گروه بین‌الملل: 3 وزیر دولت جدید انگلیس با سفر همزمان به کابل نشان دادند که مسئله افغانستان یکی از مشکلات جدی دولت ائتلافی این کشور است

که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد در نخستین فرصت ممکن آن را حل کند. بامداد روز گذشته ویلیام هیگ وزیر خارجه، لیام فاکس‌ وزیر دفاع و اندرو میچل‌ وزیر توسعه بین‌المللی برای دیدار با فرماندهان نظامی و مقام‌های ارشد افغانستان وارد کابل شدند.

بررسی مسائل افغانستان و تسریع در روند آموزش نیروهای افغان برای برعهده گرفتن مسئولیت‌های بیشتر امنیتی، از اهداف عمده این سفر اعلام شده است. این سه وزیر انگلیسی روز گذشته با حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان و استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که وزیر دفاع جدید انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه تایمز تاکید کرد که در این سفر تمرکز دولت انگلیس روی خروج نیروهای این کشور از افغانستان است. وی در این گفت‌وگو با اعلام اینکه نیروهای انگلیسی مستقر در افغانستان باید در نخستین فرصت ممکن به کشورشان بازگردند، گفت: ما پلیس جهان نیستیم.

لیام فاکس همچنین تاکید کرد که انگلیس به هیچ عنوان نیروی جدیدی به اغانستان اعزام نخواهد کرد. علاوه بر این وی اعلام کرد که به هیچ عنوان سربازان این کشور که در جنوب استان هلمند قرار دارند به قندهار منتقل نخواهند شد. آمریکا در تلاش است نیروهای بین‌المللی را  در این منطقه جابه‌جا کند تا یک جبهه جدید برای مبارزه با شبه نظامیان طالبان شکل بگیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت انگلیس در تلاش است برای خروج هر چه سریع‌تر نیروهایش از افغانستان روند آموزش نیروهای نظامی افغان را سرعت ببخشد. در کنفرانس لندن، کشورهای حاضر در افغانستان طبق طرح مک کریستال توافق کردند که تا سال 2014 مسئولیت امنیتی افغانستان به نیروهای این کشور واگذار شود.

پیش از این ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته بود که مسائل افغانستان در صدر اولویت‌های سیاست خارجی کشورش قرار دارد. وی گفت: انجام این کار زمان ، انرژی و تلاش زیادی را از ما خواهد گرفت و بنابراین این امری حیاتی است که وزیران دولت برداشت کاملی از موضوع افغانستان داشته باشند.

انگلیس نزدیک به 2 هزار نیرو در افغانستان دارد و ادامه حضور نظامیان این کشور اکنون با مخالفت جدی از سوی افکار عمومی این کشور مواجه است. بسیاری عقیده دارند که اظهارنظرهای اخیر و سفر همزمان 3 وزیر انگلیسی نشان می‌دهد که دولت جدید این کشور در تلاش است راهبرد حزب کارگر درباره افغانستان را به سرعت تغییر دهد؛

هر چند روز گذشته اندرو میچل، وزیر توسعه بین‌المللی تلاش کردکه  این شتاب ناگهانی برای خروج از افغانستان را در نشست خبری خود پنهان کند. وی گفت: ما باید مطمئن شویم که جامعه‌ای با ثبات در افغانستان با کمک مردم این کشور ایجاد خواهد شد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که 3 وزیر دولت انگلیس با هم به افغانستان سفر کرده‌اند تا از ارتباط منطقی و درست رویکرد انگلیس درباره افغانستان مطمئن شوند.

وی گفت: ما مسئولیت دولت جدیدی را به دوش گرفته‌ایم و با مقام‌های دولت افغانستان و آمریکا در این رابطه بحث و گفت‌وگو می‌کنیم. روز گذشته همزمان با سفر این سه وزیر دولت انگلیس، هورست کهلر، رئیس‌جمهوری آلمان هم که به‌صورت غیرمنتظره به افغانستان رفته است وارد شهر مزار شریف در شمال افغانستان شد.

کد خبر 107964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز