکل ایران یک موفقیت دیپلماتیک است که پس از یک دوره سخت، زمینه را برای انجام مکاتبات فراهم می‌کند.

نامه خیلی مهم اوباما به آژانس

نخست‌وزیر ترکیه همچنین با تشریح گفت‌وگوی تلفنی خود با اوباما اضافه کرد: اوباما تا بیست‌وچهارم ماه مه میلادی نامه‌ای درباره‌ ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌فرستد که بسیار مهم است. اردوغان ادامه داد: اگر تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود، ایران تبادل سوخت را منحل خواهد کرد.

از اعتماد ایران سوءاستفاده نمی‌کنیم

از سوی دیگر وزیر خارجه ترکیه در یک نشست مطبوعاتی گفت: اگر جامعه جهانی، ترکیه را برای خودداری از استرداد اورانیوم 1200کیلویی تحت فشار بگذارد، ترکیه بی‌درنگ اورانیوم امانتی نزد خود را به ایران مسترد خواهد کرد و ترکیه از اعتماد ایران نسبت به‌خود سوءاستفاده نمی‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه زمان ترکیه، احمد داوود اوغلو افزود:  قرارداد هسته‌ای تهران با هدف توقف فعالیت غنی‌سازی ایران امضا نشده است.

این دیپلمات ارشد ترک که سفر چندساعته اردوغان به تهران را عملی کرد، ادامه داد: در شرایط حاضر، ترکیه می‌خواهد از ردیف شانزدهمین قدرت اقتصادی جهان به ردیف دهم صعود کند.

اگر تحریم‌ها علیه ایران از بین برود، حجم تجاری و اقتصادی ایران در 5 سال آینده به ۳۰ یا
۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ چنان‌که در سال ۱۹۹۱ با آغاز جنگ عراق، صادرات 5/2 میلیارد دلاری ترکیه به عراق به صفر رسید. اکنون ما به فکر تجارت استان‌های مرزی ترکیه با ایران هستیم و می‌خواهیم راه زمینی ترکیه به آسیای میانه بازنگه داشته شود و انتقال گاز قطع نشود.

پیشرفت قابل توجه

پیش از آن، دیگر میهمان روز دوشنبه گذشته تهران نیز از تصویب و اعمال تحریم احتمالی علیه ایران انتقاد کرد. به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری نشریه نیشن آمریکا، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل نشست سه‌جانبه ایران، برزیل و ترکیه در تهران را درباره تبادل سوخت هسته‌ای، یک پیشرفت قابل توجه خواند.

3 رأی منفی احتمالی

براساس بیانیه هسته‎‌ای روز دوشنبه میان وزرای خارجه ایران، ترکیه و برزیل قرار شد ایران 1200 کیلوگرم از اورانیوم با غنای پایین 5/3درصد خود را در ازای دریافت 120 کیلوگرم سوخت هسته‎‌ای با غنای20 درصد به خاک ترکیه ارسال کند.

ترکیه، برزیل و لبنان اکنون از 10 عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که درصورت به‌رای‌گذاشته‌شدن قطعنامه دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران، احتمالا به آن رای منفی خواهند داد.

مقدمه خوب

بر همین اساس، رئیس‌جمهور لبنان ضمن حمایت از بیانیه تهران، دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد. میشل سلیمان که در مراسم تقدیم استوارنامه سفیر جدید ایران در بیروت سخن می‌گفت، با اشاره به بیانیه تهران  گفت: این بیانیه مقدمه خوبی برای حل مشکلات است.

اعلام حمایت مجمع تشخیص مصلحت نظام از بیانیه تهران

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیروز در نخستین جلسه خود پس از نشست سه‌جانبه تهران با بررسی تحولات هسته‌ای ایران و جهان از بیانیه مبادله سوخت تهران حمایت و اقدام برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تنظیم قطعنامه جدید علیه کشورمان را تقبیح کردند.

به گزارش مهر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز، تحولات سیاسی جهان و ایران مورد بررسی قرار گرفت و گزارشی از اجلاس و بیانیه تهران و گزارشی از اقدامات آمریکا برای قطعنامه علیه ایران در جلسه ارائه شد.

محسن رضایی با بیان اینکه اینگونه مواضع خصمانه علیه ایران دور از ادعاهایی است که این کشورها در رابطه با صلح و حقوق بشر و رعایت قانون مطرح می‌کنند،  گفت: ایران با این بیانیه گام مثبتی را در جهت منطقی کردن فضای سیاسی درباره فناوری هسته‌ای‌اش برداشته است.

او ادامه داد: این اقدام جمهوری اسلامی نشان داد که ایران در بحث مبادله سوخت جدی است ولی فرمول آن را می‌خواهد با منطق خود تعیین کند.

کد خبر 107967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز