همشهری آنلاین: آقای لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل که برای شرکت در اجلاس سران گروه 15 به ایران سفر کرده است ،امروز بعد از ظهر با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار وگفتگو کرد.

  به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران،  نقش مهم مجالس در تحکیم همکاری های دوستانه دو کشور و حل موضوع هسته‌ای ایران از طریق گفتگو و مذاکره از مهمترین محورهای موردتاکید دو طرف در این دیدار بود.

لاریجانی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه ایران و برزیل از ظرفیت های بزرگی برای گسترش و توسعه همکاریهای خود برخوردارند گفت:دو کشور در استانه فصل جدیدی از همکاریهای دوستانه در همه عرصه‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی از اغاز فصل جدید در معاملات و ارتباطات دو کشور حمایت می‌کند، اهمیت نهادینه سازی روابط دو کشور در تمامی سطوح را یاداور شد.

اریجانی در ادامه دیدگاه های دو کشور درخصوص تحولات بین‌المللی و ضرورت اصلاح ساختار و سازمان ملل را بسیار نزدیک خواند و افزود: ناتوانی سازمان ملل در حل بحران های منطقه ای مانند افغانستان، عراق و فلسطین ضرورت اصلاح ساختار این سازمان را بیش از گذشته ضروری ساخته است.‌

وی تصریح کرد:سازمان ملل باید بر اساس واقعیت های جهان امروز بازسازی شود. لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با استقبال از نقش افرینی برزیل در حل موضوع هسته ای ایران گفت: ایران نگاه برزیل به پرونده هسته‌ای را سازنده می داند و بر ادامه گفتگو و مذاکره در این زمینه تاکید دارد.

وی ضمن تاکید بر امادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو و مذاکره درباره موضوع هسته ای افزود:ایران از ورود بازیگران جدید به گفتگوها و مذاکرات استقبال می کند.

بر اساس این گزارش آقای لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و گفتگو با مقامات بلند پایه کشورمان گفت: دو کشور از امکانات و ظرفیت های فراوانی برای تعمیق مناسبات خود برخوردارند که باید از آنها استفاده کنند.

وی از بخش نفت و گاز ،‌کشاورزی و علوم و فناوری و نانو تکنولوژی به عنوان مهمترین عرصه های تقویت و تحکیم مناسبات اقتصادی، تجاری فی مابین یاد کرد و افزود:بحران مالی جهان نشان داد باید بلوک و جبهه های جدیدی از کشورهای دنیا شکل یابد.

وی ابراز اطمینان کرد دیدارها و گفتگوهایش با مقامات کشورمان سراغاز فصل نوینی بر مراودات دو کشور خواهد گشود.

رئیس جمهور برزیل در ادامه با بیان اینکه باید تمام قاره‌های دنیا در بین اعضای دائم شورای امنیت نماینده داشته باشند افزود:شورای امنیت جایی نیست که برخی از اعضای ان بخواهند تصمیمات یک جانبه بگیرند.

وی خاطر نشان کرد سازمان ملل باید سمبل حل مشکلات و ارمان های جهان اینده باشد نه قرون گذشته.

آقای لولا داسیلوا در ادامه این دیدار با اشاره به موضوع هسته ای کشورمان بر ضرورت ادامه گفتگوو مذاکره در این زمینه تاکید کرد و گفت: برزیل با اعتقاد به حق ایران برای فعالیت صلح امیز هسته ای به یافتن راه حل از طریق گفتگو و مذاکره در موضوع هسته ای ایمان دارد.  

کد خبر 107559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز