همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که حد نصاب حضور کشورها در اجلاس G15، شش کشور بوده گفت:

حضور ده کشور درسطح روسای جمهور، و معاونین آنان در اجلاس تهران نشانه اهمیت و نقش تاثیر گذار آن است. به گزارش روز جمعه ایرنا، منوچهر متکی در جریان بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب در غرفه وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد.

متکی درخصوص مذاکره تلفنی اوباما و مدودیف مبنی بر در دستور کار قرار گرفتن تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: توصیه‌های لازم را به طرف‌های مذاکره با ایران درخصوص موضوع هسته ای کرده ایم .

وزیر امور خارجه، تکرار تجربه‌های شکست خورده را کار عقلا و سیاستمداران شاخص و برجسته ندانست و اظهارداشت: امیدواریم طرفین به واقعیات تمکین کنند و راه صحیح و مورد توافقی را انتخاب کنند.

متکی یکجانبه گرایی را راهی شکست خورده خواند و افزود:‌ راه ناعادلانه، به مقصد نمی رسد.

وی در ادامه به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها در گذشته به عنوان یک تجربه ناموفق، نشان داده که چه سرنوشتی دارد اما ممکن است اینگونه تحریم‌ها در جهت کمک به بعضی از دلالان و شرکت‌های خارجی باشد که یک فرصتی ایجاد کنند و احیانا اجناسی را گران‌تر بفروشند که این موضوع نیز دیگر اثر نخواهد داشت.

متکی همچنین تاکید کرد که بازرگانان و تجار ایرانی با بیش از 150 سال سابقه در تجارت مدرن بسیار حرفه‌ای هستند و سعی می‌کنند داشته‌هایشان را ارزان نفروشند و داشته‌های دیگران را گران نخرند.

وزیر امور خارجه در ادامه درخصوص بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: سطح این نمایشگاه در شکل و محتوی در مقایسه با سال‌های گذشته متفاوت بوده
و مایه مباهات ملت ایران است که این نمایشگاه توانسته ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، پیشینه‌، تمدن و فرهنگ بشری خود را به جوامع بشری به نمایش بگذارد.

متکی اظهار داشت: تنها نمایشگاهی که می‌تواند هم طراز این نمایشگاه باشد نمایشگاه کتاب فرانکفورت است.

وزیرامور خارجه،تصریح کرد: حضور قریب به 170 هزار عنوان کتاب از سوی نزدیک به دو هزار ناشر خارجی از 80 کشور جهان در این نمایشگاه گویای توجه بین‌المللی به نمایشگاه تهران است.

متکی همچنین ادامه داد: زمانی که ما 205 هزار ناشر داخلی را با قریب 300 هزار عنوان کتاب داخلی در نمایشگاه امسال می‌بینیم نشان از چشمه جوشانی است که در این کشور در حوزه تولید مکتوب وجود دارد و در فرهنگ و تمدن بشری می‌تواند سهم خود را ایفا کند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: با چنین نگاهی می‌توانیم بگوییم در چشم‌انداز 20 ساله برنامه توسعه کشور که جمهوری اسلامی ایران می تواند حرف اول را در منطقه بزند و جایگاه اول را پیدا کند.

وی تاکید کرد که هم‌اکنون قبل از اینکه برنامه 20 ساله کشور نهایی شود به این جایگاه در عرصه کتاب در کشورمان دست پیدا کرده‌ایم.

متکی در ادامه افزود: برای بنده و همکاران ما و عرصه دیپلماسی کشور مایه مباهات است که تعلق به چنین ملتی داریم و از چنین جایگاهی با جهانیان سخن می‌گوییم.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به تمدن ایران اشاره کرد و گفت: وزرایی از کشورهای مختلف به من اظهار کردند، زمانی که ملت ایران صاحب یکی از بزرگترین تمدن‌های بشری بود ما روی درخت‌ها زندگی می‌کردیم و این فاصله فرهنگی تمدنی و فهم ملت ایران در تمدن و فرهنگ بشری است.

متکی ادامه داد: امروز انقلاب اسلامی توانسته است با احیای دوباره فرهنگ غنی اسلام به این حضور شکوهمند، جلوه‌ای محتوایی ببخشد.

وی از حضور وزارت امور خارجه و ایرانیان خارج از کشور در این نمایشگاه طی سال‌های گذشته ابراز خرسندی کرد و گفت: امسال هجدهمین سال حضور وزارت امور خارجه با 500 عنوان کتاب که 80 عنوان آن جدید است در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به شمار می‌رود.

متکی همچنین تصریح کرد که شورای عالی ایرانیان خارج از کشور توانسته‌اند با حضور بیش از 3 هزار عنوان کتاب به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاید و در این نمایشگاه نقش خود را ایفا کنند.

وی تاکید کرد که نمایشگاه امسال بین‌المللی کتاب تهران نمایش غرور، شکوه و عزمت و توانمندی ملت ایران است.

متکی به بازدید 5 میلیون نفر از این نمایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: واقعا مایه مباهات است و برای دستگاه دیپلماسی کشور چنین ظرفیت‌هایی طراز کشور را در مذاکرات و گفت‌وگوها با سایر کشورها ارتقاء می‌بخشد و بسیار غرور آفرین است.

کد خبر 107350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز