جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه شهری - رضا ظریفی: حریق دوم در خانه تاریخی پورقیصر رشت که در روزهای پایانی اسفند سال پیش و حدود یک‌ماه پس از حریق اول این منزل روی‌داد، سرنوشت این خانه تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی را در هاله‌ای از ابهام فروبرده است.

خانه پورقیصر در محله زرجوب شهر رشت با قدمتی بیش از 100‌سال مردادماه سال پیش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید اما در کمتر از یکسال با 2 آتش سوزی مشکوک مواجه شد که در حریق اول طبقه دوم و سربند این بنا در آتش سوخت و در حریق دوم نیز که 27‌اسفند‌88 روی داد طبقه اول دچار آتش‌سوزی شد که البته به‌دلیل بارندگی خسارت‌ وارده خیلی جدی نبوده است. گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی درباره حریق اول نشان می‌داد که حادثه اتفاقی نبوده و وجود مشعل روشن باعث آتش‌سوزی شده است.

هنگامه بازرگانی،  یکی از اعضای خانواده بازرگانی که برای ثبت این خانه تلاش زیادی کرده است به همشهری گفت: صبح روز 27‌اسفند بود که به ما اطلاع دادند که خانه دوباره دچار حریق شده است.

این بار هم در تمام اتاق‌های زیرزمین و طبقه اول مشعل گذاشته بودند اما خوشبختانه به‌دلیل بارندگی خسارت جدی نبوده است. وی درباره واکنش مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان نسبت به این موضوع گفت: پس از حادثه اول کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از خانه بازدید کردند و پس از عکسبرداری و فیلمبرداری رفتند.

وعده آنها این بود که پیگیری می‌کنند اما تا امروز خبری نشده است. البته در ایام نوروز ما هم در محل بودیم و مدام پیگیری کرده‌ایم. حتی این موضوع را به اطلاع مراجع قضایی و نیروی انتظامی هم رسانده‌ایم.

بازرگانی در ادامه با اشاره به نتیجه پیگیری‌ها افزود: البته پس از انتشار گزارش آتش‌سوزی این خانه در روزنامه همشهری کارشناسان سازمان میراث فرهنگی برای آواربرداری مراجعه کردند و این کار انجام شد اما پس از آن تا‌کنون هیچ اقدام دیگری برای بازسازی و مرمت این خانه صورت نگرفته است.

وی درباره نظر کارشناسان مرمت سازمان میراث‌فرهنگی درباره امکان بازسازی این خانه تاریخی گفت:‌ کارشناسان اعلام کرده‌اند که خانه قابل بازسازی است. این را یکی از کارشناسان سازمان که از تهران به رشت آمده و از خانه بازدید کرده بود به ما گفت. بازرگانی در ادامه با انتقاد از تاخیر در رسیدگی به وضعیت این خانه تاریخی افزود:‌ هزینه بازسازی حدود 50‌میلیون تومان برآورد شده است.

ضمن اینکه اگر ما بازسازی کنیم باز هم احتمال وقوع آتش‌سوزی وجود دارد اما اگر سازمان میراث‌فرهنگی این کار را انجام دهد شرایط فرق می‌کند. این در حالی است که پس‌از ثبت خانه در فهرست آثار ملی به ما گفتند که حق نداریم تغییری در وضعیت خانه بدهیم.

آینده این خانه تاریخی و اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی در حالی وضعیت نامشخصی به‌خود گرفته است که پیش از این رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی استان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از بالابردن حساسیت مردم در حوزه میراث‌فرهنگی صحبت کرده بود و این اقدام را راهکاری برای حفظ و احیای هر چه بهتر بناهای تاریخی نامیده بود.

یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی نیز با شنیدن خبر حریق اول این خانه اظهار تأسف کرده و گفته بود: خوشبختانه از آنجایی که این خانه کاملا مستند‌سازی‌ شده قابل احیاست.

وی که نمی‌خواست نامی از وی برده شود، گفته بود: برای ثبت این خانه تلاش زیادی شد چراکه عده زیادی موافق این امر نبودند. این خانه معماری فاخری داشت و معیارهای لازم برای ثبت در فهرست میراث را در بر می‌گرفت.

خانه بازرگانی، بنای 2‌طبقه‌ای با قدمت بیش از 100‌سال در محله قدیمی سرخبنده رشت و در کنار رودخانه زرجوب قرار گرفته‌است. این خانه پس از پیگیری‌های رسانه‌ای مرداد ماه سال‌88 به شماره 26672 در فهرست آثار ملی استان گیلان ثبت شد. طبق آخرین اخبار به‌دست آمده،  بازسازی و مرمت این بنا به اداره میراث فرهنگی استان گیلان واگذار شده است.

کد خبر 107377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز