گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره اینکه آیا پیشنهاد جدیدی برای تامین سوخت رآکتور تهران به ایران ارائه شده است؟ تاکید کرد:

 پیشنهادهای زیادی ارائه شده که درصدد ارزیابی آنها هستیم.

علی‌اکبر صالحی، درباره آغاز گفت‌وگوهای جدید برای تامین سوخت رآکتور تهران به مهر گفت: فکر می‌کنم اراده متقابل بین دوطرف برای حل موضوع وجود دارد و مسائل دارد به‌خوبی پیش می‌رود.

صالحی در حالی اینچنین گفت که قرار است نخست‌وزیر ترکیه و رئیس‌جمهور برزیل، از صاحبان پیشنهادهای میانجیگری در تبادل سوخت هسته‌ای با غنای 20‌درصد، در 2روز آینده به تهران بیایند.

فرمول جدید  ترکیه‌ای - برزیلی

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه قرار است در جریان سفر روز یکشنبه‌خود به تهران علاوه بر برگزاری نشست سه جانبه با محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران و لولاداسیلوا رئیس‌جمهور برزیل در نشست سران گروه 15 نیز به‌عنوان میهمان شرکت داشته باشد.

ترکیه و برزیل اخیرا فرمولی جدید برای حل مشکل سوخت رآکتور تهران ارائه کرده‌اند  که در جریان گفت‌وگوی سه جانبه در تهران درباره این فرمول تبادل‌نظر می‌شود.

دعوت از ایران و اروپا در کاخ چراغان

همچنین ترکیه میزبانی نشست‌های جدید ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را پیشنهاد داده بود که این پیشنهاد با موافقت اولیه ایران و اروپا روبه‌رو شد.
وزیر امور خارجه ایران که از سفر آمریکا راهی ترکیه شده بود، پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود، پشت‌درهای بسته کاخ چراغان، بین خبرنگاران آمد و خبر داد که احتمالا در تاریخی نزدیک، گفت‌وگوی ایران با اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران در آنکارا همچنین به خبرنگاران گفت: ایران از گفت‌وگوهای برزیل و ترکیه و پیشنهاد مطرح شده درباره گفت‌وگو با اتحادیه اروپا استقبال می‌کند.

براساس گزارش مهر، او درباره آماده‌سازی زمینه اجرایی طرح محمد البرادعی برای تبادل سوخت رآکتور تهران نیز تاکید کرد: ترکیه و برزیل بیشترین رایزنی‌ها را در این زمینه انجام داده‌اند و مذاکرات گسترده داوود اوغلو از 2ماه و نیم پیش زمینه‌ساز پیشنهادهای شفافی بوده است.

متکی با بیان اینکه رآکتور تهران به ۱۰۰‌کیلوگرم سوخت نیاز دارد، تاکید کرد: ایران آماده معاوضه سوخت 5/3 درصدی است و اگر همه طرف‌ها و گروه وین (آمریکا، روسیه، آژانس و ایران) آمادگی خود را اعلام کنند می‌توانیم مکانیسم آن را با اعتماد‌سازی‌ درباره یک فرمول پیشنهاد کنیم.

منتظر پاسخ 1+5

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در نشست مطبوعاتی با همتای ایرانی خود با تاکید بر لزوم ازسرگیری فوری گفت‌وگوهای گروه 1+5 و ایران خبر داده بود. وی در همین رابطه گفت: ما پیشنهاد برگزاری نشستی را در ترکیه میان اعضای گروه 1+5 و ایران مطرح کرده‌ایم و تهران به این پیشنهاد پاسخ مثبت داده است و هم‌اکنون منتظر پاسخ اعضای 1+5 در این باره هستیم.

او با تاکید بر اینکه ترکیه مصمم به انجام تلاش‌های دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران است، گفت: من پیام‌های مثبتی را در این باره از متکی دریافت کرده‌ام.داوود اوغلو همچنین گفت که لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل نیز که طی چند روز آینده به تهران سفر می‌کند، در این باره با متکی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

قدرت  رآکتور تهران را یک مقدار کمتر کرده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره آخرین وضعیت تولید رادیودارو در رآکتور تهران تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که درصدد تولید سوخت رآکتور تهران، در ایران هستیم و این کار به‌طور معمول در حال انجام است.

علی‌اکبر صالحی گفت: امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده شده سوخت تولید داخل را در زمان لازم به رآکتور برسانیم که وقفه‌ای در کار آن ایجاد نشود و رادیوداروهای مورد نیاز مردم تامین شود.

او ادامه داد: در حال حاضر یک مقدار قدرت رآکتور تهران را کمتر کرده‌ایم تا طول عمر سوخت بیشتر شود و از طرفی تلاش کرده‌ایم کمبود این داروها را تا حدی از خارج تامین کنیم و به عبارت دیگر بخش عمده‌ای از نیاز به رادیوداروها از داخل و بخش دیگر از خارج تامین می‌شود؛ بر همین اساس مشکلی در این باره وجود ندارد.

کد خبر 107383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز